Azt hiszed, az Olimpia izgalmas?
2012.07.28. 21:30
Kilenc nap múlva, augusztus 6-án, magyar idő szerint 7:31-kor kell leszállnia a Mars Science Laboratory-nak, más néven Curiosity-nek a Marsra. Na az lesz az igazi körömrágás! A Marsnak pont annyi légköre van, hogy csak útban legyen: ahhoz elég sűrű, hogy az iszonyatos sebességgel érkező űrszondát hőpajzzsal kelljen felszerelni, de ahhoz túl ritka, hogy onnantól egy ejtőernyővel hatásosan fékezze az ereszkedést. Ezért, miután az MSL óriási ernyője elvégezte a dolgát, rakétákkal lassul tovább a menet. De még mindig nincs vége a gondoknak: a felszínre nem ereszkedhet rakétákkal, mert akkor annyi port verne fel, hogy az visszahullva vastagon beborítaná a rovert. Ezért a talajra a rakétahajtóműveken "függő" daruról, kábeleken ereszkedik le a rover, majd a felszín érintésekor a kábelek leválnak, a daru pedig messzi repül. Ja, menet közben persze irányban kell tartani az űrszondát, hogy a Gale-kráter megfelelő pontjára érkezzen. Hét percnyi terror, ahogy a videó is mondja.
Ha valami balul sül el, egy 2,5 milliárd dollár értékű ócskavas-kupaccal gazdagítjuk csupán a vörös bolygót. Sőt, ha nem lenne elég nagy a nyomás: a jelen helyzetben a Mars kutatásának jövője nagyjából egészében az MSL-en áll, vagy bukik: az egyetlen, már épülő MAVEN orbiteren túl ugyanis gyakorlatilag nincs további terve a NASA-nak a bolygó felderítésére, ha pedig ezt elbaltázzák, a politikusokat nehéz lesz meggyőzni, miért is adjanak pénzt rá. Az is csekély vigasz lenne, hogy persze még mindig van egy működő rover a Marson, az Opportunity.
--------------
A kép a JPL-ben készült Scott Maxwell (@marsroverdriver) által.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Szórakoztató Valláskritika megosztotta 2012.07.29. 10:47:48
Trackback: Szórakoztató Valláskritika megosztotta 2012.07.29. 10:47:45
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
TetraB 2012.07.28. 23:40:09
kár, hogy a rovert leeresztő egységnek nincs semmi feladata, megy a levesbe. egy tartalék szervizbázisnak jó lett volna. legalább azért, hogy a rover kivehessen belőle egy seprűt, leporolni a napelemeket, ha szükséges. persze tudom, hogy a tömeg, üzemanyag ki van centizve.
Budaphestie 2012.07.28. 23:57:50
cozumel 2012.07.29. 00:22:51
Pepibubó 2012.07.29. 00:26:15
Ha jól számolom, az egy 4-es metróvonal ára. (Még csak nem is az eredeti, 200 milliárd forintos, hanem a mostani, 500 milliárdos ár.)
Döbbenet!
bioLarzen 2012.07.29. 01:47:21
(Kis nyelvtannácizmus: a "terror" angolban nem feltétlen ugyanazt jelenti, mint magyarban, itt sztem azért jóval szerencsésebb lenne pölö a "rettegés" megoldás - hacsak nem az Al Kaida intézi a landolást :D)
Ja, és kérdés: (nem értek a dologhoz, ezért a tájékozatlanságom, nézzétek el nekem) miért kell ez az új, "darus" módszer? Eddig elég jól működött a "hagyományos" sokballonos-pattogós megoldás, nem? Ennél a rovernél ezt nem lehetett valami miatt alkalmazni?
Bocs, ha hülyét vagy triviálisat kérdeztem.
bio
bioLarzen 2012.07.29. 01:47:55
De van feladata: a rover leeresztése ;)
bio
Dr. Cica75 2012.07.29. 02:34:28
kpityu2 2012.07.29. 07:00:54
2012.07.29. 08:00:45
@cozumel: Szerintem semennyire. Ma az űrutazás nem akkora szenzáció, mint 1969-ben, a Mars-utazás nagy technikai kihívás, túl nagy anyagi áldozatokkal lehetne véghez vinni és cserébe nem adna elég propaganda lehetőséget. A Holdra sem megyünk vissza, pedig összehasonlíthatatlanul olcsóbb.
Pepibubó 2012.07.29. 08:54:52
"Odaát aztán van szürkeállomány."
Így igaz, csak tegyük hozzá: miután a világ többi része, élén Európával, "sikeresen" oda üldözte. Oda, ahol a tudást értékelik és becsülik meg első-, másod-, és harmadsorban is. Ott ezen dől el a társadalmi pozíció. Csak utána a világnézeten, pénzen, rokonságon, barátságon, kapcsolatokon és pártkötődésen.
"Csupán" ennyin múlt, múlik például az, hogy ők jutottak el a Holdra úgy, hogy 40 éve senki sem tudta megismételni: a megbecsülés alapjának fontossági sorrendjén.
sysy 2012.07.29. 09:13:14
Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.07.29. 09:47:07
Gyönyörű ez az egész művelet, de nagyjából egyzillió dolog romolhat el, elképesztően bátor dolgot visznek itt véghez.
-Hank Moody- 2012.07.29. 10:23:26
én inkább drukkolok a pólósainknak!
Pepibubó 2012.07.29. 11:19:33
Remélem, ez is sikerül nekik!
EMELLETT - és nem "inkább" - még a pólósainknak is tudok drukkolni.
Higany 2012.07.29. 11:58:46
txmt6 2012.07.29. 12:22:46
Shopping 2012.07.29. 12:35:10
TetraB 2012.07.29. 13:26:52
kamov 2012.07.29. 13:40:25
1. A hordozóeszközök nem bírtak el nagyobb tömeget.
2. Nem volt rá plusz pénz. Így is többszörös költségtúllépések után 2,5 milliárd dollárnál áll meg a program.
Ha lett volna tömérdek pénz akkor kettőt építettek volna, mint a MER-ekből. Nem volt.
cozumel 2012.07.29. 18:33:10
jol mutatja a helyzetet neil degrasse tyson kongresszusi beszede:
www.youtube.com/watch?v=rmKlA_UnX8c
cozumel 2012.07.29. 18:45:53
lawrence krauss amugy is azt javasolta, hogy kuljenek embereket csak oda jeggyel, sokkal olcsobb es kivitelezhetobb lenne.
Black Hawk 2012.07.30. 07:45:18
// Én, ha a főnökük lettem volna, tuti nem hagyom ezt az eszement leszállást. Egyszer, talán igen, de ameddig a mérföld /kmh átváltás is probléma, addig jó lenne a földön maradni, és egyszerű, megbízható módszerekkel operálni, a lehető minimálisra csökkentve a kockázatot.
Nem csoda, ha gombóc van a torkukban. Remélem, sikerül.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.30. 09:03:27
Black Hawk 2012.07.30. 11:29:10
Mint fentebb említettem, szerény véleményem szerint egyszerűbb volna rakétával. Fékezné egészen a leszállásig, és szépen letenné. A felszálló portól meg a "felépítmény" védené meg, amely leteszi. Utána négyirányba széthajtódna (kinyílna), és a rover mehetne útjára. Ez a kábelen lógós akrobata-akció rendkívül merésznek tűnik.
Halkan jegyezném meg, hogy a hozzászólásomban tudatosan kerültem a nagymellényű beszólás minden gyanúját, ez nem állt szándékomban.
scientia 2012.07.30. 12:15:33
- "felépítmény" védené meg
- négyirányba széthajtódna (kinyílna)
- a fentiek miatt plusz üzemanyag
Ugye ezeknek a te univerzumodban nincs tömegük? Megsúgom van, és nem is kevés. Lásd Viking, Pohenix és egyéb landert. Így maximum 100 kg hasznos terhet tudnál letenni, az MSL tömege meg 900 kg!
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2012.07.30. 17:43:16
Szvsz. nem mond akkora hülyeséget, bár így 6 nappal landolás előtt ez már késő bánat :)
A plusz üzemanyag így a lebegéshez ill. a leoldás utáni odébbrepüléshez kell. A daru mechanikája legyen fele olyan nehéz, mint a "csomagolás" lett volna, ennek persze ki kellene bírnia a starttól a landolásig minden gyorsulást (meg a ráhulló port :), nyilván nem egyszerű megoldani, de.. Azért az a 100kg hasznos teher kicsit erős túlzás. Így meg egy dróton lógva himbálózik az egész kramanc a hajtóműgázok turbulens áramlásában, azt sem látom tisztán, 6m magasságból ennyi ideig lebegve hogyan ver fel kevesebb port, mintha lejjebb ereszkedne, netán egyben leszállna (a szeparáció utáni elstartolásnál ~6m magasságból így is szétfújná a porfelhőt, igaz, talán addigra telemenne minden érzékelő). Az a 6m mindenesetre számomra kevésnek tűnik, hogy ezt elkerüljék.
Na mindegy, nyilván jól átgondolták, legyen igazuk. Fingers crossed!
Black Hawk 2012.07.30. 18:08:19
Az én univerzumomban is van tömege. De szvsz semmivel se lenne több, mint az egész kóceráj most. Ennek az egész leszállóegységnek most is állóra kell fékeznie magát, miért ne tehetné ezt úgy, hogy már valóban "állóra" fékez, talajra szállva? Nem 100 mm vastag frontpáncélzatot képzelek rá, hanem a daru + az egész leeresztőkóceráj tömegét , szétosztva egy vékony, de erős anyagú, leginkább hővédő pajzsra hasonlító vékony lemezre. A darus lebegtetős vacok sem 0 tömegű, bár látom, az összes, felvethető problémát vele kapcsolatban (a lebegés által szintén felvert por, a lebegő dolog tömege, egy cérnaszálon lógó két milliárd dollár értékű piñata) felvetette az előttem hozzászóló s0nik.
Black Hawk 2012.07.30. 18:20:49
Az azért megnyugtató, hogy végül is így építették, valakik valahol bizonyára felvetették ugyanezt, és a megoldást is 1000+1 alkalommal letesztelték még itt, a Földön.
kamov 2012.07.30. 19:57:43
korxi 2012.07.31. 21:43:00
Valszeg végigvették az itt is elhangzott "biztosabb" ötleteket is, csak találtak bennük olyan dolgot ami kizárja hogy összességében jó legyen. És ez a hajmeresztő módszer bizonyult az egyetlen olyannak, ami bár ezer kockázatot hordoz, nem tartalmaz olyan elemet/hatást ami kizárja hogy működjön az egész. Drukkolok.
Más: nincs olyan link amin megszakítatlanul fut az animáció és nem szakítják meg riportalanyok beszédei?
scientia 2012.08.01. 11:36:49
A leszálláshoz teleszkópos lábakra van szükség, és védőlemezekre, meg rámpára mi elbírja a 900 kg járművet. És ehhez kell plusz üzemanyag. A légidaru lényegében egy repülő üzemanyagtartály egy kábellel, ennél egyszerűbb nem nagyon lehet a rendszer. Lebegés meg másodpercekben mérhető, és eleve kevesebb üzemanyag van rajta, mintha leszállórendszere lenne. Szóval hogyan fogyasztana többet? :D Nem a a fékezési szakasszal keveritek? Az így is, úgy is benne van a pakliba.
Ha utána számoltok, rakétás leszállás maximum 100 kg hasznos terhet tud letenni. Persze lehetne nagyobb tömeget is egy nagyobb rakétával, de a NASA nem nyerte meg az 5 lotot...
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.08.01. 16:12:15
www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/06221711-how-curiosity-land-part-1.html
www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/06290700-how-curiosity-land-part-2.html
www.planetary.org/blogs/emily-lakdawalla/2012/07060700-how-curiosity-land-part-3.html
A harmadikból idéznék is:
I want to begin by reviewing why something like the skycrane maneuver is necessary. There are two main reasons. First: Curiosity is huge, nearly five times the mass of Spirit or Opportunity. It's half again larger than a Viking lander. A Mars Exploration Rover weighs 185 kilograms; to get that 185 kilograms of rover safely to the ground required a protective enclosure of a lander weighing in at 348 kilograms. Of all that 533 kilograms of landed mass, only 5 kilograms -- less than 1%! -- were science instruments.
Curiosity weighs 900 kilograms, of which 75 kilograms is science instruments. That's a much better proportion! But there is no way to wrap this thing in a lander large enough to protect it against an impact with the Martian surface. Instead, what you want to do is to go back to something more like Viking -- use a rocket-assisted descent -- except that Curiosity has to be able to drive away from the landing site, which means that the wheels have to serve in place of Viking's landing legs, and after the rover is on the ground you would really like to get the rockets and any remaining explosive fuel far away from your precious scientific exploration vehicle.
So: you need to set the rover down very gently, then sever the connection with the rockets and send them away, all without blasting the rover and its science instruments with rocket exhaust.
That's why skycrane is needed. There are five main steps in the skycrane maneuver: 1) separate the hard connection between the rocket-powered descent stage and the rover; 2) deploy the rover's landing gear (that is, its legs and wheels); 3) deposit the rover very gently on the surface; 4) sever the soft connection between the descent stage and the rover; and 5) fly the descent stage far away where its fuel can't do the rover and its instruments any harm, and won't contaminate the landing site.
Hedonista Daidalosz 2012.08.05. 13:53:22
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.08.05. 14:00:55
en.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_generator