További Falcon 9 részletek

2010.06.04. 23:57

Elon Musk sajtótájékoztatót tartott a Falcon 9 első, tökéletesen sikerült repülése után. Íme néhány fontosabb információ:

  • Már akkor is boldogak lettek volna, ha az első fokozat sikeres, most a fellegekben járnak, este sok margarita fog fogyni.
  • Az első fokozat darabokra tört a visszatérés során, a Freedom Star hajó csak törmeléket talált az óceánon. Egyelőre az újrafelhasználhatóság nem volt szempont, de később az lesz, így dolgozni kell rajta.
  • Jól látszott a közvetítésben, hogy a második fokozat eléggé gyors forgást produkált. Ez váratlan volt, de nem veszélyeztette a fokozat működését. Ennek is utána kell majd járni.
  • Az első indításkor a leállást a 3. hajtómű gyújtószerkezetében érzékelt magas nyomás okozta. Kicsit lazítottak a túlságosan szűk limiten a második próbához, akkor már rendben volt. Az első start okán igen konzervatív paraméterekkel operáltak, nehogy valami súlyos, a rakétát veszélyeztető hiba léphessen fel.
  • A következő Falcon 9 kész, az első manőverezhető Dragon 99%-os. Start elvileg még a nyáron. Ez még nem fog dokkolni az ISS-hez.
  • Szóba került a Mars is. Volt már margarita, Elon?
  • A NASA-val is elkezdtek tárgyalni az Obama-féle nagyteljesítményű szuperrakétáról.

 

 

A tovább után a NASA - ezúttal mint néző - felvétele a startról. A CNN egyébként kitolt egy hírt, hogy "NASA launches commercial rocket", de mostanra már javította, legalábbis nem találom.

 

 

Szerző: lacalaca

11 komment

Címkék: spacex falcon

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr382057603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Űrköcsög 2010.06.05. 11:22:39

Végre történik már valami. SZÉGYEN, hogy az emberiséget csak a hidegháború tudja korrekt módon motiválni az űrkutatáshoz.

Amúgy elég awesome ez az Elon arc, tényleg filmbe illő.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.06.05. 19:39:46

Még annyit, hogy úgy láttam, de remélem, nem igaz, hogy a második Falcon 9-et is 34,5 fokos pályára állítják, tehát ez sem fog látszani tőlünk.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.06.05. 20:12:27

@KGyST: hát pedig esélyes, mivel még az sem tart az ISS-hez, tehát lehet hogy direkt nem olyan inklinációra indítják, hátha manőverezgetés közben valami gebasz lenne. Majd a harmadik Dragon...

acsa77 2010.06.05. 21:40:45

Kérdés, hogy valóban tudják-e tartani az áraikat, ahogy korábbi hasonló teherbírású rakétáknál ígérték. Továbbá nem ők az egyedüli privát gyártók - ott van a Lockheed Martin és a Boeing. És az állami ügynökségek is jelentős részben beszállítókkal végeztetik a munkát. Inkább az a kérdés, hogy valóban kialakul-e a verseny. Mert pl. az ISS építésénél a Boeing durván elszámította magát pénzben és időben.

És az még dicséretesnek is mondható, hogy régi technikát fejlesztettek tovább. De hosszútávon szükség lesz valami áttörésre, mert szörnyen pazarló módja a feljutásnak, ha gyakori repülésekre lesz szükség.

Űrköcsög 2010.06.05. 23:37:48

@acsa77:

A Fidesznek el kellett volna kezdenie építeni az űrliftet, rögtön beljebb lennénk. BTW ha valamelyik politikai party legközelebb megígéri, hogy invesztál a magyar űrliftbe, rá fogok szavazni, just sayin.

acsa77 2010.06.06. 12:44:51

@Űrköcsög: Akkor sürgősen alapítsd meg a Szíriuszi Turulpártot :)

De a Falcon is tud ígérgetni. 5 év alatt kb. 50%-ot nőttek az áraik. Még kiderül, mennyi lesz a végén...

Apollo 21 2010.06.06. 23:52:17

@Űrköcsög: magyar űrlift...? :-O és még rám mondják azt, hogy álmodozó vagyok...... (y)

politikai party... :-S nagy kérés lenne, hogy NE POLITIZÁLJUNK egy űrblog hozzászólásaiban? konkrétan, hogy ne emlegessünk pártokat?

a farkam tele van azzal, hogy este már a TV-t sem lehet bekapcsolni anélkül, hogy valamelyik politikus-Jancsi fizimiskáját ne mutogassák... nem véletlenül már nem olvasok országos, csak helyi újságokat úgy 4-5 éve. :-(

szóval -ha megoldható- hagyjuk a konkrét magyar belpolitikát a kapukon kívül. kösz. :-)

scientia 2010.06.09. 16:54:12

Lehet, hogy már valahol leírtad de engem az érdekelne, hogy miben jobb ez a rakéta a többi rakétától? A teljesen újrahasznosítható gondolat jó, de az még ahogy látom messze van a megvalósítástól, az olcsóbb mint a többi viszont nem biztos, hogy tartható lesz. "Tehát miért éppen Falcon 9?"

Másik kérdésem az, hogy annyi rakéta van ami a világűrbe tud(na) juttatni embert, egy kis kapszula kifejlesztése nem olcsóbb mint egy teljesen új rakéta, teljes üzeméltettesi apparátussal a háttérben?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.06.09. 17:53:05

@scientia: jobb - ez egy igen tág fogalom. A többihez képest ez vadonatúj techológia, a Dragon a legfiatalabb amerikai hajtómű, és kategóriájában a leghatékonyabb. A vadonatúj technológia itt nem valami forradalmian új dologra utal, "csak" modern gyártásra, anyagokra (szénszálas kompozit interstage, ilyenek). A tervek szerint az első fokozat újrafelhasználható lesz, és gyorsan (napok-hetek helyett inkább órák-napok) alatt felkészíthető hordozóeszköz. Ja és olcsóbb, de ez majd elválik.

A nagy felhajtás amiatt is van, hogy gyakorlatilag egy magáncég, állami megrendelés és támogatás nélkül állt neki kifejleszteni és sikerült is - persze közben benézett a COTS pénz majd a CRS szerződés, tehát csak kaptak valamennyi állami pénzt. De ugyanez a helyzet a sokkal nagyobb múltú Orbitallal is, ők mégsincsenek kész a saját CRS rakétájukkal. Valamint jó kontrasztot ad, hogy a Falcon 9-et nagyjából az Ares I-el kezdték el fejleszteni, és meg lehet nézni, hova jutott a Constellation mammut (NASA, Boeing, Lockheed Martin, ATK...).

"annyi rakéta van ami a világűrbe tud(na) juttatni embert": ez így technikailag nem igaz. Sokkal komolyabb feladat emberekre tervezni rakétát, mint szimplán műholdakra. Fokozott biztonság, kézi beavatkozás lehetősége, emberek számára elviselhető terhelések, stb. Sokáig téma volt ugye az Atlas vagy Delta man-rating, vagyis ezen rakéták felkészítése emberes űrhajókra, de ez is hosszú éveket venne igénybe. A SpaceX is adós még a mentőrakétával, amíg az kész nincs (2-3 év asszem), addig nem repülnek emberek.

Man-rated, üzemben lévő jelenleg: Szojuz, STS (űrsikló), Long March 2F (Kína), és... szerintem ennyi. Elvileg a szovjetek a Protont is használták volna a holdprogramban, de az szerintem hivatalosan nem az.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.06.10. 18:29:06

Az árazásról annyit, hogy, mire a Falcon 9 eléri a stabil üzemet, nem lesz sokkal olcsóbb, mint a többiek, mert a világot nem csak a fizika, de a közgazdaságtan is irányítja. Az más kérdés hogy ezt busás haszonnal fogja elérni, és mindig annyival tud a konkurenciának aláígérni, hogy annyi rendelése legyen, amennyit csak akar (amennyit éppen ki tud szolgálni).

Persze ezt a többiek sem fogják ölbe tett kézzel nézni.

A dolog nagy vesztesei egyébként az olcsó indításokból éldegélő és elavult mamutrakétákat fejlesztő oroszok (Angara) és kínaiak (CZ-5) lesznek, kisebb részben az európaiak (Vega, nem tudom, ilyen mezőnyben hogyan lesz rá kereslet).

MitTomÉn 2010.07.05. 23:22:00

Általánosságban beszélek, de biztosan az űrkutatásban is igaz.

Az ilyen komoly technikáknál az "eladási ár" nem kis részét a fejlesztési költségek teszik ki. Ez azt jelenti, hogy minden egyes "értékesítéskor" az aktuális költségek mellé hozzáteszik a fejlesztési költségek adott példányra eső részét. Mivel nem fognak ezresével fellőni semmilyen űrhajót, és sok évnyi, drága fejlesztés van egy űrhajó mögött, ezért egy példányra nem elhanyagolható fejlesztési költséghányad esik.

A fent említett rövid fejlesztési idő alapvetően arra enged következtetni, hogy a fejlesztési költségeket kordában tudták tartani. (Illetve főleg fordítva igaz: az elnyúló fejlesztési idők mellett rendszerint a jelentősen megugró fejlesztési költségek is megtalálhatóak.)

Persze gyorsan, jót fejleszteni nem megy magától, ennek sok összetevője van. Egy azonban biztos: ezt egy új, kis cég jobban meg tud valósítani, mint egy hagyományos céges működési elvekre alapuló, meghízott, nehezen reagáló mamutcég, főleg ha még állami is.

Ez biztosan az egyik jelentős része annak, hogy olcsóbbak a konkurenciánál.
süti beállítások módosítása