A NASA bemutatta az SLS rakétát
2011.09.15. 11:57
Jó hosszú huzavona után végre hivatalosan is itt van az új óriásrakéta-projekt, a Space Launch System, ami első ránézésre szimplán a Saturn-V és az űrsikló zabigyerekének tűnik - és bizonyos szempontból az is. És itt nem csak a Saturn-V-öt másoló festésre gondolok, amire az első fokozat shuttle-narancssárga színét cserélték. Technikailag a gyorsítórakéták, az első fokozat szerkezete és hajtóművei a shuttle-ből érkeztek, a második fokozat pedig az Apollo-korabeli J-2 hajtóművének továbbfejlesztett változatát használja, a kialakítás - nagy, eldobható rakéta, űrkapszulával a tetején - pedig szintén egy az egyben a Holdprogramot idézi.
A tervek szerint évenkénti kb. 3 milliárd dolláros költségvetéssel (ami nagyságrendileg megfelel az űrsikló-program éves költségének) 2017-ben sor kerülhet az első tesztrepülésre. A jelenlegi, "hivatalos" számok alapján ez kb. fele a nemrég kiszivárgott, 38 milliárdos végösszeget emlegető tanulmánynál. A menetrend viszont hasonló, a '20-as években mehez az első küldetés egy kisbolygóhoz, aztán a '30-as években jöhet a Mars. Emellett lehetséges lesz velük űrhajósokat küldeni geoszinkron pályán keringő műholdak javítására (már ha lesz aki megfizeti), vagy például az L2 pontba utazni. JWST szervizelés, valaki?
Az első egy-két teszten még az űrsiklóról származó, ötszegmenses SRB-ket használják majd gyorsítófokozatként, amit az ATK tesztel is nagy lelkesedéssel, de a végleges dizájnban már egy nyílt pályázaton kiválasztott egyed fog szerepelni. Van némi nyomás, hogy a szilárd hajtóanyagról áttérjenek folyékonyra, meglátjuk mennyire lejt majd a pálya az ATK-nak.
A sajtóanyagban persze vannak nagy szavak meg rózsás jövő, mint hogy ez a rakéta továbbfejleszthető (mivel elsőre csak 70 tonnát bír majd, hol van még a 130, haha), meg hogy képes lesz új technológiákat is befogadni. Ami erőteljesen rá is fog férni, hisz az alapok mégiscsak a hatvanas-hetvenes évekbe nyúlnak vissza... És ide tökéletesen illik az alábbi megjegyzés. A prezi előadóját emlékeztették, hogy kezdje a dolgot valamilyen poénnal, és erre jutott:
Nyitó poén...
A technológiai fejlesztések a NASA-nál kiváló helyzetben vannak!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GL-581 g 2011.09.15. 13:09:05
Miért nyugdíjazták az űrsiklókat? Nem lett volna több értelme esetleg korszerűsíteni őket ahelyett, hogy 2017-ig helybenjárás van, és várnak egy rakéta elkészültére?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.15. 14:09:43
Az biztos, hogy ez technológiai értelemben nem előrelépés, de az űrsikló meg jó nagy előrelépés volt - egy zsákutcába... A kettő meg egyszerűen nem férne meg együtt a NASA évi 15-20 milliárd dolláros költségvetésében, ilyen egyszerű.
Különben is, Obama eredetileg azt találta ki, hogy a NASA most nekifekszik a technológiai fejlesztéseknek, és majd '15-ben elkezdik az alapján fejleszteni az új rendszert - ettől lett hidegrázása pár politikusnak, akik beleerőszakolták a költségvetésbe, hogy márpedig a NASA mostazonnal, űrsikló tech felhasználásával álljon neki 130 tonnát bíró rakéta építésének, mert csak! Itt tartunk hát most.
xstranger 2011.09.15. 17:48:18
különvélemény 2011.09.15. 21:26:05
Kell nekik a verseny, mert így csak vergődés van.
gőzhenger 2011.09.15. 21:30:01
Lehet, hogy egy hulyeseget mondok, de az ursiklokat szerintem azert szerette meg mindenki, mert jol neztek ki. Olyan ureszkozok voltak, amirol a kisgyerekek szivesen raktak ki posztert a szobajukba, egy olyan eszkoz volt, amit "ertettek" az emberek. (legalabb ugy nezett ki mint egy repulo) A hagyomanyos urhajok meg...hat nem fantaziadusak na. Csak eppen sokkal hatekonyabbak. USA meg mar nincs abban a helyzetben, hogy ne a hatekonysagot helyezze eloterbe.
korxi 2011.09.15. 21:30:49
Ezt tetézi az a körülmény hogy az elhúzódás fő okai között van a Challenger és Columbia katasztrófák miatti kettő többéves szünet, ami alatt lényegében semmi nem történt, úgy értve hogy célelérés helyett egyes, menet közben felmerült és katasztrófákhoz vezető műszaki hibák feltárására és kijavítására mentek el évek.
Így nézve jóindulatúan sem lehet sikersztorinak nevezni a shuttle programot, noha érzelmileg én is "megszerettem" őket és - ellentmondva magamnak - az utolsó háromnál sajnálkoztam hogy ezek az utolsó liftoffok.
T3raYon 2011.09.15. 21:47:12
A most bemutatott eszközzel (rendszer) ugyanis el lehet hagyni a Föld körüli pályát, mig erre az űrrepülőgép sosem volt képes - az csak arra lett tervezve, hogy viszonylag alacsony földközeli orbitális pályákra felvigyen minél több cuccot.
Ha valaki elmélyül a számokban, hogy milyen röppályákhoz milyen sebességek és energiaszükséglet tartozik rá fog jönni a távoli bolygókra való utazás problémájára.
Mindettől függetlenül nekem is csalódás ez a konstrukció ami csak másolja a 60as évek innovációját. Privát véleményem az, hogy sajnos nem lesz az űriparban addig jelentős előrelépés amig meg nem tudják oldani az energiaigény problémát: sokkal hatékonyabb meghajtórendszerek kellenek. Amig ez nincs meg ez a rakétás ügy csak bohóckodás. Akkor már inkább az, hogy a bolygóközi repülés orbitális pályáról induljon (az űreszköz nem a földről startol és ott kint is épül), arra a pályára pedig űrlift viszi fel a cuccot (üzemanyag, teher, ember). Nekem az a tippem, több esély van megoldani az űrlifttel kapcsolatos anyagproblémát, mint a meghajtási energiáét. De ez egy másik történet.
különvélemény 2011.09.15. 21:47:12
Katasztrófa?
Nevezzük inkább balesetnek, azt sem hívjuk katasztrófának, ha egy 3 gyerekes család autójába belerohan egy elaludt kamionsofőr, pedig a halottak száma majdnem azonos.
Crane (törölt) 2011.09.15. 21:56:09
Az meg hogy csinos volt az űrsikló... Igen, a sci-fi filmekhez szokott ember nyilván így érez, és az lenne a legszuperebb, ha következő NASA űrhajó a USS Voyager-ra hasonlítana, mert az milyen tök baró lenne. :D
De valóság ettől sokkal szürkébb. Ez a terv egy kézzelfogható, és megközelíthető cél. Már kitaposott utakon jár, és ez lehet a legfontosabb, hiszen most nem engedhetik meg azt a "luxus" hogy évtizedekre eltemetkeznek egy teljesen új rendszer kísérleteibe, és fejlesztésébe. Ráadásul ebben az esetben semmi sem garantálná a sikert.
Egyetlen probléma az, hogy politikusok kezében van az egésznek a sorsa. Ha holnap szarul ébrednek fel, akkor lefújják az egészet.
"JWST szervizelés, valaki?" :D Ez jó poén volt! :D (NASA oldalán csinos videó van a tükörszerelésről!)
www.nasa.gov/topics/technology/features/webb-mirror-coating.html
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.15. 22:00:53
www.thespacereview.com/article/1908/1
BTW, egyvalamiben azért nem veri az űrsiklót, annak lehozatali képességeit jó sokáig nem übereli semmi...
Crane (törölt) 2011.09.15. 22:07:45
Több dolgot azonban itt is meg kell oldani: Nagy teljesítményű ionhajtóművek. Mesterséges gravitáció (centrifuga). Sugárvédelem.
De ezekre már mind vannak ígéretes fejlesztések és tervek.
Illetve ezeknek a moduloknak a feljuttatására igen jól jönne egy 130 tonna teherbírású rakétarendszer. ;) (aztán azt meg kit érdekel, ha úgy néz ki, mint egy gigantikus zsírkréta :D)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.15. 22:11:58
Crane (törölt) 2011.09.15. 22:23:49
T3raYon 2011.09.15. 22:25:29
Mindig elgondolkodom, hogy mi lenne, ha ebben (vagy másban) az Emberiség félre tudná tenni kicsinyes önzését és tényleg összefogna: a NASA, ESA (Európai Űrügynökség), az Oroszok, a Kinaiak és a Japánok összefognának. Az összeadott űrkutatási költségvetésükből mit lehetne kihozni pár év alatt...
korxi 2011.09.15. 22:27:03
@T3raYon: A légkör elhagyása ugyanazzal a technikával (majdhogynem ugyanazokkal az eszközökkel történik mint a shuttlenál. A többi viszont úgy van ahogy mondod, tehát a felvitt cucc tényleg teljesen más a célját és a kivitelét tekintve is. A shuttlenál az orbitert vitte fel a rakéta, ami - ahogy a neve is mutatja - a föld körüli pályát célozta és nem mást.
Az SLS olyasmi mintha közvetlenül az Apollo program utáni következő stációt vették volna elő, és a hogyan továbbra azt a választ adnák hogy akkor a Hold után legyen távolabbi égitest, akár a Mars.
Ezzel nincs is semmi gond, ha már emberes űrrepülés akkor más értelmezhető célkitűzés nem is nagyon lehet.
Viszont az a rossz, hogy olyan mintha technológiai értelemben is az Apollo utáni időkre akarnák visszarakni az új program startkövét.
Ez viszont azt jelenti hogy 1-2-3 évtizedig nem lesz lépés abban, hogy új(abb) generációs (immár nem kémiai alapú hajtóműves, vagy föld körüli pályáról indítandó, stb.) űrjárművet fejlesszenek, mert kettő ilyen program párhuzamos futtatására nincs pénz/kapacitás.
Prophet 2011.09.15. 22:35:17
Vagyis.. találkoztatok már ezzel a "programmal"? kerbalspaceprogram.com/
Majdnem olyan, mint az igazi. Pl.:
youtu.be/kJM-j8PLW-c
MTom 2011.09.15. 22:40:34
Nyáron még esetleges gondokról írtál...
cydonia.blog.hu/2011/07/11/elkaszaljak_a_james_webb_urtavcsovet
flimo13 2011.09.15. 22:56:56
en.wikipedia.org/wiki/Space_Transportation_System
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.15. 22:57:16
hackbard.celine 2011.09.15. 22:57:19
Még az én szerény angol tudásommal is kb. így hangzik:
"A technológiai fejlesztés nagyszerű formában van a NASA-nál".
A space-shuttle program kutyázása ma divatos, de 10-15 év múlva remélhetőleg meglesz a helye az "akikre büszkék vagyunk" évkönyvekben, még a fotelből bloggerkedők között is.
Sokan elfelejtik, hogy maga az orbiter csak egy eszköz volt a komplex rendszerben. A múlt évezred 70-es éveiben tervezték, mégis 2010-ig kiszolgálta az idejét.
És milyen érdekes: többször felhasználható, teherszállító visszatérő egységre nincs jobb koncepció mind a mai napig.
is 2011.09.15. 23:02:21
is 2011.09.15. 23:04:15
de kettékapva (1. teherhordó, 2. emberes visszatérő) sokkal olcsóbbnak tűnik.
hackbard.celine 2011.09.15. 23:06:22
Allesmor Obranna 2011.09.15. 23:17:49
Katasztrófa. A repülésben és az űrrepülésben is minden katasztrófa, ahol legalább egy fő az eseménnyel kapcsolatban életét veszti. Ez lehet a személyzet legalább egy tagja, vagy a földön/levegőben/világűrben valaki más. Ez a definíciója. Ez a hivatalos besorolása.
Ne a bulvármédia katasztrófáiból indulj ki.
Baleset az, ahol vagy a gép/űreszköz sérül, illetve semmisül meg, és/vagy a személyzet legalább egy tagja sérül, de haláleset nem történik.
Esemény pedig az, ahol személyi sérülés vagy nincs, vagy van, de nem jelentős, pl. 8 napon belül gyógyul, a gépet/űreszközt pedig legfeljebb javítható sérülés éri.
Esemény lehet jelentéskötelezett vagy jelentésre nem kötelezett.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.15. 23:18:53
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.09.15. 23:19:16
korxi 2011.09.15. 23:22:23
Kapaszkodj meg: a shuttle legnagyobb darabja, az external tank pontosan így végezte minden alkalommal.
Link Elek 2011.09.15. 23:39:00
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 00:10:04
Ez a hajós hasonlat naon jó, olvasom is azonnal :)
Összességében az SLS-sel a következő problémák vannak:
-Az, hogy nincs technológiai előrelépés, nem lenne feltétlenül baj, a baj azzal van, hogy ez a cucc semmivel nem juttat olcsóbban terhet a világűrbe, mint a meglevők, így innen nézve semmi előrelépést nem jelent. Az, hogy egyszerre 130 tonnát emel, szép dolog, de az űrben szereléssel pontosan ez váltható ki, így a 18 milliárd dollárbó, amibe _csak_ a fejelsztés kerül, pl 45 Delta-indítás fér bele (á 400m), ezzel nagyságrendileg 900 tonnát lehet felvinni, ami kb 6 nehéz vagy 14 könnyű, 70 tonnás SLS-indítás, az Apollo-program ismeretében nem túlzás azt kijelenteni, hogy nem biztos, hogy ennyi rakéta megépül egyáltalán.
-Ha ehhez azt is hozzávesszük, hogy a SpaceX 13-ra kifejleszti (ha csúsznak, akkor is az SLS 17-es elkészültéig csak meglesznek) az 55 tonnás (100m USD) Delta Heavy-t, a 18B$-ből ez (180 indítás!) 9900 (!!!) tonnát tud felvinni, ez a Nemzetközi Űrállomás teljes tömegének a 14-szerese, ha jól számolom. És itt csak a fejlesztés költségeit számoltuk, a program üzemeltetését nem.
-A SpaceX a Falcon Heavynál nagyobb rakétákat is tervez, csak ezekre egyelőre nem jutott büdzsé. Ide is tegyük be, hogy az eddig kifejlesztett, és többé-kevésbé működő két rakétájuk (Falcon 1 és 9) fejlesztési költsége idáig össz. 390 millió dollár volt, a NASA saját elemzése szerint, ha ők csinálták volna, akkor 1,6-4 milliárdba került volna a dolog, azaz 10-szer annyiba.
-A korszerűség kérdéséhez annyit, hogy ez viszonylag kevésbé izgalmas. a kemény változó itt mindig a pályára állítás kilóra vetített költsége, ebben az SLS szinte biztosan nem fog újítani, viszont mire egyáltalán elkezdik az érdemi fejlesztést, lényegesen olcsóbb (és talán nagyobb) rakéták lesznek elérhetőek (direkt nem írom, h mire kifejlesztik, mert nem hiszem, hogy ez így célba ér).
-Sokat elárul, hogy Charlie Bolden a rakéta melleti első érvként a munkahelyteremtést említette, teljesen jogos a Social név.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 00:13:12
acsa77 2011.09.16. 00:41:25
Ezek hibáznak még mindig a NASA-nál, és ezért nem tudtak 90 után már széles körben rendelkezésre álló technológiával és szakembergárdával SEM összehozni egyetlen új projektet sem. A műszaki feltételek és a büdzsé adott volt egy 3-5 éves sikeres projekthez, csak szervezetet nem "alapítottak" hozzá.
Ez egy tulajdonosi probléma is, más nagyvállalatoknál szétrúgják az egész vezetőség hátsó felét, ha nem hoznak össze pár hónap alatt egy tökéletes tervet, akármilyen bonyolult és nehéz is a téma. Az NASA-nál elnyomták régebben még azt is, aki a károgott a kockázatszámításaival. Jobb helyeken a soron dolgozó munkás titkos gondolatait is ki akarják nyerni, hogy jobb legyen az üzlet.
acsa77 2011.09.16. 00:46:04
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 00:46:59
Volt valahol egy írás arról, h a NASA a legstabilabb költségvetéssel dolgozó amerikai költségvetési szerv, a többieknek sokkal nagyobb kilengéseik vannak. Gyakorlatilag egyedül maguknak csinálják a problémát (pl a rendszeresen alábecsült fejlesztési költségekkel).
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 00:49:35
Én egyébként a Shuttle-programot most úgy látom, hogy kifejlesztettek egy agyon drága orbitert, és összedobtak a maradék pénzből egy rakétát alá.
Amivel az a baj, hogy kb az űrrepülés hajnala óta a pályára állás költségeivel van a baj (és az űrrepülőgép esetében ennek lecsökkentése volt a deklarált cél), mégis ezt hanyagolták el a leginkább.
Terézágyú 2011.09.16. 07:58:10
"Katasztrófa. A repülésben és az űrrepülésben is minden katasztrófa, ahol legalább egy fő az eseménnyel kapcsolatban életét veszti. Ez lehet a személyzet legalább egy tagja, vagy a földön/levegőben/világűrben valaki más. Ez a definíciója. Ez a hivatalos besorolása.
Ne a bulvármédia katasztrófáiból indulj ki."
Bocs, de a kívülállónak éppen ez tűnik bulvárosnak. Hogy egy buszbaleset, ahol meghal harminc ember, az baleset, de a repülésben egy ember halála - ahogy írod - már katasztrófa...
Jó, értem, ez a hivatalos neve... de gondolom te is furcsállnád, ha pl. a gyermekpszichológiában, illetve a pszichológiai ismeretterjesztő szövegekben folyamatosan "katasztrófa" lenne a neve mondjuk annak, hogy egy kisgyerek elesik és lehorzsolja a térdét...
különvélemény 2011.09.16. 08:16:58
Elég csak arra visszaemlékezni, amikor 2001/09/10-n Rumsfeld bejelentette, hogy a Pentagon 2300 milliárd dollárral nem tud elszámolni.
A NASA költségvetése 2001-ben 14 milliárd volt. Tehát a Pentagon a NASA költségvetésének a 164 szeresét tapsolta el úgy, hogy nem tudják megmondani, mire ment el a lóvé.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 10:25:26
Pénz a NASA-nál is van dögivel, csak mindig hülyeségre költik el, nem utolsó sorban a lobbiérdekek mentén folyamatosan beavatkozó politika miatt (ismerős?). Erre szép példa az SLS.
xstranger 2011.09.16. 10:46:22
Tudomanyos kutatas vagy emberek az urbe juttatasa? A masodiknak sok koze nincs az elsohoz. Az elsot meg nehez eladni a nepnek es/vagy a politikusoknak (foleg mert nem ertik).
Amig ment a space race addig egyszeru volt a mission statement: Barmit amit az oroszok akarnak csak gyorsabban, megmondtak hogy ehhez mi kell a Szenatus meg adta a let.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 11:11:39
Nagyából erről van szó, de showműsort lehet olcsóbban is csinálni, ilyen értelemben nem az emberes és embertelen űrrepülés konfliktusáról van szó (abban egyébként egyetértek, hogy az emberes tetemes pénzkidobás), hanem a szabadpiac és a tetszőleges néven (NASA, Boeing, Lockheed) nevezett monopolpiac és kartellek ellentétéről.
Amanitin3 2011.09.16. 11:43:11
"Ez a definíciója. Ez a hivatalos besorolása."
ezekre a dolgokra az angolszászok következetesen a 'disaster' szót használják, a catastrophe-re pedig azt mondják, hogy 'etremely large scale disaster'.
Ergo a disaster az nem katasztrófa, hanem szerencsétlenség.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.16. 13:27:27
Nagy kár, hogy anno nem kérdeztek meg téged, hogy mi legyen a hivatalos szóhasználat. Most viszont az van, hogy a repülésben az emberéletet követelő eseményt katasztrófának hívják, pont.
(Egyébként sokan az 'esemény' szón is fennakadnak, a repülésben az mindig bajt jelent, a majálist nem hívják annak.)
különvélemény 2011.09.16. 15:49:16
Ha a NASA-nak olyan lobbistái lennének, mint a fegyvergyártóknak, olajipari cégeknek és legfőképp a bankoknak, akkor már rég a Marson rohangálnánk.
Korrupt tudósok kellenének, akik kiharcolnak sok száz milliárd dollárt és visszacsurgatnak pár milliárdot.
De ezek a fránya tudósok mindig csak a kutatással foglalkoznak.
különvélemény 2011.09.16. 15:52:08
Ezért drukkolok a kínaiaknak.
Kapargassák csak meg a nagy amcsi kivagyiságot.
Amint a kínaiak elindítják az embereiket a Holdra, lesz nagy kapkodás.
panoz (törölt) 2011.09.16. 20:22:23
A Big Gemini és a TKS rendszer tökéletesen jó lenne 4. generációnak az Apollo és a Szojuz után.
Könnyen menthető kapszula nagy teherszállítási képességgel. Meg lehetett volna őket oldani külső rekesszel ellátva mint a HTV esetében.
Régen gondot okozott az ajtó pozíciója visszatéréskor, de nem hiszem hogy 133 Shuttle repülés után ne lenne precedens a sikerre.
panoz (törölt) 2011.09.16. 20:26:56
UI: Aki nem érti, az ajtó mint sérülékeny rész a legnagyobb stresszhatásnak lenne kitéve amíg lángolva átvágna a légkörön a kapszula.
Ugyanakkor a Shuttle emberekkel megrakva állandóan megcsinálta ezt, mert ugye kerekeken száll le....
Donor 2011.09.17. 09:19:25
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.18. 17:41:42
Azt egyébként meg tudja valaki mondani, h az MPCV-t hogyan használják FÖldtől messzebb? Mert szerintem sehogyan, egy aszteroida-vagy főleg, Mars-túrához sokkal több kell, Nautilus-X, vagy ilyesmi.
kamov 2011.09.18. 23:36:23
Amanitin3 2011.09.19. 11:13:15
"Nagy kár, hogy anno nem kérdeztek meg téged"
Így van, viszont van cserébe egy jó hírem: én pont leszarom, hogy mi a "hivatalos szóhasználat", úgyhogy nem visel meg nagyon a dolog.
De van egy rossz hírem is, a hivatal és feltétlen hívei számára. A szavaknak van sajnos egy adott jelentésük. És a Challenger széthullása nem katasztrófa még akkor sem, ha a hivatal Orbán Viktorral az élén azt állítja.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.19. 11:53:54
Ebben megegyezhetünk, te (vagy a Blikk) pont leszarhatod, hogy egy adott szakma ezekhez a szavakhoz milyen (egzakt) jelentést rendel, ez isten adta jogotok.
Viszont a szakmán belül a szakzsargon (egyébként nem Viktor találta ki, sokkal régebbi ez) ezekhez a szavakhoz egzakt jelentést rendelt, aminek a nem-használata az adott kontextusban félreértésre ad okot, namost a nyelv ennek kiküszöbölésére lett kitalálva.
Lacalaca csillagász, nem kell ezeket a szakszavakat ismernie, viszont repülési témában a használatuk, ha nem is elvárt, de mindenképpen indokolt.
Amanitin3 2011.09.19. 13:07:01
"aminek a nem-használata az adott kontextusban félreértésre ad okot"
simán lehet, hogy a szakzsargon régebbi a Viktornál, de a nyelv az viszont még sokkal régebbi.
Úgyhogy sajnálattal az a helyzet, hogy félreértés nem attól van, hogy nem használom a zsargont, hanem attól, hogy a zsargon el van kúrva. Aki egy búzatáblába beleállt cessnára azt mondja, hogy katasztrófa, az elkúrta, még akkor is, ha létezik az embereknek egy olyan köre, aki érti, hogy mire gondol.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.09.19. 14:56:01
Az hogy ki mit tekint odaillő jelentésnek, a szakzsargon szempontjából totál másodlagos, a zsargon meg ritkán változik a múlttal való kompatibilitási problémák miatt. Szóval a repülésben ezeket katasztrófának hívják, akkor azok, ha a fene fenét eszik is.
Amanitin3 2011.09.19. 15:45:56
sajnos ezek rossz példák, amiket írsz.
a barna törpéről meg az ősrobbanásról a felfedezésük előtt nem tudták, hogy mik azok és mit tudnak, következésképpen létező fogalmak nem lehetnek optimálisak a leírásukra.
Viszont (valódi) katasztrófák meg közlekedési balesetek voltak a repülés előtt is.
de egyetértek ezen kommenttel lepattanni a témáról. Csak ha már mindenki annyira büszke a természettudományos hátterére, akkor legyünk precízek, hehe.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.09.19. 16:02:05
És akkor a fémességről nem is beszéltünk, amiről én már vitatkoztam a Wikipédián sokat látott mérnökkel is, pedig ő aztán tudja, mi a szakzsargon. (Csak hát ő meg arról volt meggyőződve, hogy az övé a "normális" :)
MTom 2011.09.21. 22:36:38
:)