Tíz évvel ezelőtt még egyszerűen holdkórosnak tartottuk volna azt, aki magántőkéből kívánt hordozórakétát építíteni - hát még emberes űrhajót. Voltak ugyan jelentkezők, de komoly eredményt igazából senki sem tudott felmutatni, leszámítva mondjuk a '82-ben alapított Orbital Sciences-t. Az igazi lökést aztán a NASA COTS programja és az abban beígért pénzösszeg adta meg. Egy halom cég, pénzes vállalkozó kapott utána, aztán a nagyja ki is hullott, lásd Rocketplane Kistler, ami képes volt az első forduló elnyerése után csődbe menni. Az álmodozók közül igazából egyetlen legény maradt meg a gáton, a PayPal-ból meggazdagodott Elon Musk alapította SpaceX. Némi bukdácsolás után aztán be is váltották az ígéretüket, a magántőkéből kifejlesztett, folyékony hajtóanyaagú Falcon 1 rakétával műholdat állítottak Föld körüli pályára.

 

 

Miután a NASA-nál egyre inkább közeledett a shuttle kivonásának dátuma, és nem szándékoztak az ISS ellátását teljesen az oroszokra bízni, hát a COTS-hoz képest egy nullával megnövelt pályázatot írtak ki, ezúttal már a tényleges teherszállító eszközökre a CRS (Commercial Resupply Services) keretében, amit meg is kapott a hawthorne-i cég (az Orbitallal közösen). Cserébe megígérték, hogy még  2009-ben prezentálják az ISS ellátására tervezett hordozórakétájukat és űrhajójukat.

A SpaceX-et persze okos emberek vezetik, így a Dragon űrhajó eleve úgy készült, hogy alkalmas legyen emberek szállítására is. Hivatalosan a NASA egyelőre köszöni, nem kér mindenféle kipróbálatlan, nem saját építésű teknőből, csiszolgatják a saját Orionukat, meg taxiztatnának az oroszokkal. Más hangok meg azt mondják, hogy nehogy már az oroszoknak fizessen a NASA, ha fizethet amerikai cégeknek. Aztán egyre többen hangoztatják azt is, hogy elég a NASA teljes monopóliumából, szervezzen ki szépen egy csomó feladatot, csak azután lesz érdemes az űrügynökségnek a Föld környezetén túlra indulnia, miután megszabadult ezektől a terhektől (tudományos missziók vezetése, LEO közlekedés, ISS ellátás, etc).

 

 

Az persze nyilvánvaló, hogy a SpaceX nem lenne képes olyan alternatívát nyújtani a Constellationnak, mint a DIRECT, az átalakított Delta IV-H rakéták, vagy a Shuttle-C projekt, vagyis a holdprogram megvalósításának teljes átvétele. Még a legerősebbnek szánt Falcon 9 Heavy 30 tonnás teherbírása is eltörpül az Ares V tervezett 188 tonnájához képest. Az igazi szerep a tehermentesítés lehet, vagyis az ISS kiszolgálása mind teherszállítás, mint személyzetcsere szempontjából, az Orionnak pedig teljes kapacitása mehet a Hold elérésére. A SpaceX pedig fogadkozik, hogy 3 éven belül képes a Dragonból emberek fogadására képes űrhajót faragni, és a mentőrakéta a legfontosabb hiányzó láncszem a folyamatban.

Persze ez mind csak szócséplés, amíg a Falcon 9 nem repül. Erre viszont nemsokára sor kerül, ugyanis lassan a munka végére érnek Hawthorne-ban. Az első és második fokozat átment a strukturális és terhelési teszteken, már csak a hajtóművekre vár egy utolsó statikus próbakör. A Dragon tesztpéldánya is készülget, de ez még nem igazán az ő útja lesz, az első COTS demo repülésre majd 2010-ben fog sor kerülni. Egy fontos alkatrész közben már levizsgázott, az Endeavour legutóbbi repülésén ott volt a DragonEye LIDAR (lézeres távolságmérő és kamera), és az űrsikló dokkolása során méréseket és felvételekelt készített. Novemberben pedig az STS-129 során fogják felvinni a CUCU (COTS UHF Communications Unit) rádiós vezérlőegységet az űrállomásra. Jövőre három COTS demo repülés  és egy fizetős vendég szerepel a naptárban, valamint a Falcon 1e továbbfejlesztett kisrakéta első startja. Az első valódi szeretetcsomagot pedig 2011-ben vihetik az ISS-hez.

A tovább után egy adag kép található.

 

 

Készül a Dragon qualification unit, itt már egy csokor Draco hajtómű is beszerelve.

 

A DragonEye az űrsikló dokkológyűrűje felett, pirossal keretezve.

 

A feltöltött második fokozatot nyüstölik éppen.

 

Az első fokozat kilenc Merlin hajtóműve várja az indulást.

 

A második fokozat Merlin Vacuum hajtóműve teszten. Egyelőre hiányzik a nagy fúvóka szoknyája róla.

 

Telik a LOX (Liquid OXigen, folyékony oxigén) tartány Cape Canaveralon.

 

A SpaceX összeszerelő-csarnoka a Launch Complex 40-en.

 

Nincs megállás, már készül az első fokozat tartálya a második Falcon 9-nek Hawthorne-ben.

 

Előzmények: Constellation alternatívák (?) - DIRECT, Jupiter

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr961430432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása