A Galileowebcast csapatától kaptuk az infót, hogy élő, magyar szakkommentárral megtámogatott közvetítést szerveznek a mai asztrobiológiai bejelentéshez:

A Földön kívüli élethez kapcsolódó rendkívüli bejelentésre készül a NASA, magyar idő szerint ma (dec. 2-án csütörtök) este 20 órakor. Részletek pl. Kereszturi Ákos alábbi cikkében:
http://www.origo.hu/tudomany/vilagur/20101201-asztrobiologia-fontos-bejelentesre-keszul-a-nasa-a-foldon-kivuli.html

Az eseményt élőben közvetítjük az interneten a NASA TV élő adásának átvételével, magyar szakkommentárral 19:30-tól a www.galileowebcast.hu -n. A komentátorok személye szervezés alatt áll, közöttük reményeink szerint Dr. Lukács Bélával, aki pár éve készített egy publikációt a várható témában.

 

Egyébként a neten keringő találgatások közül nekem ez tűnik a leghihetőbbnek. Este meglátjuk.

 

Update 2: miután ez sokkal inkább biológiai téma, mint űrkutatási, részletekért inkább a Mikronra vagy a Critical Biomass-ra (legjobb magyar bio-blog!) tessék fáradni:

A nap híre (bár jelentőségét mérgetve, könnyen lehet, hogy az év hírével van dolgunk), kétségtelen a DNS-ükben foszfor helyett arzént használó prokarióták azonosítása.

 

 

Update: miután a Galileowebcast túlterheltnek tűnik, írásban igyekszem ezt-azt közvetíteni. Angolul értők nézzék a NASA TV-t.

- Nincsenek integető ufók, az arzénes téma nyert.

- Hat fő eleme az életnek: C, O, H, N, P, S. Melyik mennyire fontos/helyettesíthető?

- Mono tó az USÁ-ban, rengeteg arzénnel ugyanakkor élettel is. Például ilyen kis haverokkal: http://cl.ly/3TQk (baktériumok).

- Baktériumok kiválóan elvoltak foszfor nélküli, de arzénes táptalajban -> mintha növények a sötétben vigadnának!

- Magának a DNS-nek az összetartásához is elengedhetetlen a foszfor. Ez a baktérium ugyanakkor képes helyettesíteni arzénnel -> mintha hirtelen, nem is tudom, oxigén helyett nitrogént lélegző állatok jönnének szembe velünk. Mint a sci-fi-kben.

- A bakériumokat, mint élő organizmusokat meghatározó, legalapvetőbb vegyület, a DNS másképp épül fel, mint bennünk. Mintha a marslakók itt éltek volna velünk mindig is, és csak most vettük észre. Vagy legalábbis olyan életformák, amik sutba dobták az egyik oszlopát az életnek, és másikra cserélték.

- A fő pont: eddig az volt a probléma, hogy nem volt semmi információnk arról, milyen lehet az élet a földi típuson túl. Eddig ugyanis egyetlen példánk volt. Most van még egy (vagy legalábbis az összegük nagyobb, mint egy...).

- Ez a felfedezés jelentősen kitágította a környezeti határokat, ahol élet megjelenhet -> olyan helyeken is létrejöhet a Földön túl, ahol az eddigi tudásunk igen valószínűtlenné tette (most nem a scifikre gondolok).

- Na így jön ide a Titán: az arzén gyengébb kötésekre képes, mint a foszfor (ezért is van bennünk utóbbi), de extrém helyeken ez kifizetődő kompromisszum. Nagyon hideg helyeken viszont sokkal stabilabb.

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr352487915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.12.02. 12:28:00

Ne rontsd el a kedvem. Igenis legyen már élet a Földön kívül is. Még ha csak pár baktérium, akkor is világméretű bejelentés.

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2010.12.02. 13:36:24

Hű ez nagyon izgi. Már rohadtul várom. ÉS AZ ÚR SZÉTVÁLASZTOTTA A METÁNT MEG A FÖLDET S LÁTÁ AZ ÚR, HOGY EZ TÖK TUTI..

Radar · radar.blog.hu 2010.12.02. 15:51:13

Szerintem is csak a szokásos kedvcsinálás. Mint annó a humán genom projekt, amikor bejelentették, hogy kész, még nem is volt kész...
Az a baj, hogy az ilyesmi utólag visszaüt a nasa megítélésére, ezt beláthatnák...

bgp 2010.12.02. 16:42:21

Igazából már márciusban rebesgették.

Nem tudom mi ebben az új:
www.timesonline.co.uk/tol/news/science/eureka/article7040864.ece

freemind93 2010.12.02. 18:04:40

nektek megy a galileowebcast?

nem tudom elerni :(

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.12.02. 18:50:50

Remélhetőleg fél nyolcig rendbehozzák, ha nem, nyolctól NASA TV:
www.nasa.gov/ntv

carl badog 2010.12.02. 19:35:38

Én se tudom elérni..

Zetorpack 2010.12.02. 20:08:09

Hát nem földönkívüli élet :)

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2010.12.02. 20:08:43

Oh, De csalódott vagyok! Bár azért érdekes...

Radar · radar.blog.hu 2010.12.02. 20:27:44

na pont akkor buszoztam :(

De a cikkek egyelőre nem egyértelműek.
Ha jól értem, olyan bacit találtak, ami szükség esetén át tudja állítani a dns-ét, hogy foszfor helyett arzén legyen benne, de azért jobban szereti a hagyományos foszfort, és a kutatók által rákényszerített körülmények közt derült ki a turpisság.

És nem egy teljesen újfajta földi életről van szó, hanem a baci tagja valamelyik létező rendszertani csoportnak.
De ezeket egyelőre jobbára csak kommentekből olvastam ki.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.12.02. 20:28:46

@bgp: benne van a cikkben:

Her experiments are not yet over but she is quietly pleased with the progress she is making. “We have some very exciting data,” she says. The results should be published by the end of this year.

Most vannak meg az eredmények: tényleg képesek a baktériumok lecserélni a foszfort arzénre a biokémiájukban.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.12.02. 20:31:03

@Radar: nem teljesen új, hanem egy olyan, ami extrém adaptációra képes, a saját biokémiája megváltoztatásáig. Vagyis sokkal tágabb paramétereket teremt az élet létezésére máshol.

flimo13 2010.12.02. 20:41:36

Telefonos csávó már-már a sírás határán van :)

Emmet Ray 2010.12.02. 22:44:16

Akkor most ezek a bacik így fejlődtek vagy a kutatók módosították? Mindenesetre érdekes, ki gondolta volna, hogy a Földön fogjuk megtalálni az első földönkívüli életformát? :D

Prophet 2010.12.02. 23:23:38

Úgy tették őket oda, hogy higgyünk valamiben: remény nélkül keserűek lennénk, így felkelhetek holnap úgy, hogy "én megmondtam!" :)

knomi 2010.12.03. 02:41:02

Én ezt 30 éve, 8 évesen tudtam, amikor először hallottam azt a nyilvánvaló hülyeséget, hogy az élethez csak a földi feltételek a megfelelők. Teljesen egyértelmű és nyilvánvaló, hogy az élethez egyáltalán nem szükséges sem oxigén, sem víz, sem átlag 12 celziusz. Teljesen egyértelmű, hogy kialakulhat az élet nem csak primitív baktériumos változata, hanem értelmes, intelligens 12 milliárd egyedből álló, egyenként 3 méter magas, oktaéder alakú, 9 tonnás léte 3600 celziuszos sósavban vagy királyvízben is 12000 atmoszférás nyomáson fény nélkül.
Mi ebben az arzénes dologban a meglepő?

steelhand 2010.12.03. 08:10:17

Srácok a a foszfor vegyjele hibásan Ph-ként szerepel, nos ez utóbbi maga a hidrogénion koncentrációja (nagy vonalakban) Helyesen P! Lécci javítsátok. Köszi és üdv!

Süni Papa · http://gombocsekli.blog.hu/ 2010.12.03. 09:49:40

sajnálom, hogy e hírt már nem élhette meg Gánti Tibor, de szerintem pont ő nem csodálkozott volna ekkorát

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.03. 09:49:48

@knomi: Az, hogy amit te leírsz, ez csak egy ötlet és elmélet. Ennyi erővel olyan baktériumot is elképzelhetnék, amit CO2-őt eszik és benzint termel. :)

Míg az utóbbi elméletre nincs gyakorlati bizonyíték, a másikra most már van. Nem az ötlet bejeltése a nagy szám. Az a nagy szám, hogy van bizonyíték.

Vagy konetós fejjel. Nem az nagy szám, ha gyártasz n+1-dik elméletet, hogy ki ölte meg Kennedyt, hanem az, ha kétséget kizáróan bizonyítani is tudod az eléletet.

Süni Papa · http://gombocsekli.blog.hu/ 2010.12.03. 10:09:20

@molnibalage:
bizony, pontosan így van, de bizonyítékot mesterségesen már lehetne csinálni

sztem ez inkább a természet egy fricskája , hogy itt a földön is tud (picit) másképpen is élő lenni az élő

akit érdekel egy régebbi elmélet, annak ajánlom:
www.chemoton.com/a_chemoton_elmelet.pdf

titantoma 2010.12.03. 10:47:00

@kőporosvazelin: Ja, P a foszfor, de a Ph nem a hidrogénion koncentráció, az a pH. A Ph a fenil-csoport rövidítése.

steelhand 2010.12.03. 10:58:14

@titantoma: baaaá, tényleg, még nagyon reggel volt. Ráadásul píédzs is ;)))

wasdarab 2010.12.03. 11:38:42

Nem értem, miért pont a NASA jelenti ezt be? Oké, hogy hatással lesz a földön kívüli élet kutatására, de mivel egy földi tóban találták ez egy földi létforma.
Hacsak nem az űrből pottyant ide a tóval együtt :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.03. 12:02:11

@wasdarab: Valszeg az ő kutatói találták meg, vagy csak ők pénzelték őket. A NASA tevékenysége nagyon szerteágazó.

knomi 2010.12.03. 12:29:57

@molnibalage: engem csak az bosszant, hogy milyen alapon jelentik vagy jelentették ki nekem ált. isk. másodikban, hogy az élet csak és kizárólag ilyen és ilyen (földi) körülmények között létezhet, máshogy nem. Pl. a Neptunuszon nem lehet élet. - ezt tanultam... Ezt már akkor hülységnek tartottam. Sosem tették hozzá azt, hogy "a földihez hasonló élet" Az hogy valamit nem ismerünk még nem jelenit azt, hogy nincs. Bátran ki merem jelenteni, hogy a Nap belsejében 4.5 millió fokon is van élet. - csak nem tudunk róla.

knomi 2010.12.03. 12:34:31

@wasdarab: erre próbálok rámutatni én is. Ha a NASA vagy bárki más eddig a földitől nem elvonatkoztatva kutatta az élet létezését Földön kívüli helyeken, akkor az nagy butaságra vall. Valószínű, hogy a marsi kőzetekben azért nem találjuk az élet nyomát, mert le vagyunk ragadva ott, hogy az élet csak szénoxigénnitrogénfoszfor alapon létezhet, és ezért így keressük.

Süni Papa · http://gombocsekli.blog.hu/ 2010.12.03. 12:36:11

@knomi: az állításokhoz bátorság, a bizonyításhoz tény kell

aki az 'élet'-ről állít valamit, annak az 'élet' fogalmat is definiálnia kell - vagy hivatkozni meglévő definícióra, mert szerintem ez sokszor elfelejtődik, azt gondoljuk magától érthető, pedig a kémia és a biológia közötti határ is definíció kérdése, a tudomány eszközeivel

knomi 2010.12.03. 12:50:48

@Süni Papa: tökéletesen igazad van. Oké, a mi rendszerünk és jelenlegi ismereteink szerint kell értelmezni az életet és nem kell mindig hozzátenni, hogy "a mi és jelenlegi ismereteink szerint" De akkor is nagyképűnek tartom az emberiséget, hogy hogy az élet fogalmát eddig csak és kizárólag a földi körülményekre korlátozta. Erre megjelenik egy hangyafasznyi baktérium egy kis arzénnal a hasában, pofáraejtve az egész akadémiát. Mókás.

knomi 2010.12.03. 12:52:53

@Süni Papa: ez vahogy olyan nekem, mint amikor a parasztbácsit elvitték az állatkertbe, megállt a majomketrecnél, és azt mondta "ilyen állat márpedig nincs"

Süni Papa · http://gombocsekli.blog.hu/ 2010.12.03. 14:14:29

@knomi: Szerintem is mókás, de most végre kijózanodhat mindenki, s az 'élet' felfogás helyére kerülhet

innentől pedig - ha csak szimulációkban is - de jöhetnek a különböző módon élőnek nevezhető formák, méh ha nem is találjuk meg eredetiben, de mesterségesen elő is állíthatók többnyire

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.12.03. 15:28:12

@kőporosvazelin: @titantoma: köszi, jav. Próbáltam egyszerre figyelni amit mondanak és közben magyarul átírni belőle valamit.

Zetorpack 2010.12.03. 19:41:48

@knomi: Biztos én maradtam le, (vagy húztam el, hehe), de én egy csomószor hallottam, hogy lehet élet akár szilícium alapú is, meg egy csomó más alapú is, csak mivel eddig nem nagyon találtak másmilyet, nem tudták milyen a más.

Szóval, az, hogy te nem hallottál róla, nem jelent semmit.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.04. 07:24:43

@knomi: Nem korátozta. Nem értem, hogy miért sipákolsz annyira hevesen.

Anno valszeg felületesen oktatott a tanárod és emiatt adott elő feltételezést tényként.

Komoly tudományos körökben mindvégig csak feltevés volt, hogy a Földön nincs más. A baj az volt, hogy bizonyítani nem tudták az ellenkezőjét.

A termodinamika főtételei is ilyenek. Nem bizonyíthatóak, mert nem levezethetőek. Viszont minden eddig ismert és megfigyelt környezetben igaznak bizonyultak, ahol képesek voltunk megfelelően mérni.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.12.04. 09:03:21

@molnibalage: így van, tegyük hozzá, hogy a mai természettudományos oktatás is olyan, amilyen, plusz új eredmények jókora fáziskéséssel érnek le középiskolai szintre, hát még általános iskolába. Gimis fizikatanárom mesélte, aki valamikor az ötvenes-hatvanas években lehetett diák, hogy nekik a neutron még egy forradalmi újdonságként volt tálalva. Amikor már 20-30 éve felfedezték.

(Kiegészítés: ez csak klasszikus termodinamikára igaz, statisztikus fizikában a második főtétel levezethető.)

wasdarab 2010.12.04. 09:22:49

Elolvastam a Critical Biomasson az összefoglalót, meglepetésemre meg is értettem.
Szóval, a Mono-tóban talált baktériumból, egy kísérlet során alkották meg ezt a csodát.

A beharangozóban ez volt: "A Földön kívüli élethez kapcsolódó rendkívüli bejelentésre készül a NASA.....", másra számítottam, nem egy csinált bacira.

Lehet, csak a Discovery indításának kudarcairól akarják elterelni a figyelmet, de akkor is átverve érzem magam és nagyot csalódtam pfffff.

knomi 2010.12.05. 13:46:39

@wasdarab: "A Földön kívüli élethez kapcsolódó rendkívüli bejelentésre készül a NASA.....",

na ezt majd a wikileakses fiú fogja bejelenteni, hacsak el nem teszik láb alól addig...
nagyon várom már!

knomi 2010.12.05. 13:47:33

@knomi: mármint nem azt, hogy eltegyék láb alól, hanem, hogy tegye közzé, amit a földön kívüli életről szerzett iratokban áll

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.05. 23:17:17

Képtelen vagyok felfogni, hogy mi ez a nagy wikileaks imádat...

Radar · radar.blog.hu 2010.12.08. 20:56:49

Na itt van két kritikusabb hangvételű cikk a dologról (angolul).
Még nem értem rá végigolvasni, úgyhogy még ne kérdezzetek :D

rrresearch.blogspot.com/2010/12/arsenic-associated-bacteria-nasas.html

scienceblogs.com/pharyngula/2010/12/its_not_an_arsenic-based_life.php
süti beállítások módosítása