Nap képe: alágyújtottak a SpaceShipTwo-nak
2013.04.29. 20:43
Végre elérkezett a nap, először csaptak ki lángcsóvák a Virgin Galactic leendő űrhajójának hátsó végéből. A Virgin és a Scaled Composites sokat küszködött a SpaceShipOne kisebb tejlesítményű hibrid rakétahajtóművének felskálázásával a nagyobb testvérhez, de úgy tűnik, az erőfeszítéseik végre meghozták a kívánt eredményt. Érdekes egyébként, hogy míg ők a hajtóművel szívtak sokat, a kisebb méretű Lynx-et fejlesztő XCOR-nál az aerodinamikával szöszmötöltek el, nem kicsit.
Tehát ma (04.29.) a reggeli órákban a WhiteKnightTwo felemelkedett a kaliforniai Mojave Air- and Spaceport kifutópályájáról, majd a megfelelő magasságot elérve leoldotta a SpaceShipTwo-t. Eddig minden úgy zajlott, mint a korábbi kéttucat siklóteszten, de most Mark Stucky és Mike Alsbury, a két pilóta 16 másodpercre beindította a hajtóművet, és 1,2 Machig gyorsult a géppel, majd visszasiklott a földre. Ez persze még csak egy rövid teszt volt, melyet jó pár további követ, míg végül átlépik a 100 km-es magasságot, de mindenképp mérföldkő a program szempontjából.
Credits: Virgin Galactic/Scaled Composites
Az űrhajót mozgató RocketMotorTwo egyik érdekessége, hogy hibrid rakétahajtómű, ami szilárd tüzelőanyagot, egy speciális gumifajtát éget el, folyékony oxidálószert, nitrogén-oxidot átvezetve rajta. Emiatt az űrhajót nem lehet majd a repülőgépekhez hasonlóan megtankolni és újra kigördíteni a kifutópályára, hanem a szilárd üzemanyag tartályát minden alkalommal cserélni kell. Cserébe valamivel biztonságosabb, mintha mindkét komponens folyékony lenne.
Credits: marsscientific.com/Clay Center Observatory, Marek Kozubal
Mark Stucky és Richard Branson pacsiznak a repülés után. Credits: Mark Greenberg
Az első tényleges űrrepülés év végére várható. Kissé fura egyébként ezt a repülő-szerű izét űrhajónak nevezni. Egyrészt még nem az, mert nem lépte át a 100 km-es határt, de ilyen értelemben például az Orion sem űrhajó. Még. Ha viszont átlépi, az űrben járt, akár keringett, akár nem. Másrészt a szuborbitális űrhajók, mint a SpaceShipOne és -Two meg a Lynx nyilvánvalóan más ligában fociznak, mint az "igazi", orbitális űrhajók. Adná magát az űrrepülőgép szó, de az meg a magyar nyelvben a Space Shuttle/Burán páros szinonímájává vált. A szuborbitális repülésre létezik még az űrugrás kifejezés - nevezzük ezeket űrugróknak?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
hld 2013.04.30. 08:47:13
Igazából nem tudom mi lenne a legjobb. A szuborbitális, ballisztikus, űr, ugrás, repülés valamelyik kombinációja.
Rive 2013.04.30. 10:54:57
Virt02 2013.04.30. 12:13:39
"Az ugrás szó korábban valamennyire visszaadta a rakétákkal indított ballisztikus repülések jellegét, de repülőgépről indított szárnyas eszközök "űrsúróló" jellegét már nehezebben."
Az űrugrásnál nem az a lényeg, hogy honnan indul, hanem, hogy kilépve az űrbe nem tesz meg egy kört sem, hanem rögtön visszafelé jön...
Tehát akár űrugró is lehetne az ilyen gép... vagy - hogy ne keverjük össze Baumgartnerrel - űrugrógép. :)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.04.30. 12:15:50
Virt02 2013.04.30. 13:37:05
Lásd még: Alsódabasi Röptető...
DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2013.04.30. 13:53:49
He 280 (törölt) 2013.04.30. 19:43:58
Egy föld körül keringő test 148km alatt simán lezuhan.
De egy rakétahajtással támogatott műholdnak (ahogy tervezték az X15-nek) 75km-nél is lehet a perigeuma.
Hanzsi 2013.05.03. 23:48:39
Vagy erre értetted a mesterséges jelzőt?