Megöregszünk, mire elkészül a 130 tonnát bíró SLS
2011.08.01. 06:50
Az SLS (Space Launch System) lenne a NASA következő nagy dobása, amivel majd Föld körül pályán túlra indulhatnának az űrhajósok, kisbolygókat meg hasonlókat felderíteni. A Constellation eltakarítása után találták ki, hogy mégis csak legyen a NASA-nak naaagy rakétája, illetve hogy ne kelljen az űrsiklóval foglalkoztatott tömeget egyből kirúgni. A politikusok, akik egyben rakétatudósnak is képzelik magukat, beleírták hát a 2010-es Authorization Act-be, hogy a NASA márpedig 2016-ra meg fog építeni egy 130 tonna teherbírású hordozórakétát, méghozzá az űrsiklóból származó elemek felhasználásával. (Összehasonlításul: a Saturn-V 118 tonnát tudott, jelenleg a Delta-IV Heavy 23-at, a Falcon Heavy pedig majd 53-at.) Ennyit az Obama által kitalált technológiai előrelépésről. A politikai-foglalkoztatási céllal kitalált program meg is kapta a Senate/Social Launch System elnevezéseket. Tavasszal pedig a NASA többször is célozgatott rá, hogy a jelenlegi pénzügyi kilátásokkal nem lesz itt óriásrakéta 5-6 éven belül. Azóta annyit finomodott a terv, hogy először egy 70 tonna körüli variáns készül el, és később követi a teljes kapacitást nyújtó változat.
Az első SLS konfiguráció, ami az MPCV-t fogja szállítani
További szépsége a történetnek, hogy az Authorization Act azt is kikötötte, hogy januárban ki kellett volna hirdetni a kiválasztott SLS dizájnt, amit a NASA a mai napig nem tett meg. Charlie Boldent még egy meghallgatásra is behívták, magyarázatért, ahol az adminisztátor kijelentette, hogy tanulva a korábbi hibákból, addig várnak a bejelentéssel, amíg meg nem győződnek róla, hogy ki fognak jönni a várható költségvetési keretekből. Üdítő szemléletváltás ez a Constellation, JWST, Curiosity jellegű pénzügyi fiaskókkal terhelt időkben. Csak épp a politikusokat nem győzte meg: hivatalosan bekérették berendelték a teljes SLS anyagot a NASA-tól (jogtudorok: kommentben jöhet a subpoena magyar megfelelője - thx Amanitin3). A hivatalos bejelentésekre pedig egyelőre várni kell.
A teherszállító SLS, még a "kicsi" változata
Eközben azonban kikerült egy előzetes ütemterv is, mert azért nagyjából tudni lehet, miből lehet majd gazdálkodni, mind pénzügyileg, mind hardver szintjén. A tervezet meglehetősen lehangoló, egy 2017-es teszt után 2021-től lenne kb. évi egy repülés. De azért emlékeztetnék mindenkit, hogy a hasonló kaliberű Saturn-V-öt jóval magasabb költségvetésből hozták létre: az "arany években", '63-69 között a költségvetés 2,3-4,4%-át kapta a NASA a mostani 0,5%-al szemben. Szóval a terv:
- 2017. decemberben az SLS-1 egy automata MPCV-t (Orion űrhajót) küld egy Hold-kerül küldetésre. Lehet tippelni, hogy túl lesz-e addigra ugyanezen a SpaceX a Falcon Heavy-val...
- 2021. augusztusban (három és fél évvel később!) következhet ugyanez, emberekkel. Mindkét küldetés az Ares-I-hez kifejlesztett, ötszegmenses SRB-ket fog használni, illetve három SSME (Space Shuttle Main Engine) hajtóművet, megnyújtott külső tartályra applikálva. Az Orion alá pedig bekerül még egy "kick stage", ami valószínűleg a Delta-IV második fokozata lesz. Innentől évente, minden augusztusban jönne egy küldetés.
- 2022. és 2023. nyarán repülne az SLS-3 és -4, ugyanebben a konfigurációban. Több infó nem nagyon van.
- 2024-ben debütálna a teherszállító SLS, a megfelelő orrkúppal, és talán újfajta gyorsítórakétákkal. Ekkorra dől el ugyanis, melyik lesz a nyertes elképzelés, és bár a pálya némileg lejt a mostani, szilárd hajtóanyagú SRB-ket gyártó ATK felé, döntéshozók szívesebben látnának egy folyony üzemanyagú, RP-1/LOX (kerozin és folyékony oxigén) fogyasztó változatot. Hogy milyen hajtóművel, az még a jövő zenéje. Talán a Merlin-2-vel? És mit vinne?
- 2025: újra emberes repülés, exploration. Jöhet a földközeli kisbolygó?
- 2026-29: elfogynak az újrafelhasználható SSME-k, áttérünk az egyszer használatosakra, az RD-25E variánsra. Továbbra is három jut egy rakétára. SLS-7-10 repülések, Orion és teher felváltva.
- 2030-31: az SLS-11-el debütál az öthajtóműves verzió, immár teljes kapacitással dolgozó első fokozatunk van. Egy teherszállító, majd 2031-ben ismét egy emberes küldetés.
- 2032: huszonegy év múlva, tizenöt évvel az SLS-1 után pedig előállna az "Evolved SLS", a 130+ tonna kapacitású STS-13, melyben a második fokozatot három J-2X hajtómű mozgatná.
A "nagy" teherszállító SLS, jobbra az átmeneti verzió, SRB-kel és három hajtóművel (alul), balra a végleges, folyékony hajtóanyagú gyorsítórakétákkal és öt hajtóművel.
Elég lehangoló, nem? Mások is így gondolják, sőt. Vannak olyan hangok is, hogy a végleges dizájn kihirdetését azért szabotálják ennyire a NASA-nál, hogy megtorpedózzák a Szenátus által rájuk kényszerített projektet. Az űrsiklón eddig dolgozó tömegek egyre nagyobb része távozik eddigi munkahelyéről, az a munkaerő, ami egyben az SLS bázisát is adná. A külső tartályokat gyártó Michoud Assembly Facility-ben például augusztus 26-al bocsátják el a még meglévő shuttle munkaerőt - ha addig nincs hivatalos döntés a további feladatokról, úgy kell mindenkit újra felvenni, feltéve hogy közben nem talált más lehetőséget. És ugyanez igaz más helyekre is. Így pedig az egész űrsikló-technológiára alapuló elképzelés kérdőjeleződhet meg.
------------------------
Forrás: nasaspaceflight.com - bocs a kicsi képekért, akinek van esetleg L2 előfizetése, küldhet nagyobbakat. :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.01. 07:57:58
Amanitin3 2011.08.01. 07:59:56
Maga a jelenség igenigen szomorú. Nem elég, hogy egy totálisan értelmetlen pr feladatra adják ki az ukázt, pénzt azt már nem adnak hozzá.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 08:24:30
"The House bill would provide just $375 million of the $1 billion the White House requested for NASA to develop and demonstrate on-orbit propellant depots and other game-changing technologies the agency says it needs to send humans beyond low Earth orbit. The $1.95 billion House appropriators approved for SLS, meanwhile, would exceed the White House request for the congressionally mandated rocket by $185 million."
www.spacenews.com/policy/110711-committee-cuts-nasa-budget.html
Amanitin3 2011.08.01. 10:19:16
gondolom annak a beszállítói vannak több államba szétszórva.
Az f-22 gyártósor ugyanez a sztori. A Lockheed rutinosan szinte az összes tagállamból szállíttat valamit, úgyhogy a house/senate még azután is nyomta (volna) bele a pénzt, hogy a légierő már gyakorlatilag sírva toporzékolt, hogy nekik nem kell több repülő.
scientia 2011.08.01. 11:55:32
Vagy ez lesz a forgatókönyv, vagy még idejében leállítják ezt az ökörséget. Én személy szerint nem hiszem, hogy valaha is lesz SLS.
bbandi 2011.08.01. 12:46:10
Két kérdés:
A "kick stage" az az Apolló SM-nek felel meg, a Saturn SIVB-nek, vagy egyiknek se?
A Falcon Heavy 50t-ja ma már elég egy hold misszióra? Vagy jön belőle nagyobb? Mert ha a NASA túl akar menni a földkörüli pályán, akkor nyilván szüksége lesz valami nagyobbra... Esetleg orbitális pályán összerakott hajó lehet még.
MTom 2011.08.01. 13:02:17
Ha tényleg idén dokkol a Dragon az ISS-en (márpedig jelenleg azt sejtetik, hogy igen), azzal elég nagyot dobnak a SpaceX-nél.
Ez jelentheti azt is, hogy felgyorsulhat a Falcon Heavy menetrend is, mivel elkezd rendesen pénzt termelni a vállalkozás (teherszállítási megrendelések ISS-re).
A fejlesztők is egyre inkább átirányíthatóak a Falcon Heavy irányába, bár az "emberes" Dragon is ad még biztos némi feladatot nekik :)
MTom 2011.08.01. 13:20:26
"A Falcon Heavy 50t-ja ma már elég egy hold misszióra? Vagy jön belőle nagyobb?"
Egy korábbi posztban lacalaca jól összefoglalta az elképzeléseket a SpaceX-nél:
cydonia.blog.hu/2010/08/14/a_spacex_nagyot_almodik
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 13:24:46
kick stage: ez jó kérdés. Az S-IVB-t használták már a LEO parkolópálya eléréséhez is, nem csak holdi transzferhez, tehát az inkább harmadik fokozatnak számít, kick stage-nek általában a pályamódosításhoz használt hajtóművet nevezik. Pl ami LEO-ról GTO-ra, vagy GTO-ról GEO-ra visz műholdat.
Az Orionnak lesz saját SM-e, pont mint az Apollonak, ez nem az.
A Falcon Heavy-nál az 53 tonna az LEO kapacitás, Holdhoz 20-22 tonna marad. Egy Dragont kényelmesen elvisz a Hold köré. A leszállás már bonyolultabb, pontosabban a visszatérés, a Dragont úgy tervezik, hogy leszállhasson szilárd felszínre, de vissza is kéne jönni onnan... szóval több eszköz (=több FH start) kell hozzá mindenképp.
2011.08.01. 15:18:11
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.01. 15:25:13
2011.08.01. 15:36:56
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.01. 18:03:35
2011.08.01. 18:22:54
panoz (törölt) 2011.08.01. 19:28:40
Ez pöcsölés a jó nagy keleti szomszédunkat idézi, ott változtatnak az űrstratégián évente.
panoz (törölt) 2011.08.01. 19:31:57
Apollo 21 2011.08.02. 02:20:53
Amikor még úgy-ahogy szaladt a szekér, szar-szemét-szar eszközökre ment el a pénz (Ares-1). A válság miatt muszáj volt leállítani a majomkodást, és most egy jóval értelmesebb koncepció megvalósítására sem telik. Elb@szták. Teljesen.
Amennyiben időben nekiálltak volna a fejlesztésnek, és a mostani nehéz időkben is elővakarnák valahonnan a szükséges pénzt, röhögve tartani lehetne a 2016-os határidőt. A 70 tonnás alapváltozattal mindenképp.
Több, mint valószínű, hogy Bolden taktikázik... jó volna megtudni, hogy mi zajlik a színfalak mögött.
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.08.02. 06:01:24
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 10:06:46
kamov 2011.08.02. 16:06:33
AZ Ares-V-nél lévő 10m-es tartályről és RS-68 hajtőművekről visszatér az eredeti 2005-ös CaLV elgondoláshoz a 8,4m-es központi tartállyal és az SSME-kel.