Helló? Van ott még valaki? Lemaradtam a buliról?
2011.11.24. 09:50
Hogy két ellentétes közhellyel jellemezzem a Fobosz-Grunt sagát, ilyen csak a mesékben van, viszont az élet írja a legjobb forgatókönyveket. Az űrszonda ugyanis két héttel a start és két nappal a marsi indítási ablak bezárulta után végre kommunikál a Földdel. Az ausztráliai Perth-ben található ESA rádióállomás még 22-én este küldött újra utasítást a rádió bekapcsolására, de ezúttal nem egy nagy rádióantennával üvöltötték le az űrszonda fejét, hanem épp ellenkező utat választottak. A 15 m-es rádiótávcsövön található egy kis 1,3 m-es tányér is, és még e mellé felszereltek egy "feedhorn" antennát, egy kis kúpot, ami nagyon nagy szögtartományban, viszont kis teljesítménnyel, pár wattal sugárzott csak. Az ötlet onnan jött, hogy a rádiót úgyis úgy alakították ki, hogy a Földtől távol majd gyenge jeleket kell észlelnie és fogadnia, hátha azokkal jobban elboldogul most is. Plusz Perth felett nappal haladt át, mikor a napelemek is működtek, míg Bajkonurból éjszaka próbálkoztak.
A 15 m-es rádiótányér Perth-ben. A mellé szerelt kicsi parabolát, meg egy még kisebb kúp alakú antennát használták a kommunikációra.
A két módosítás pedig meghozta a gyümölcsét: 22-én este a rádió-bekapcsoló parancs elküldése után fogták is a szonda rádiójának vivőhullámát, vagyis magát a jelet, amit kibocsát, de akkor még nem tudták dekódolni azt. A következő áthaladásra egy nappal később, 23/24-én éjjel került sor (idők/dátumok UT-ben), amikor már sikeresen vettek telemetriai adatokat is. Ez még csak pár alapadat volt, miszerint működik az űrszonda áramellátása és kommunikációs berendezése. Az éjjeli második, Ausztráliából látszó áthaladás alatt igyekeztek részletes jelentést is kérni a vezérlő számítógéptől, de ennek részleteiről egyelőre nincs információ - vélhetően mert Oroszországban még kora reggel van, és meg kell várnunk, mire beindul a nap, és nekiállnak elemezni az adatokat.
Hogy innen hogyan tovább, még kérdéses. Továbbra sem tudjuk, hogy van-e hardveres gondja is az űrszondának, és az sem világos egészen, hogy tényleg ugrott-e a Mars. Az orosz vezetés ugyanis erősködik, hogy december elejéig még lehetséges elindítani a Phoboshoz. De ha nem, akkor még mindig ott a Hold, vagy egy jó kiválasztott kisbolygó. Stay tuned!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Miért nem tudunk embereket juttatni a Marsra? – I. rész 2011.11.24. 14:31:59
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Crane (törölt) 2011.11.24. 10:44:59
(Jó a poszt cím! :D)
fuhur 2011.11.24. 12:31:32
Én úgy gondoltam, hogy ilyen szituban 7/24 ben dolgoznak az ügyön.
Amanitin3 2011.11.24. 12:32:44
hld50 · https://twitter.com/hold50 2011.11.24. 13:44:28
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.24. 14:00:32
@hold01: volt, de ha jól értem, itt adásra a feedhornt használták, vagyis bazinagy szögtartományban jó gyenge jelet küldtek. Az oroszok meg nagy teljesítménnyel próbálkoztak, merthogy állítólag a póttartály részben takarja az antennákat, és át akarták verni rajta a jelet. Szóval nem ugyanaz.
hld50 · https://twitter.com/hold50 2011.11.24. 17:07:28
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.24. 20:17:31
Az oroszok nekiálltak okoskodni, gondolom, "félgőzzel" kértek segítséget, amikor meg már nekik mindegy a dolog, akkor másnak sikerül, nem tudom, ez lehet-e az összefüggés.
MTom 2011.11.24. 22:11:34
Jó kis cikk, google.translate-el is elég érdekesek a foszlányok, azt hiszem, ezek semmit sem tanultak.
Kb: Felvetődött annak a lehetősége, hogy a nagy teljesítményű, amerikai radar (Alaszkában) okozhatta az eddig meg nem magyarázott problémát..."
Ezek mindenből nagypolitikát csinálnak?
Amúgy nem lesz ebből semmi, a cikkben is csak arról beszélnek, hogy így legalább irányítottan tudják majd lezuhantatni, mert másra nincs értelme felhasználni...
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.24. 22:35:47
www.russianspaceweb.com/images/spacecraft/planetary/mars/phobos_grunt/launch/launch_escape_map_1.jpg
...de egy konteó-hívőt semmi sem állít meg.
abdulesmia 2011.11.25. 06:19:29
Pontosan! Miért is nem lepődünk meg a híren, hogy ismét rakétarendszerek telepítésével foglalkoznak európai határaikon? Ugyanott tartunk, mint 20-30 éve, ugyanaz az ellenség, csak most más az indok. Nevetséges.
scientia 2011.11.25. 16:32:33
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.25. 16:40:51
Jester 2011.11.26. 23:21:01
index.hu/tudomany/2011/11/26/buntetes_jar_az_orosz_urprogram_buktaiert/
Végülis.. teher alatt nő a pálma.
ati27 2011.11.27. 09:51:03
Ja.. Tudják, hogy kell motiválni az embert.. Ha már pénzzel, vagy egyéb megbecsüléssel nem megy! Aztán csodálkoznak, hogy minden valamirevaló szaki külföldön köt ki.. Miért is maradjon? Melózzon éhbérért, persze szűk határidőkkel, forrás, és eszközök nélkül teljesítsen igen magas igényeket, és a határidő lehetőleg: tegnapra is késő! MEg is van az eredménye!
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.29. 18:00:31
Nem lehet kivárni a Föld körül, mondjuk a 400 kilométeres pályán azt a két évet, amíg újra indítási ablakba kerül a Mars? 400 kilométerről csak nem fékeződik annyit a szonda. A van Allen öv is nekik dolgozna.
hld50 · https://twitter.com/hold50 2011.11.30. 18:52:10
Egy kép az űrben keringő FoboszGruntról: freeimagehosting.nl/pics/f26360f4153456d76e71c530c943f447.jpg
Mit lehet kiolvasni erről?
MTom 2011.11.30. 23:09:16
"Mit lehet kiolvasni erről?"
Azt, hogy true color-ban szinte ugyan úgy néz ki, mint monochrom-ban. :)
Amúgy gondolom a magasságra hajazol...
Szerintem KGyST arra is utalhat, hogy éppen igyekeznek magasabb pályára állítani...
Azért nem egy olyan nagy cucc ez, hogy ATV-t kellene felküldeni az emelésére, mint az ISS-hez, nem?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.30. 23:22:25
https://twitter.com/#!/PhobosGrunt/status/141909206260400128
"According to @riascience, images from @ralfvandebergh show that PG is not actively maintaining its attitude"
"Azért nem egy olyan nagy cucc ez, hogy ATV-t kellene felküldeni az emelésére, mint az ISS-hez, nem?"
Bármilyen ilyen mentőakció-vízió számos sebből vérzik. Nincs hova vagy mivel rákapcsolódni a Fobosz-Gruntra, még egy robotkarral se. Nincs honnan előrántani egy mentőűrhajót, ezeket meghatározott missziókra, meghatározott időpontokra építik meg. Ha lenne is, pár hét alatt nem lehet megtervezni, kidolgozni és végrehajtani egy ilyen expedíciót. Embert eleve senki sem küldene egy több tonnányi üzemanyagot tartalmazó, ismeretlen státuszú űrszondához (ezért sem engedék pl az ISS-hez navigálni). Végül, bármiféle mentőakció többe kerülne a mai eszközökkel, mint amennyit a Fobosz-Gruntra költöttek.
(Épp ezért ment ki a divatból az űrsiklóval való műholdmentés is: egyáltalán nem veszélytelen vagy triviális művelet, és a megrendelőnek egyszerűen olcsóbb begyűjteni a biztosítási pénzt és építtetni egy újat, mint befizetni egy ilyen kalandba.)
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.01. 00:12:40
Nem utalok semmire, csak a 400 km-es pálya az eredetileg is be volt tervezve, azaz, azt nem "plusz" tüzelőanyaggal érnék el.
MTom 2011.12.01. 10:39:06
Szvsz:
- ha nem sikerül végre valahára működő kapcsoltot felépíteni a PG-vel, akkor tuti kuka
- ha sikerül, akkor megemelik a pályáját (ahogy KGyST mondta), és ott stabilizálva lehet terveket szőni a jövővel kapcsolatban.
Hogy ki lehet-e várni egy magasabb pályán a következő marsi ablakot? Erre utaltam, hogy biztos nem kellene ehhez annyi nafta, mint az ISS-nek a pályán tartásához, amit rendszeresen a teherűrhajók tesznek meg (ezért írtam az ATV-t).
Az én kérédsem is ez: mennyi az annyi, van-e ennek realitása, hogy 2 év keringés után (magasabb pályán) is marad elég nafta az eredeti küldetésre a PG-n?
A mentőakció árával meg tökéletesen egyet értek: a PG 150-200 mio $ volt, egy Space Shuttle út 450 mio $-ba került. Kb. 3-4 PG-t is simán fel tudnának lőni 450 millióból... (bár e kérdés erősen teoretikus... :)))
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.01. 16:38:38
1. Én az űrrepülőgép-indításra olvastam 600, 1000, sőt 1500 (!!!) millió USD-t is, persze attól függ, mit számolunk bele.
2. A Hohmann-ellipszisnek vannak alternatívái is, azok lassabbak, de most spec van idő.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.12.01. 17:25:15
BTW, a MAVEN indítási ablaka 2013. november 18. és december 7. között lesz.
MTom 2011.12.02. 18:37:30
Ja, gondolom a legalacsonyabb összeg csak az, amit ténylegesen indításonként rá kell fordítani, a többi pedig a mindenféle hozzájövő közgazdasági szösszenet (eszközök amortizációja, fix költségek inditásra eső hányada, kutyavalaga), amik indítástól függetlenül fennállnak.
Gondolom pl. a 40e ember nagy része nem minimálbéren foglalkoztatott bérmunkás, akit az aktuális "gyártási program" alapján bérelnek, hanem állandó költségként kell vele minden évben kalkulálni...) :)
Mennyi lehet az éves átlagkeresetük? Mondjuk 100.000 $.
x 40.000 (ember) = 4 milliárd $.
De legyen csak 50e$, akkor is 2 milliárd!
(Viszonyításként egy 2003-as cikk:
www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20030226nincsen.html )