Dél-Korea igyekszik az űrkutatásban is utolérni a szomszédait (Kínát és Japánt), de hordozórakétájuk megint becsődölt - igaz, most az orosz fele. A Naro 1 első fokozata ugyanis az épülgető orosz Angara gyorsítófokozatán alapszik, a koreaiak csak a másodikat fejlesztették országon belül. Az első start során egész jól működött a rendszer, épp csak a hasznos terhet védő burkolat egyik fele ragadt be. A túlsúly miatt így nem ért el orbitális sebességet és visszazuhant az óceánba. Ezúttal viszont a híradások szerint 137 másodperccel a start után, még az első fokozat üzeme alatt villanás(ok)at láttak, és elvesztették a kapcsolatot a rakétával. Az első fokozat felrobbanása nem valami jó hír az oroszoknak, bár ezekkel a "tesztrepülésekkel" talán ki lehet az ilyen hibákat szűrni, mire az Angara család elkészül. A hasznos teher egy kis földmegfigyelő, klímakutató műhold volt. Videó a startról (robbanás nélkül) itt. A következő repülésre egyelőre várni kell, mivel a két ország megállapodása szerint két sikertelen próbálkozás után felülvizsgálatnak kell kezdődnie.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr202071931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.06.10. 18:16:09

Pont most olvasgattam (nasaspaceflight.com fórumain van thread a Falconok tervezett variációiról), hogy az ilyen moduláris hordozórakéták (mint az Angara) annyira bonyolultak, hogy egyszerűbb csinálni egy kétlépcsős nagyrakétát, és a fölös terhet inkább ballaszttal kitölteni. Persze itt máshol lehetett a hiba.

Még inkább , mint a fapados repülőgépeknél, csak pont fordítva, egy rakéta első holdja drága lenne, a töltelék Cubesatok meg olcsóért repülnének.

Amanitin3 2010.06.11. 07:42:16

Nekem is laikusként inkább az az érzésem, hogy a rakétáknál szokásos sorozatszámok mellett a fejlesztési költség hihetetlen magas százaléka lehet egy-egy felbocsátás összköltségének. Úgyhogy inkább a sorozatszámot kellene jelentősen növelni, és veszni hagyni kapacitást. Katonai repülőknél is vannak ilyen érdekes számok, pedig ott esetenként százas tételekről van szó. Flyaway cost x. Program cost per unit 2x.
Fotelből nézve persze mindenki hülye. A SpaceX ennek nyílván alaposan utánaszámolt. Ellentétben az orosz vagy akár a koreai űrhivatallal, náluk ki lehet indulni abból, hogy a megtérülés az első szempont.

gothmog 2010.06.13. 17:00:23

Hát, ez a start már az elején ölég érdekes volt. Nem nagyon láttam még rakétát így billegni.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.06.13. 21:29:00

@gothmog: én igen, Naro 1 flight 1 :) illetve az Enyergija első startja is produkált ilyet:
www.youtube.com/watch?v=tvNALouyQaI

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.06.13. 21:33:32

Hörögni fogtok, de a Falcon 9-nek is volt már nagyon bizonytalan másodperce az elején, ha jól láttam, a rakéta határozottan elkezdett oldalazni a lenyitott kábelárboc felé, talán az erős oldalszél miatt, aztán persze a függőleges gyorsulás megtette a magáét.
süti beállítások módosítása