Az Excalibur Almazzal is megállapodást kötött a NASA
2011.10.27. 22:54
Van a NASA-nak egy speciális megállapodási formája, a Space Act Agreement, amivel a szokásos kormányzati szerződésekre vonatkozó iszonyatos bürokratikus követelményrendszert (mint a magyar közbeszerzési eljárást) nagyrészt ki lehet iktatni. Az SAA-t a feltörekvő NewSpace cégek, startupok támogatására találták ki, ilyenekkel működik a COTS és CCDev program is. Egy ilyen szerződés tartalmazhat anyagi támogatást is, vagy csak egyéb hozzájárulást, például NASA iránymutatást bizonyos fejlesztésekhez. Az előbbiben részesült legutóbb a SpaceX-Boeing-Blue Origin-Sierra Nevada négyes a legutóbbi CCDev körben.
A Dream Chaser és a CST-100 (b-j) az Atlas-V-öt választották, a Blue Origin űrhajója (középen) meg addig, amíg a saját rakétájuk el nem készül.
Csakhogy azóta, több-kevesebb fanfárral, további három pályázó céggel is kötött pénzmentes SAA-t a NASA. Elsőnek az Atlas-V rakétáért felelős United Launch Alliance került sorra. Nem véletlenül, mivel a három űrhajójelölt, a SpaceX Dragonját leszámítva, ezt a hordozórakétát választaná legalább az első néhány startjához, csakhogy az Atlas-V-öt nem emberes űrhajó hordozására fejlesztették ki, a human-rating folyamat koordinálásában segédkezik most a NASA. Nem sokkal később az Ares-I utánérzet Liberty rakétát kitaláló ATK-Astrium kettős is megkapta a maga megállapodását. Az ATK nagyon nyomatja a saját tervét, épp csak az a szépséghibája, hogy eddig senki sem jelentkezett, hogy rátenné a maga űrhajóját...
Az Excalibur Almaz által felcicomázott TKSz kapszula. (EA)
És legutóbb az Excalibur Almaz volt soron. A man-szigeti cég ugye a szovjetek által kifejlesztett, de alig használt TKSz űrhajókat és két félkész Almaz űrállomást (a Szaljut katonai változata) vett meg, és azokat akarja újra üzembe helyezni. A megállapodás pontos tartalmáról semmit sem tudni, annyira fű alatt történt az egész ügy, hogy csak egy bizottsági meghallgatás programjából derült ki a léte. A NASA illetékeseiből sem lehetett sokat kihúzni azon túl hogy korlátozott mértékű technikai támogatást nyújtanak a rendszer fejlesztéséhez, és hogy a koncepciójuk hitelt érdemlő. Érdekes fejlemény, bár a CCDev pályázók közé is meghívták őket, szóval rajta vannak a NASA radarján.
A teljes koncepció, a TKSz űrhajó az FGB modullal együtt dokkol az Almaz állomáshoz.
Valószínű, hogy az űrhajók érdeklik inkább a NASA-t, mint az űrállomások (főleg, hogy az egyik csak egy puszta héj). Persze ne számítsunk arra, hogy hamarosan újfajta ex-szovjet űrhajók repkednek majd az ISS körül. Pénzmentes SAA-k esetén az anyagi hátteret a magáncégnek kell biztosítania, és a kezdeti nagy lelkesedés után sokan el is buktak, sőt a Rocketplane Kistler a NASA pénzügyi támogatása ellenére nem bírt talpon maradni. De ha mégis összejön a man-szigetieknek, végre emberekkel is megreptethetik ezeket a szovjet csodákat.
A két űrállomás közül a komplettebb, már a Man-szigeten.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.27. 23:02:44
Elég abszurd, h egy cég megállapodást köt a NASA-val (ez azért komoly esélyt jelent a későbbi megrendelésekre), és a maradék zetont ne tudná összekaparni.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.27. 23:18:07
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.27. 23:44:18
Én talán már 2000 magasságában olvastam a Kistlerről, még a net hajnalán, dial-up alatt.