A SpaceX nagyot álmodik

2010.08.14. 20:54

Óriási rakétákat lerajzolni nem nagy feladat, működőre megépíteni őket annál inkább: a SpaceX mégis erre, illetve konkrétan a Mars felé kacsintgat. Tom Markusic, a SpaceX McGregor Rocket Development Facility igazgatója mutatta be a Falcon-9-et követő koncepciótervet az AIAA Joint Propulsion konferencián.

Ami biztos

  • A továbbfejlesztett Merlinnel szerelt Falcon-1e el fog készülni, bár megrendelőből egyelőre nem sok van. Mindenesetre nem sietik el: jelenleg 2011 második felére lehet majd számítani az első tesztrepülést. Az 1e kétszer akkora, egy tonnányi terhet lesz képes LEO-pályára állítani mint a Falcon-1, némileg drágábban, 11 millió dollár körüli áron. Az ORBCOMM többszöri illetve pár megrendelő további útjai mellett úgy tűnik, a Falcon-1(e) a Merlin hajtómű tesztterepe marad, mielőtt az bekerülne a Falcon-9-be.
  • Az emberes Dragon küldetés is bekövetkezik előbb-utóbb, a bemutató szerint kb. 30 hónappal az "Authorization To Proceed" esemény után - bármit is jelentsen az ebben az esetben.

 

 

Ami valószínű

  • Falcon-9 Heavy: legkorábban 2013-ra készülhet el a plusz gyorsítófokozatokkal szerelt nagyrakéta, 32 tonnára növelve a SpaceX teherhordó kapacitását alacsony Föld körüli pályára. Ez már az Atlas V és Ares I (vagy ami lesz...) felségterülete, egy csapásra lekörözné a legtöbb mai, aktív hordozórakétát. Persze ha véletlenül valósággá válna a Falcon X, a maga 38 tonnás teherbírásával némi redundanciát hozna a rendszerbe...

 

 

Ami még csak álmodozás

  • Merlin-2: már a Falcon-9 első fokozatánál is sokan aggódtak a kilenc összehuzalozott Merlin hajtómű miatt, a F-9H esetén pedig a két gyorsítófokozattal együtt 27 fúvóka nézne farkasszemet a lángterelő medencével. Így hát a Merlin dizánján alapuló, de jóval erősebb hajtóművet fejlesztenének - a tervezet szerint ez egymilliárd dollárból három év alatt megvalósítható lenne. Emellett egy új, erősebb, második fokozatba tervezett hajtóműről is szót ejtenek, Raptor néven, ez is kerülhetne majd a Falcon X-be. A Merlin-2 több mint tízszer lenne erősebb a jelenleg használt Merlin-1C variánsnál, nagyságrendileg a Saturn-V-öt meghajtó F-1-el egyezne meg, tehát igencsak erőteljes rakétahajtóműről beszélünk.
  • Falcon X / X Heavy: a következő lépés, egy igazi óriásrakéta, ami már összemérhető lenne az Ares illetve Saturn V dimenzióival. Első pillantásra a F-9 felfújt változata, annyira hogy pont ugyanúgy megrajzolták mellé az extra gyorsítófokozatokkal szerelt Falcon X Heavy-t. A két rakéta 38 illetve 125 tonnát repítene az égbe. 100 tonna fölé csak pár rakéta merészkedett és még kevesebbnek sikerült: konkrétan a Saturn V volt az egyetlen igazán használhatónak nevezhető, az Enyergiának nem volt esélye az összedőlő Szovjetunióban, az N-1 hulladék volt, az Ares V meg úgyis eleve irreális projekt volt.
  • Falcon XX: na itt már jó kérdés, mit szívnak a SpaceX-nél. Ez lenne az ultimate óriásrakéta, a SpaceX Ares V-je, 140 tonnás LEO kapacitással és 10 méteres átmérővel. Ez utóbbi azt jelentené, hogy az űrsiklóhoz méretezett, 4,5 méteres átmérőjű moduloknál például kétszer szélesebbeket tudna feljuttatni egy jövőbeni űrállomáshoz.

 

 

Emellett szó esett az alternatív meghajtási lehetőségekről is, például bolygóközi utakhoz. Marsutazáshoz nap-ion és nukleáris módozatok használatát javasolják, hangsúlyozva hogy a nukleáris oldalt már eleget tesztelték (főleg a szovjetek), és most már igazán fel lehetne használni élesben is.  Nap- és ionmeghajtással lehetne például terhet eljuttatni majd a Marshoz. Emellett a kerozin kontra folyékony hidrogén kontra metán kérdést is boncolgatják. A SpaceX láthatóan az RP-1 kerozin mellett teszi le a voksát a hidrogénnel szemben, de azt írják, elvben metánra is átalakítható lenne a Merlin. Szintén elvben, metán kitermelhető lenne a Marson is, egy visszatérő űrhajóhoz. Ahogy a SpaceX fogalmaz, ha mi mint emberiség/USA elindulnánk a Marsra, a SpaceX szívesen közreműködik minden eszközzel, ami csak rendelkezésére áll. Nagyon szép megfogalmazás.

Később persze Elon Musk kijelentette, hogy mindez (a Falcon X-től kezdődően) egyelőre nem a hivatalos SpaceX program, mindössze "ötletbörze". Annak viszont ütős.

------------

A képek Markusic előadásaiból (Overview, Propulsion) vannak.

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr642221906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hangosgabesz 2010.08.15. 10:29:05

Pufogtassak csak ezeket a szarokat ,jott tesz a legkornek ,nem baj majd fizetunk szendioxid adot, mert megtudtuk a mars voros szinu ..

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.08.15. 12:50:26

@hangosgabesz: Éljen a haladás :) Ilyen hozzáállással szerintem te ne végezz kilégzést, halmozd fel szépen magadban a szenet és ha kimúltál, akkor faszénként felhasználunk téged :)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.08.15. 13:06:23

@hangosgabesz: Szerinted milyen anyaggal lehet meg elerni azt, hogy egy targy elerje a szokesi sebesseget?

Sok gumiszalaggal es egy csuzlibol kilovik a cuccot?

Almaspite 2010.08.15. 13:25:55

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Jövő szombat este berugok és a delírium tremens alatt megálmodom az anti-gravitációs meghajtást...

:-)

klacus 2010.08.15. 14:16:32

Szerintem sokkal nagyobb kezdő sebesség, sokkal ellenállóbb kerámia páncélzat, és valami kibaszott nagy körpályás parittyás módszer az igazi, elektromágneses gyorsítással.

A kivető csövet 10-12 km magasra építeni, vákuumot neki, aztán had gyorsuljon. Ezekkel fel lehetne lövöldözni a cuccokat, a jóembereket meg viheti valami occó kici kinai Tescos rakéta...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.08.15. 15:50:46

Hm, ha a Falcon X hivatalos, az már önmagában nem semmi.

Közben nemsokára jöhet a következő Falcon 9 repülés, szeptemberre írták több helyen.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.08.15. 16:15:38

Ígéretes, ígéretes - ahhoz képest , hogy a direct ill. a semi-direct programok egészen realista lehetőséget vázoltak fel, most arra számítunk, hogy a kereskedelmi űrhajózás fogja elérni elsőként egy bolygó felszínét. Nos...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.08.15. 17:58:42

@KGyST: egyelőre nem hivatalos. Lehet kicsit félreérthetően írtam (javítva), de csak az emberes Dragon és a Falcon-9 Heavy hivatalos tervek, minden más max csak koncepció.

@codesign: hát igen, az gigalol kategória lenne. Persze inkább arra számítanék, hogy valamilyen formában a NASA vezérlete alatt, de esetleg az eddig megszokott Boeing-LockMart-ATK hármasnál tágabb együttműködésben valósulhat meg.

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.08.15. 21:50:48

@lacalaca: Nagyon-nagyon valószínű - egyre inkább úgy fest, hogy állami - nemzeti szinten és főként forrásokból - egy ilyen nagyságrendű vállalkozás a jelenlegi körülmények között nem valósítható meg. Persze mindig kérdéses volt, hogy mi is jelentené a profitot a magántőke számára egy ilyen befektetés esetén. Talán a reklámérték, most, az élmény és űrturizmus hajnalán...

fkorbi 2010.08.16. 14:24:09

nem azér, de nem lenne egyszerűbb leporolni a saturn 1b és V terveit, és arra fejleszteni? Laikus szemmel elég vicces azt olvasni, hogy talán 10 év múlva lesz olyan rakéta, ami tudja a bő 40 évvel ezelőtti Saturn V-ök teljesítményét.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.08.16. 16:32:25

@fkorbi: nem lenne. Először is, a Saturnok gyártásához szükséges gépsorok már nem léteznek, és az akkori munkások többsége is minimum nyugdíjas éveit tapossa, tehát gyakorlatilag elölről kellene kezdeni a tervek értelmezését. Után jönne a nemlétező hardverek problémája, elsősorban a hatvanas-hetvenes évekbeli primitív számítógépek nemléte, bár a vezérlést meg úgyis modernizálni kellene. Plusz inflációarányosan jóval több pénzből épültek anno a hidegháború miatt.

Egyébként meg felhasználnak Saturn-leszármazott hardvert, az Ares I második fokozatába kerülő J-2X a J-2 hajtómű továbbfejlesztése, mégis rohadt sok időbe és pénzbe kerül.

Egyébként ez nem csak az amerikaiak hibája: ők megépítettek egy rendszert ami (ha magát a shuttle-t hasznos tehernek tekintjük), megemel 100 tonnát. A szovjetek megépítették az Enyergiát a 90-es évekre csak becsődöltek. A többiek (ESA, Kína, etc) akkor még nem tartottak itt, meg aztán a legtöbb műhold a néhány (tucat) tonna alatt marad. De még űrállomás-modulok is, szóval elég limitált a LEO-felhasználás, akkor meg minek verjenek el rá egy csomó pénzt. Legalább emberes holdutazás méretű cél kell egy ekkora rakétának - egyébként a kínaiak is nekiálltak a sajátjuk fejlesztésének.

scientia 2010.08.17. 12:45:14

@lacalaca: Ha jól tudom a Saturn tervek nincsenek meg, a NASA nem kapott pénzt az archiválásra.

Más. A Nasa sem önmaga fejlesztené ki az óriásrakétát hanem megbízná valamelyik mamut céget ezzel, nem igaz? A kérdés az hogy ez miért ne a Space X lenne? Ha jól sejtem a Boing és a többieknek jóval több időbe (és pénzbe?) kerülne egy ilyen órás rakéta kifejlesztése, ráadásul az RD hajtóművekkel veri őket, nem? Megérzésem szerint ők lesznek a befutók, persze csak ha jó amit írok...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.08.18. 14:30:42

@scientia: hát, ha a képviselőházi/szenátusi tervet fogadják el végül, akkor kész kell lenni a HLV-vel 2016/17-re, ha a SpaceX közben nyomja a teherbizniszt meg fejleszt az emberes repüléshez, akkor kérdéses. Mondjuk ettől még a potenciál megvan.

Egyébként való igaz, a hardvert mindig külső cégek építették, a kérdés itt, hogy a tervet ki készíti. Például a Saturnt a Marshall Space Flight Centerben, tehát állami kutatóközpontban tervezték, a holdkompot viszont a Grumman maga fejlesztette ki a megadott irányvonalak alapján. Feltételezem a HLV is pályázati rendszerben fog megvalósulni, tehát a NASA fogja kiválasztani a neki tetsző tervet.
süti beállítások módosítása