Progressz: back to business
2011.10.30. 22:08
Ma délelőtt hibátlan startot produkált a Progressz M13-M űrhajó, és úton van az űrállomáshoz az ellátmánnyal. A logisztikai kérdéseknél sokkal fontosabb, hogy ezzel elhárult az akadály a Szojuz űrhajók elől, amik le voltak tiltva a legutóbbi Progressz hibája óta, és így újra mehetnek majd űrhajósok is. A következő startra már két hét múlva sor kerül, a Szojuz TMA-22 november 13-án indul, újra hat főre bővítve a legénységet. Na nem sokáig, egy hét alatt átadja az eddigi legénység az űrállomást az újaknak, és jönnek is le a Földre, mielőtt a fent várakozó Szojuz élettartama lejárna. Egy hónapig ismét három űrhajós lesz csak odafönt, és majd december 21-én bővül a létszám vissza hat főre a Szojuz TMA-03M érkeztével. Ők lesznek, akik már a SpaceX űrhajóját is tudják majd kezelni, tehát a Dragon legkorábban az év utolsó napjaiban startolhat, de könnyen lehet, hogy át fog csúszni a jövő év elejére.
A Progressz ezúttal nem csak ellátmányt vitt fel, utazik rajta egy 40 kg-os mikroműhold is, a Csíbisz-M, amit majd januárban indítanak útnak, miután a Pogressz levált az ISS-ről és magasabb pályára állt. A műhold az ionoszférát, illetve az ionoszféra-magnetoszféra és az űridőjárás kölcsönhatásait fogja vizsgálni. (Ami csak igen erőteljes jóindulattal nevezhető légköri viharjelenségeknek, kedves MTI!) Az oroszoknál úgy tűnik, vasárnap zárva az internet, mert fotókat a startról egész nap nem bírtak közölni. Jól kinéző videó a startról, hang nélkül, itt található, rosszabb minőségű, NASA TV kommentárral meg itt.
A képek az RKK Enyergia honlapjáról származnak - figyeljük meg a csarnokban szerényen megbújó, 1:1-es Burán modellt...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MTom 2011.10.31. 23:30:46
Akkor várakozás továbbra is...
(Esetleg újabb infók akadnak a Heavy-ről, vagy valami egyéb a SpaceX háza tájáról?)
ISS magasság:
Korábban beszéltünk már erről. Ha jól emlékszem, Kamov írta, hogy a Space Shuttle kifutása utána ismét magas pályára állítják.
Látom a grafikonon, hogy ez jórészt meg is történt, jelenleg 390km körül kering.
www.heavens-above.com/IssHeight.aspx
Jól értem a posztból, hogy még feljebb fogják vinni? Mennyi a célérték? Már most is elég magasan van, 400km fölött még nem járt soha...
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.01. 10:07:46
www.youtube.com/watch?v=p176UpWQOs4
Nem az ISS-t viszik feljebb, a Progressz megy fel 480-500 km-re, ott kiteszi a műholdat, aztán onnan jön majd vissza a légkörbe.
MTom 2011.11.01. 20:02:33
ISS magasság: ja, közben rájöttem én is :)
Dragon: ez tényleg megérne egy posztot. :)
A Youtube kommentelők is azt feszegetik, ami az én kérdésem: miért nem ejtőernyő? Mi változott meg azóta, hogy kitalálták az ernyővel landolást ott, ahol légkör van? Vezérlés? Hajtóműtechnika?
Gondolom anno nem véletlenül választották az ernyős megoldást. Miért érdemes a SpaceX-nek a hajtóművel landolásban gondolkodni? Pláne 3x?
MTom 2011.11.01. 20:03:49
kamov 2011.11.01. 22:35:45
MTom 2011.11.01. 22:53:49
Csak az bizonytalanított el, hogy éppen a napokban olvashattunk a Boeing légzsákos leszállási kísérleteiről.
Vagy a Boeing van lemaradva, vagy a SpaceX "álmodik nagyot", vagy nem tudom...