Összeállt az Ares I-X

2009.08.17. 11:35

Évtizedek óta először új hordozórakéta áll a Kennedy Space Center óriási szerelőcsarnokában. Az Ares-I előfutára, az Ares I-X tesztrepülés hardvere összeszerelve várja az utolsó ellenőrzéseket. Valójában nincs is olyan sok köze a tervezett rakétához: az egy dolog, hogy második fokozat teljes mértékben kamu ("tömeg-szimulátor", hogy szépen fogalmazzuk meg), de az első fokozathoz sem készült el az öt szegmensnyi szilárd hajtóanyagot tartalmazó változat. Így az űrsiklóhoz is használt négyszegmenses hajtóművet egészítettek ki egy kamu ötödikkel. Pedig az egyik fő célja a repülésnek az első fokozat tesztje lett volna, mindenesetre így is kismillió dolog lesz, amit leellenőrizhetnek, tesztelhetnek, kiértékelhetnek, és így tovább.

 

 

A start jelenleg október 31-re van ütemezve, persze oda is júliusról csúszott, szóval  mondjuk úgy, remélhetőleg még idén felszáll. Valamint remélhetőleg fel is száll...

Az öt szegmenses első fokozat is elkészül lassan, augusztus 25-én fog sor kerülni az első tesztüzemre. A szilárd hajtóanyagú fokozat rengeteg mindent örökölt a három évtizede  az űrsiklókhoz kifejleszett SRB-től, és nem is csak átvitt értelemben, ehhez a tesztfokozathoz felhasznált hardverek, mint a hajtóanyag-foglalatok összesen már 48 űrutazáson vettek részt, vissza egészen az STS-1, azaz legelső repülésig!

Szerző: lacalaca

10 komment

Címkék: ares i

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr831314649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.08.17. 18:08:52

"remélhetőleg még idén felszáll"

Föltéve, hogy az Augustine-bizottság nem javasolja az egész program törlését, illetve ezt nem fogadják el.

Egyébként csináltam egy konkurens (mikro)blogot :)

urrepules.tumblr.com/

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.08.17. 20:05:28

@KGyST: na szép, ahelyett hogy ide írnál. :P

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.08.17. 20:08:33

Nem hinném, hogy elvenném a kenyeredet, más átfutási idő, más fajsúly :)

kamov 2009.08.19. 17:23:47

A felesleges rakéta...

Snowdrop 2009.08.20. 23:37:11

Szerintem nem felelsleges ez a rakéta, és még vagyunk így egy páran!:)
Az Arex I-X repulés teszt célja, hogy megvizsgálják a rakéta ballisztikai tulajdonságait (gyorsulás, mozgás, aerodinamikai
kialakítását, fokozatváltást stb.)Innen a teszt neve is "alaki teszt"
("modal testing")
A hatvanas években hasonlo modon tesztelték az Saturn V rakétákat
is.Voltak olyan tesztrepulések amikor a hasznos teherre kialakított szegmensben vizet lottek fel és azt adott magasságban
kiengették a légtérbe...
25 évnek kellett eltelni, hogy ujra rakéta álljon a szerelocsarnokban. Remélem sikeres lesz a teszt, és sztem látunk még egy pár legénység nélkuli tesztet!
Bár, ami azt illeti a NASA kolcségvetését keményen megnyirbálták, felmerult, hogy 2016-ban
az ISS fentartására nem lesz fedezet, és ekkor a NASA-nak meg kell semmisítenie ezt a csodálatos komplexumot.
Kár lenne érte, mert hisz még mindig épul, de ha így adodna biztos nem hagynák a fejunk felett ellenorizetlenul.

kamov 2009.08.22. 11:10:15

@Snowdrop: A 2004-óta rendelkezésre álló Delta IV-H rakéta nevetve tudja azt, amire Ares-I néven legalább 12 milliárd dollárt akartak kidobni. Plusz ez a konstrukció úgy rossz ahogy van.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.08.22. 20:05:59

@kamov: Hát ez így nem ilyen egyszerű ám, mivel pár milliárdot alighanem el kellene azért lőni, mire a Delta-IV (vagy az Atlas-V) emberes űrhajót szállíthat. Mivelhogy nem arra lettek kifejlesztve. Persze könnyen lehet, hogy olcsóbb és gyorsabb, mint az Ares-I fejlesztése, de attól még nem sétagalopp az se.

kamov 2009.08.22. 22:09:06

Még mindig sokkal olcsóbb mint egy olyan rakétát kifejleszteni amelynek a második fokozata és annak hajtóműve is teljesen új.
Meg azon dolgozni hogy első fokozat ne rázza szét az egész rakétát.

Az Atlas-V és a Delta-IV emberes változatának módszereit és a költségeit még 2004-ben az OSP programban vizsgálták meg.
Az Atlas-V volt a könnyebb eset az RD-180-as hajtómű miatt. A Delta-IV RS-68 hajtóművei és vezérlése igényelte a nagyobb módosítást hogy az előírt háromszoros redundancia meglegyen, viszont ezt a légierővel közös programban 2014-ig meg lehetne oldani.

A NASA-nak van egy specifikációja emberes űrhajót szállító rakétára amit az Ares-I kiválasztása után elég érdekesen módosítottak. Jelenleg semmilyen a világon létező rakéta nem felel meg ennek...

2009.08.24. 17:39:18

remelem a nasanal dolgozik nehany ember, akik ertenek az ergonomiahoz is
most neztem meg a legutobbi szojuz inditast a youtubeon, hat az a bot amivel az iranyitopultot piszkaljak, plusz a majdnem az arcukig felhuzott terduk... double facepalm
azert 50 ev alatt valamit fejlodhetett volna a szojuzok belso felepitese

Gaius Baltar · http://cydonia.blog.hu 2009.08.24. 21:14:24

@KGyST: kiraktam az oldaldobozba, ha más nevet szeretnél, csak írj egy üzenetet
süti beállítások módosítása