Az SLS (Space Launch System) lenne a NASA következő nagy dobása, amivel majd Föld körül pályán túlra indulhatnának az űrhajósok, kisbolygókat meg hasonlókat felderíteni. A Constellation eltakarítása után találták ki, hogy mégis csak legyen a NASA-nak naaagy rakétája, illetve hogy ne kelljen az űrsiklóval foglalkoztatott tömeget egyből kirúgni. A politikusok, akik egyben rakétatudósnak is képzelik magukat, beleírták hát a 2010-es Authorization Act-be, hogy a NASA márpedig 2016-ra meg fog építeni egy 130 tonna teherbírású hordozórakétát, méghozzá az űrsiklóból származó elemek felhasználásával. (Összehasonlításul: a Saturn-V 118 tonnát tudott, jelenleg a Delta-IV Heavy 23-at, a Falcon Heavy pedig majd 53-at.) Ennyit az Obama által kitalált technológiai előrelépésről. A politikai-foglalkoztatási céllal kitalált program meg is kapta a Senate/Social Launch System elnevezéseket. Tavasszal pedig a NASA többször is célozgatott rá, hogy a jelenlegi pénzügyi kilátásokkal nem lesz itt óriásrakéta 5-6 éven belül. Azóta annyit finomodott a terv, hogy először egy 70 tonna körüli variáns készül el, és később követi a teljes kapacitást nyújtó változat.

 

Az első SLS konfiguráció, ami az MPCV-t fogja szállítani

 

További szépsége a történetnek, hogy az Authorization Act azt is kikötötte, hogy januárban ki kellett volna hirdetni a kiválasztott SLS dizájnt, amit a NASA a mai napig nem tett meg. Charlie Boldent még egy meghallgatásra is behívták, magyarázatért, ahol az adminisztátor kijelentette, hogy tanulva a korábbi hibákból, addig várnak a bejelentéssel, amíg meg nem győződnek róla, hogy ki fognak jönni a várható költségvetési keretekből. Üdítő szemléletváltás ez a Constellation, JWST, Curiosity jellegű pénzügyi fiaskókkal terhelt időkben. Csak épp a politikusokat nem győzte meg: hivatalosan bekérették berendelték a teljes SLS anyagot a NASA-tól (jogtudorok: kommentben jöhet a subpoena magyar megfelelője - thx Amanitin3). A hivatalos bejelentésekre pedig egyelőre várni kell.

 

A teherszállító SLS, még a "kicsi" változata

 

Eközben azonban kikerült egy előzetes ütemterv is, mert azért nagyjából tudni lehet, miből lehet majd gazdálkodni, mind pénzügyileg, mind hardver szintjén. A tervezet meglehetősen lehangoló, egy 2017-es teszt után 2021-től lenne kb. évi egy repülés. De azért emlékeztetnék mindenkit, hogy a hasonló kaliberű Saturn-V-öt jóval magasabb költségvetésből hozták létre: az "arany években", '63-69 között a költségvetés 2,3-4,4%-át kapta a NASA a mostani 0,5%-al szemben. Szóval a terv:

  • 2017. decemberben az SLS-1 egy automata MPCV-t (Orion űrhajót) küld egy Hold-kerül küldetésre. Lehet tippelni, hogy túl lesz-e addigra ugyanezen a SpaceX a Falcon Heavy-val...
  • 2021. augusztusban (három és fél évvel később!) következhet ugyanez, emberekkel. Mindkét küldetés az Ares-I-hez kifejlesztett, ötszegmenses SRB-ket fog használni, illetve három SSME (Space Shuttle Main Engine) hajtóművet, megnyújtott külső tartályra applikálva. Az Orion alá pedig bekerül még egy "kick stage", ami valószínűleg a Delta-IV második fokozata lesz. Innentől évente, minden augusztusban jönne egy küldetés.
  • 2022. és 2023. nyarán repülne az SLS-3 és -4, ugyanebben a konfigurációban. Több infó nem nagyon van.
  • 2024-ben debütálna a teherszállító SLS, a megfelelő orrkúppal, és talán újfajta gyorsítórakétákkal. Ekkorra dől el ugyanis, melyik lesz a nyertes elképzelés, és bár a pálya némileg lejt a mostani, szilárd hajtóanyagú SRB-ket gyártó ATK felé, döntéshozók szívesebben látnának egy folyony üzemanyagú, RP-1/LOX (kerozin és folyékony oxigén) fogyasztó változatot. Hogy milyen hajtóművel, az még a jövő zenéje. Talán a Merlin-2-vel? És mit vinne?
  • 2025: újra emberes repülés, exploration. Jöhet a földközeli kisbolygó?
  • 2026-29: elfogynak az újrafelhasználható SSME-k, áttérünk az egyszer használatosakra, az RD-25E variánsra. Továbbra is három jut egy rakétára. SLS-7-10 repülések, Orion és teher felváltva.
  • 2030-31: az SLS-11-el debütál az öthajtóműves verzió, immár teljes kapacitással dolgozó első fokozatunk van. Egy teherszállító, majd 2031-ben ismét egy emberes küldetés.
  • 2032: huszonegy év múlva, tizenöt évvel az SLS-1 után pedig előállna az "Evolved SLS", a 130+ tonna kapacitású STS-13, melyben a második fokozatot három J-2X hajtómű mozgatná.

 

A "nagy" teherszállító SLS, jobbra az átmeneti verzió, SRB-kel és három hajtóművel (alul), balra a végleges, folyékony hajtóanyagú gyorsítórakétákkal és öt hajtóművel.

 

Elég lehangoló, nem? Mások is így gondolják, sőt. Vannak olyan hangok is, hogy a végleges dizájn kihirdetését azért szabotálják ennyire a NASA-nál, hogy megtorpedózzák a Szenátus által rájuk kényszerített projektet. Az űrsiklón eddig dolgozó tömegek egyre nagyobb része távozik eddigi munkahelyéről, az a munkaerő, ami egyben az SLS bázisát is adná. A külső tartályokat gyártó Michoud Assembly Facility-ben például augusztus 26-al bocsátják el a még meglévő shuttle munkaerőt - ha addig nincs hivatalos döntés a további feladatokról, úgy kell mindenkit újra felvenni, feltéve hogy közben nem talált más lehetőséget. És ugyanez igaz más helyekre is. Így pedig az egész űrsikló-technológiára alapuló elképzelés kérdőjeleződhet meg.

------------------------

Forrás: nasaspaceflight.com - bocs a kicsi képekért, akinek van esetleg L2 előfizetése, küldhet nagyobbakat. :)

Szerző: lacalaca

20 komment

Címkék: jövő nasa sls

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr823114086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.01. 07:57:58

A STS rendszer elemeiből való építkezés műszakilag agyament ötlet. Most akkor el kellene dönteni, hogy munkahelyet akarnak megtartani vagy valódi hordozóeszközt akarnak építeni...

Amanitin3 2011.08.01. 07:59:56

bírósági kontextusban a subpoena az idézéssel ekvivalens, úgyhogy a 'bekérés' kicsit alul van méretezve. Inkább 'berendelés'.

Maga a jelenség igenigen szomorú. Nem elég, hogy egy totálisan értelmetlen pr feladatra adják ki az ukázt, pénzt azt már nem adnak hozzá.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 08:24:30

@Amanitin3: köszönöm! Btw, a képviselők épp az SLS-re költenének többet, még a javasolt 9%-os vágás mellett is:

"The House bill would provide just $375 million of the $1 billion the White House requested for NASA to develop and demonstrate on-orbit propellant depots and other game-changing technologies the agency says it needs to send humans beyond low Earth orbit. The $1.95 billion House appropriators approved for SLS, meanwhile, would exceed the White House request for the congressionally mandated rocket by $185 million."

www.spacenews.com/policy/110711-committee-cuts-nasa-budget.html

Amanitin3 2011.08.01. 10:19:16

@lacalaca:

gondolom annak a beszállítói vannak több államba szétszórva.

Az f-22 gyártósor ugyanez a sztori. A Lockheed rutinosan szinte az összes tagállamból szállíttat valamit, úgyhogy a house/senate még azután is nyomta (volna) bele a pénzt, hogy a légierő már gyakorlatilag sírva toporzékolt, hogy nekik nem kell több repülő.

scientia 2011.08.01. 11:55:32

A NASA iránytervei most olyan képlékenyek mint a puding, szerintem semmit nem kell komolyan venni. Ha tényleg elkezdik ezt az ökörséget, 5 év múlva, és sok 100 millióval dollár kidobása után, a Falcon H.(XX?)/Dragon miatt úgy is törlik az egészet. Főleg amikor megtudják, hogy természetesen a rendszer 10 évet legalább fog csúszni, és még kétszer (5x) annyi pénzbe fog kerülni mint amit addig elköltöttek (khm.. kidobtak).

Vagy ez lesz a forgatókönyv, vagy még idejében leállítják ezt az ökörséget. Én személy szerint nem hiszem, hogy valaha is lesz SLS.

bbandi 2011.08.01. 12:46:10

Az utolsó kép aláírásában kétszer is a jobb oldali rakétára hivatkozol.
Két kérdés:
A "kick stage" az az Apolló SM-nek felel meg, a Saturn SIVB-nek, vagy egyiknek se?
A Falcon Heavy 50t-ja ma már elég egy hold misszióra? Vagy jön belőle nagyobb? Mert ha a NASA túl akar menni a földkörüli pályán, akkor nyilván szüksége lesz valami nagyobbra... Esetleg orbitális pályán összerakott hajó lehet még.

MTom 2011.08.01. 13:02:17

"Lehet tippelni, hogy túl lesz-e addigra ugyanezen a SpaceX a Falcon Heavy-val..."

Ha tényleg idén dokkol a Dragon az ISS-en (márpedig jelenleg azt sejtetik, hogy igen), azzal elég nagyot dobnak a SpaceX-nél.

Ez jelentheti azt is, hogy felgyorsulhat a Falcon Heavy menetrend is, mivel elkezd rendesen pénzt termelni a vállalkozás (teherszállítási megrendelések ISS-re).

A fejlesztők is egyre inkább átirányíthatóak a Falcon Heavy irányába, bár az "emberes" Dragon is ad még biztos némi feladatot nekik :)

MTom 2011.08.01. 13:20:26

@bbandi:
"A Falcon Heavy 50t-ja ma már elég egy hold misszióra? Vagy jön belőle nagyobb?"

Egy korábbi posztban lacalaca jól összefoglalta az elképzeléseket a SpaceX-nél:
cydonia.blog.hu/2010/08/14/a_spacex_nagyot_almodik

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 13:24:46

@bbandi: köszi, jav.

kick stage: ez jó kérdés. Az S-IVB-t használták már a LEO parkolópálya eléréséhez is, nem csak holdi transzferhez, tehát az inkább harmadik fokozatnak számít, kick stage-nek általában a pályamódosításhoz használt hajtóművet nevezik. Pl ami LEO-ról GTO-ra, vagy GTO-ról GEO-ra visz műholdat.

Az Orionnak lesz saját SM-e, pont mint az Apollonak, ez nem az.

A Falcon Heavy-nál az 53 tonna az LEO kapacitás, Holdhoz 20-22 tonna marad. Egy Dragont kényelmesen elvisz a Hold köré. A leszállás már bonyolultabb, pontosabban a visszatérés, a Dragont úgy tervezik, hogy leszállhasson szilárd felszínre, de vissza is kéne jönni onnan... szóval több eszköz (=több FH start) kell hozzá mindenképp.

2011.08.01. 15:18:11

felhívom a figyelmeteket egy dologra: az USA-beli szociális foglalkoztatás keretében rakétákat és repülőgépeket építenek. Magyarországon kitisztítják az árokot és levágják a füvet.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 15:25:13

@R850R: nonono! Nem ugyanaz a dolog, nem a már munkanélkülieket akarják itt befogni. Sokkal inkább olyan, mintha pl. csak azért nyitnánk újabb bányákat, nehogy ki kelljen rúgni hirtelen a bányászok háromnegyedét (mer' a szakértelem meg gyakorlat!), és ránk szavazzon. Hogy megtérül-e, van-e értelme, az másodlagos...

2011.08.01. 15:36:56

@lacalaca: nem ezt az aspektust akartam megvilágítani. hanem azt, hogy még a szociális foglalkoztatás is valamilyen high-tech iparágban történik. ennek szerintem önmagában is van haszna, mert így fenn lehet tartani a technológiai-innovációs-stb. vezető szerepet legalább ebben az iparágban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.01. 18:03:35

@R850R: Hogyan, ha nem engedik, hogy semmi újat nem fejlesszenek, hanem 30-40 éves cuccokkal kell legózni? Ez nem fejlődés. Ez vegetálás...

2011.08.01. 18:22:54

@molnibalage: ez nem fejlődés, az tény. arra próbálok rávilágítani, hogy vannak szerencsés népek, ahol a szociális foglalkoztatás nem azt jelenti, hogy nem rúgjuk ki Ica nénit, mert csak ő tud jó kávét főzni, hanem odaadunk a mérnöknek egy marék rakétaalkatrészt, hogy nesze hülyegyerek, építsél valami szépet. és ez hatalmas különbség.

panoz (törölt) 2011.08.01. 19:28:40

Ez így jelenleg nevetséges, mikor akarnak az amerikaiak visszatérni az űrbe? A 22. században?

Ez pöcsölés a jó nagy keleti szomszédunkat idézi, ott változtatnak az űrstratégián évente.

panoz (törölt) 2011.08.01. 19:31:57

Mellesleg tök olyan mint az Ares-V, akár maradhatott volna az is.

Apollo 21 2011.08.02. 02:20:53

Ha az Ares-es bohóckodás helyett már 2004-ben ezt a fajta rakétát kezdték volna el fejleszteni, és minden évben ráköltöttek volna 2-3 milliárdot, most nem ez volna a helyzet.

Amikor még úgy-ahogy szaladt a szekér, szar-szemét-szar eszközökre ment el a pénz (Ares-1). A válság miatt muszáj volt leállítani a majomkodást, és most egy jóval értelmesebb koncepció megvalósítására sem telik. Elb@szták. Teljesen.

Amennyiben időben nekiálltak volna a fejlesztésnek, és a mostani nehéz időkben is elővakarnák valahonnan a szükséges pénzt, röhögve tartani lehetne a 2016-os határidőt. A 70 tonnás alapváltozattal mindenképp.

Több, mint valószínű, hogy Bolden taktikázik... jó volna megtudni, hogy mi zajlik a színfalak mögött.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.08.02. 06:01:24

A NASA cuccok felküldését az űrbe majd elvégzik az oroszok meg a kínaiak bérmunkában :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 10:06:46

@Apollo 21: Ez miben fog eltérni az Ares féle bukta koncepciótól...?

kamov 2011.08.02. 16:06:33

Nem lesz Ares-1.

AZ Ares-V-nél lévő 10m-es tartályről és RS-68 hajtőművekről visszatér az eredeti 2005-ös CaLV elgondoláshoz a 8,4m-es központi tartállyal és az SSME-kel.
süti beállítások módosítása