Pegasus szteroidokon: Stratolaunch
2011.12.13. 23:48
Négy űrrepüléssel foglalkozó pénzesember, Burt Rutan, Paul Allen, Elon Musk és Mike Griffin találta ki a Stratolaunch projektet, ami új szintre emelné a levegőből indított hordozórakéta koncepcióját. Ebből az eddigi egyetlen, ténylegesen működőképes megoldás az Orbital kis Pegasus rakétája volt, csakhogy az csak 443 kg-ot képes alacsony Föld körüli pályára állítani, míg a Stratolaunch célja bő hat tonna. A rendszer egyik fele ennek megfelelően egy hatalmas kéttörzsű hordozógép lenne, WhiteKnightTwo mintára, csak épp nem kicsit nagyobb méretben: két 747-kategóriás törzs, 117 m-es szárnyfesztáv, és hat olyan gázturbina mozgatná, amiből a 747-esen is csak négy van. A 117 m-t helyezzük kicsit kontextusba: a behemót A380 szárnyfesztávja szűk 80 m, a még behemótabb An-225-é 88,4 m, a rekordot pedig a Hughes H-4 tartja 97,5 m-el.
A másik fél pedig egy SpaceX rakéta lenne, egy Falcon-4 vagy -5, vagyis egy rövidített Falcon-9, kevesebb hajtóművel. Viszont így is felvisz egy Dragon űrhajót Föld körüli pályára. Arra azonban ne számítsunk, hogy majd ez viszi az űrhajósokat az ISS-hez, annak meglehetősen szigorú követelményei vannak, és a Falcon-9 eleve teljesíti már ezeket. A lehetséges piacok így a közepes méretű műholdak, illetve akár a Dragonban Föld körüli túrát bevállaló turisták is lehetnek. Az előbbit mondjuk megkérdőjelezi, hogy többek között a Falcon-9 és a napokban Antaresre átkeresztelt Taurus II is ezt a teherbírást nyújtja majd, hasonló nagyságrendű áron. Ezekhez képest azonban előnyt jelenthet, hogy a szárazföldi indítással ellentétben kevésbé érzékeny az időjárásra és a földrajzi megkötésekre. A repülőgép első tesztjeire 2015-16-ben kerülhet sor, majd később jöhetnek az első rakétás startok.
Térjünk még vissza a négy alapítóra. Elon Musk és Paul Allen szerepe triviális, ők adják a rakétát illetve a pénzt. Burt Rutan feltűnése már kiváltott némi meglepettséget, de ő megerősítette, hogy a továbbiakban is nyugdíjas marad, és csak a repülőgépért felelős Scaled Composites-t képviselte a cég arcaként. Mike Griffin, aki NASA igazgatója volt Bolden előtt, megjelenése volt a legváratlanabb: ő az évek során szélkakasként változtatta a véleményét a kereskedelmi űrhajózást illetően, először támogatta, aztán ellenezte (amikor a Constellation felelőse és evangelistája volt), de úgy tűnik, hogy most már ő is beállt a NewSpace hívei közé. Annyi bizonyos, hogy már most jó száz ember dolgoizk a Stratolaunch-on, és a szám a tervek szerint meredeken emelkedni fog a közeljövőben. Meglátjuk, elhagyja-e a behemót a tervrajzokat vagy a kifutópályát valamikor.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
teddybear01 2011.12.14. 03:03:11
Nemrég számolgattam, hogy egy MIG-31 képes felvinni egy akkora rakétát, amivel kb. 150-200 kilós hasznos terhet juttathatunk LEO-ra.
Az ilyen célra használt kéttörzsű repülőgépek inkább technikai kompromisszumok, mint igazi megoldások. Egy egytörzsű repülőgép, jóval kisebb méretekkel ugyanakkora tömeget fel tudna vinni, mint ez a monstrum. Ráadásul semmilyen szükség nincs a B-747-es dupla törzsre, csak holt teher. Aerodinamikailag csak torlasz, fölöslegesen nagy a homlokfelület, ráadásul a törzsek közötti örvénylések fölöslegesen fékezik a gépet.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.12.14. 13:51:21
teddybear01 2011.12.14. 14:18:29
Ha ezt egy megfelelő repülőgéppel helyettesíteni lehet, akkor olcsóbb lenne a kilövés.
Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.12.14. 15:06:36
David Bowman 2011.12.14. 15:51:21
teddybear01 2011.12.14. 17:33:08
Ismered a Sikorsky S–64 Skycrane helikoptert? Annál vették az S-60-as hajtóműveit, rotorjait és pilótafülkéjét, építettek hozzá egy minimális méretű vázat, és kész is volt a szinte ideális légi daru. Valami ilyesmit kéne összehozni például a B-747 szerkezeti elemeire alapozva.
teddybear01 2011.12.14. 17:36:12
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.12.14. 17:41:32
teddybear01 2011.12.14. 18:03:59
A futók így rövidebbek lehetnének, és behúzhatók. Olyan elrendezés ez, ahogy némelyik Mirage típuson az atombombát vitték.
Az ilyen hordozók esetében úgy sem használják semmire a törzs belsejét, fölösleges akkorára építeni..
kamov 2011.12.14. 19:29:09
Azzal hogy egy 6 tonnát LEO-ra állítani képes rakétát 260m/s sebességű gép helyett 560m/s sebességről indítasz a rakéta indulótömege kb 16 tonnával lesz könnyebb (mondjuk 171t helyett lesz 155t) csakhogy mire egy ekkora terhet legalább hordozni képes legalább teherrel összesen legalább 450t felszállótömegű gépet hat kisebb kétáramúsági fokú hajtóművel, de leginkább utánégetővel jó esetben 5-6 perc alatt felgyorsítasz 260m/s-ról 560m/s-ra addig ez a hat hajtómű húsz tonnánál több kerozint fog becsókolni...
teddybear01 2011.12.16. 01:49:14
Ami a kerozint illeti az jóval olcsóbb, mint a folyékony oxigén és hidrogén, és tárolni is könnyebb.
merzo 2011.12.17. 11:28:34
Ez egy hosszában kettéhasított AN225!
A technológia minden hátrányait ötvözték.
De tényleg a két törzs és az összekötő centroplan kb a légellenállást duplára emeli. Sejtem hogy a kialakítás a kényszer szülé ,mivel a Falkont csak ejtve lehet indítani.mert a törzsvéget szétcincálna egy a gerincen hordozott esetben történő indítás. Az Oroszok az Mriya-val mint hordozó platformal sokáig jutottak. Példa rá a MAKS Maga a gép kipróbáltan repül. A prototípusban le is gyártoták a tartályt és a sikló is elkészült ...Valahol ...
www.buran.ru/images/jpg/img_5367.jpg
www.buran.ru/images/jpg/maks12.jpg
Kicsit összeszedettebb technikailag..
merzo
teddybear01 2011.12.18. 05:06:58
Ami a Mriya-ra applikált mini űrrepülőt illeti, azt bonyolult megcsinálni. Sokkal egyszerűbb leejteni és később begyújtani egy máshol már működő rakétát.