Nap képe: a starthelyen áll a Vega, a MaSat-1 rakétája
2012.01.29. 12:06
Már teljesen összeszerelve áll a francia-guyanai indítóálláson az ESA első Vega rakétája, fedélzetén két kisműholddal és hét CubeSattal, köztük a mi MaSatunkkal. A startig még hátra van a kész rakéta végső, teljes ellenőrzése, az indítás főpróbája, mikor a visszaszámlálást végigviszik a start pillanatáig, és a folyékony hajtóanyagú negyedik fokozat feltankolása. Az indítási ablak február 9-én nyílik, és néhány napon át fog tartani.
Credits: ESA - S. Corvaja, 2012
Credits: ESA - S. Corvaja, 2012
Így néz ki a platform, amin a műholdak helyet kaptak: középen a gömb a LARES, elöl a napelemekkel borított kocka az ALMASat-1, a három enyhén ferde hasáb pedig a CubeSatokat tároló és majd az űrbe lökő három P-POD. A műholdak feladatairól a korábbi posztban lehet bővebben tájékozódni.
Credits: ESA, CNES, Arianespace, Optique video du CSG, L. Mira
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2012.01.29. 18:13:41
A P-POD-ok működéséről amúgy van valami infó? Egyébként ez egész úgy néz ki, mint valami terepasztal. Ez csak nekem furcsa?
ninimimi 2012.01.29. 19:21:12
Köszönet az ESA-nak, Vegáéknak.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.29. 19:25:06
A P-POD-okról:
www.raumfahrt.fh-aachen.de/compass2/cubesat_standard.pdf
events.eoportal.org/presentations/7053/8502.html
A platform meg azért néz ki furán, mert a egy LARES teljesen passzív műhold, úgyhogy kellett építeni köré külön egy adaptert, ami megtartja a start alatt, aztán meg útnak indítja az űrbe, amikor kell. Meg persze kellenek a mindenféle szenzorok, amik irányítják és ellenőrzik az egyes műholdak kibocsátását.
MTom 2012.01.29. 19:45:39
"Átolvastam. Maradt még valami? :)"
--> "és majd íz űrbe lökő"
:)
Amúgy nem tudom, ki hogy van vele, de nekem kifejezetten tetszik a VEGA alakja. A széles alsó és legfelső rész között a keskeny törzs, valamint a teljesen hengeres alsó rész szerintem igen jó arányokat kölcsönöz neki.
Tudom, hogy ez nagyjából lényegtelen dolog, ettől függetlenül nekem ez is fontos. :)
A P-POD-okhoz:
Érdekes, hogy eredetileg még azon ment a szurkolás, hogy helyet kapjon az MaSat a VEGA-n, most meg két P_POD-ban is csak kettő cubesat van a három helyre. Vagy ezt nem jól látom?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.29. 20:01:50
"Up to nine CubeSats built by European universities will be flown during the debut of Europe's new Vega launch vehicle"
Szóval max kilencre méretezték, és végül hét került fel. A MaSat asszem először tartaléknak került be, és ezek szerint ennyi nem készült el időre. Itt egy korábbi lista az eredeti jelentkezőkről:
www.cubesat.org/index.php/missions/upcoming-launches/20-vega-launch
bbandi 2012.01.29. 22:56:04
ninimimi 2012.01.29. 23:42:33
Nem az a típus vagyok, aki szégyelli bevallani, ha téved. Úgyhogy köszi a felvilágosítást, tényleg azt hittem, magyar zászló.
Akkor maradjon irónia! Keserű. Mert ha nem hülyeségekkel, "masat"-olással töltöttük volna az elmúlt 20 évet közéletünkben, talán az egész rakéta is lehetne a mienk.
MTom 2012.01.29. 23:44:49
P-PODS: Akkor jól gyanakodtam én is.
Más:
Lesz esetleg megint egy előre tekintő poszt, mik várhatók idénre?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.29. 23:48:11
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.30. 12:56:22
CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2012.01.30. 18:53:47
Amúgy én is arra gondoltam, amire MTom, ami a hibát illeti. Mást nem is találtam.
2013-ban lehetünk teljes jogú ESA tagok, nem?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.30. 19:11:22
MTom 2012.01.30. 20:07:03
Azért szerintem ez a "szabadsághiány" éppen a nagy előnye az egésznek.
Nézzük ezt a MaSat történetet. Nem vagyok képben, de tuti biztos, hogy csak a fellövésig eljutás már min. 60-70%-os projekt-sikernek számít. A többi (a sikeres fellövés esetén a sikeres tesztek) már tulajdonképpen a siker megkoronázása.
Nem is csodálkozom, hogy nem sikerült minden pályázónak összehozni: komplex rendszer fejlesztéséről és egy még komolyabb rendszer-integrációról van szó.
Képzeld el, mi lenne, ha mindent maguknak kellene fejleszteni. Gondolom a műholdfejlesztési know-how-k java része nem úgy van, hogy beírom a google-ba, vagy elolvasom a users manual-t. :)
Vissza a MaSat (és a hasonló, igazán becsülendő kezdeményezések) jelentőségére.
Képzeld el: kijönnek az egyetemről a végzős hallgatók. Elkezdenek cégekhez pályázni (itthon vagy külföldön). Vajon kinek mekkora sansza van pl. egy európai űreszköz-fejlesztő cégnél? Egy friss műszaki-diplomásnak, vagy egy olyannak, aki a BME oklevele mellé odaírhatja, hogy CubSat fejlesztési tapasztalatai vannak xy témában, és referenciaként ott a MaSat sikeres rendszer-integráció (vagy ha összejön: sikeres pályára állítás).
Ez itt a lényeg: a szűkös erőforrások mellett összegründol egy csapat valamit, ami valódi, eladható tudást ad tehetséges egyetemistáknak. Nagyon örülök, hogy ilyenekről hallok.
Szerencsére azért vannak más, hasonló, jó kezdeményezések. Az autóipart ismerem jobban, onnan két példa:
- a BME pl. részt vesz a Formula Student programban ( fshungary.hu )
- vagy a Széchenyi Egyetemről az alternatív hajtású autók kategóriájában jeleskednek ( www.youtube.com/watch?v=-jYaZWLQNlc&feature=youtu.be&a ).
Szóval vannak jó dolgok, csak elnyomja ezeket Magyarországon a nagy csatazaj.
(Erre is van egy nagyon tanulságos cikk, még 2007-ből, de ma is igaz: index.hu/velemeny/jegyzet/feltud070321/ )
CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2012.01.31. 17:58:14
@MTom: Nem éppen erre gondoltam. A komplex rendszerek fejlesztése mindenképpen előny és jó ha van olyan ember az országban, aki ilyet képes összehozni.
Ami engem zavar, az inkább az olyan megszorítás, mint a sín mérete (és súlya). Vagy, hogy a súlypont ne legyen 2cm-nél nagyobb távolságra a geometriai középponttól. Nem lenne jó, ha ilyen megkötések miatt ugyanazt a funkcionalitást 10-ből 6-an ugyanúgy valósítanák meg.
Kérdés: kisebb rakétákkal, amik csak cubesatokat szállítanának, mennyivel lenne drágább/olcsóbb, mint így?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2012.01.31. 18:11:30
MTom 2012.02.01. 09:55:08
"Kérdés: kisebb rakétákkal, amik csak cubesatokat szállítanának, mennyivel lenne drágább/olcsóbb, mint így?"
Szerintem nem lenne olcsóbb, mivel egy ilyen kis rakáta indításának az elsődleges célja lenne a cubsat-ok felbocsájtása, tehát a teljes költséget nekik kéne állniuk (fejlesztési költség rakátára eső hányada + az adott rakéta költsége).
Ellentétben a mostani helyzettel, ahol az elsődleges cél egy új rakéta tesztelése, és ehhez - némi finanszírozáért cserébe - felvisznek cubsat-okat is.