Nap képe: Falcon-9 a szerelőcsarnokban
2010.02.12. 09:15
Egyre közelít a SpaceX nagyrakétájának szűzfelszállása, már minden alkatrészt elszállítottak Floridába, a Launch Complex 40 melletti csarnokba. Az összeszerelés és tesztelés után még vár rá egy statikus teszt, amikor is a felállított, feltöltött rakétán beindítják a hajtóműveket, de nem hagyják elindulni. A startot egy-három hónap múlva tervezik.
Elöl a Dragon Qualification Unit űrhajó-szimulátor, aztán a második fokozat a Merlin Vacuum hajtóművel, hátul az első fokozat.
Ugyanaz hátulról, az első fokozatot hajtó kilenc darab Merlin 1C hajtóművel.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2010.02.12. 11:28:40
ez is csak egy darab vas, mint az ares 1x teteje, vagy fog is csinalni valami ertelmeset?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.12. 11:52:04
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.02.12. 14:23:33
Amennyire én emlékszem, ebbe építettek manőverező hajtóműveket is, bár nem a teljes számút; meglepne, ha nem válna le a Falconról.
2010.02.12. 15:44:35
foleg a masodik fokozat, meg az urhajo
Apollo 21 2010.02.12. 23:15:12
Persze ettől még teherszállításra nem feltétlenül rossz.
De azért emberek szállítására én valami komolyabb cuccal állnék elő...
2010.02.12. 23:31:05
miert csak teherszallitasra? nagyobb raketaval miert biztonsagosabb embereket szallitani?
amugy ami igazan elborzaszt, az az, hogy barmennyire is kicsi ez a raketa, ami a foldeteresig megmarad belole, az egy apro pici kup alaku valami lesz, ami jo esellyel egybol megy a muzeumba, vagy beolvasztasra
roviden: hogy meg mindig ugyanott tart az urhajozas, ahol elkezdtek
kb ugyanennyi ido alatt az elektronika eljutott a szamitogepben dolgozo embertol a szamitogepet zsebeben hordozo emberig
najo, a benzinmotort sokkal regebben kitalaltak, sokkal tobben hasznaljak, mint a szamitogepet, megsem tudok hatalmas forradalmi attoresekrol az autozasban (nem, az injektoros motor sem szamit, mert kb annyi benne az ujitas, hogy gyorsabban adagolja ugyanazt az uzemanyagot)
nem ertem en ezt a vilagot :)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.13. 10:25:06
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.02.13. 15:30:25
kamov 2010.02.13. 17:06:44
A második fokozat Merlinje két dolog miatt más mint az első fokozaté.Először is a fokozatleválás után után szabadesésben kell indítani, ezért az üzemanyagtovábbító rendszert plusz elemekkel kell kiegészíteni, hogy indításkor is jusson nafta az égéstérbe.
Másodszor a kisebb nyomáson nagyobb fúvókát lehet ugyanarra a hajtóműre tenni így az nagyobb sebességre tudja gyorsítani a kiáramló gázokat, így nagyobb tolóerőt lehet elérni.
Tengerszinten a nagyobb külső légnyomás hatására a rakéta gázárama hamarabb leválik a fúvókáról, ezért kisebb fúvóka kell.
Röviden tehát,egy adott rakétahajtóműnél minden külső nyomásértékhez tartozik egy optimális fúvókaprofil.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.02.13. 19:18:42
Ebben az esetben _pont_ nem csak a pici kúp marad meg. (Vagyis, az első repüléseknél valószínűleg mégis.)
Az első fokozat többször használatos, ejtőernyőkkel száll le a tengerre.
A második fokozat is többször használatos, érdekes módon, fejjel előre lép a sűrű légkörbe, és ott van is rajta hővédő pajzs, aktív hűtéssel, emellett a "végén", a hajtóműnél kinyíló féklapok is vannak.
Az űrhajó megint csak többször használatos, az összekötő rész a napelemekkel nem az csak.
Persze ez az elmélet, meglátjuk, mit tud majd a gyakrolat, biztos, hogy az első repülésnél mindent elhasználnak.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.13. 21:37:20
Apollo 21 2010.02.14. 02:00:49
Kíváncsi vagyok hogy majd mi sül ki ebből a Falcon-9-ből.
Lehet, hogy nagy lebőgés lesz. :-S
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.02.14. 09:27:01
Ez kb. megegyezik a Falcon 9 Heavy hasznos terhével. Uh ha összejön az újrafelhasználhatóság nekik, akkor elég jól fog a rendszer muzsikálni. De lacalacának igaza van, ez csak hosszú távon működik. Persze kérdés, mi számít hosszú távnak, nyilván elsősorban az indítások száma, mert abból gyűlik a tapasztalat, emberi számítás szerint így gyorsulni fog a fejlesztés. Egyébként a legnagyobb tömegű és legdrágább első fokozat visszahozása lesz szvsz a legnagyobb fegyvertény, és ezt lehet a legegyszerűbben visszahozni, mert a leszállórendszert (ebben az esetben az ernyőket) nem kell pályára állítani.
Engem egyébként ezzel a rakétával kapcsolatban egy dolog izgat, hogy hova tűnt a Falcon 1. A tervezett indítások, a COTS-ot leszámítva is szinte csak a Falcon 9-ről szólnak, ami meg nem 9, az meg Falcon 1e. Hogy mi lett a kis Falconnal, arról mindenki hallgat, mint a sír.
kamov 2010.02.14. 15:07:52
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.14. 15:31:46
www.spacenews.com/venture_space/spacexs-falcon-rocket-replaces-cheaper-falcon.html
Úgy tűnik a továbbfejlesztett változatra fognak koncentrálni. Ha megnézed a Lauch Manifestet, 2014-ig csak két megrendelő van a Falcon 1e-re összesen, az ORBCOMM több indítással illetve az Astrium eggyel.
Donor 2010.02.17. 09:13:15
Na de viccet félretéve. Mi értelme van egy régi jól bevált hajtóművel rakétát építeni? Az üzemanyag ugyan az, a hajtómű teljesítmény, hatásfok ugyan az. A "benzintartállyal" mit tudnak variálni ami áttörést hozna?
Persze világos hogy vannak már jobb anyagok, fejlettebb tervezés, egyszerűbb gyártás, olcsóbb rakéta elemek, de amíg ugyan annyi pénzt kell elégetni üzemanyag formájában nagy áttörésre nem számítok.
A Space Ship One legalább próbálkozott valami újjal. Ultrakönnyű karbon géptest, egyszerűen, olcsón, biztonságosan kezelhető üzemanyag. Na tényleg nagy lépésnek tűnt az olcsó űrhajózás elterjedéséhez.
Eleve mennyi üzemanyag ég el mire eljut 10ezer méterre egy rakéta? Miért nem a repülőgépes indítást fejlesztik hiszen a sűrű légkör tetejére eljutni jóval olcsóbb repülőgéppel.
Meg eleve, hol vannak azok a spéci V formájú nyitott égésterű hajtóművek amik mindig optimális tolóerőt biztosítanak a külső nyomástól függetlenül? Pár éve videó is terjedt a prototípusról működés közben. Vagy mégsem olyan jó az a megoldás?
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.02.17. 09:23:39
A V formájú hajtómű, ha a VASIMR, akkor az Obama-féle programban valszeg újraindul a fejlesztése.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.17. 12:12:46
"Mi értelme van egy régi jól bevált hajtóművel rakétát építeni? "
A rakétahajtómű igen összetett dolog, vannak már kidolgozott rendszerek, sokkal olcsóbb és hatékonyabb azokat továbbfejleszteni, mint teljesen elölről kezdeni. Például autókban is választhatsz Otto- vagy Diesel- (vagy Wankel-)motort, gyártóktól függően mindegyik másmilyen, mégis alapjában véve ugyanazokon az elveken működnek azóta is.
"Az üzemanyag ugyan az, a hajtómű teljesítmény, hatásfok ugyan az."
Természetesen keresnek új üzemanyagot, egy csomó feltétel szerint, legyen környezetbarátabb a mostaniaknál, lehessen előállítani más égitesten, legyen hatékonyabb.
Metán és folyékony oxigén: www.nasa.gov/mission_pages/constellation/main/lox_methane_engine.html
(Nano)-alumíniumpor és vízjég, mint hajtóanyag: www.sciencedaily.com/releases/2009/10/091007161127.htm
www.youtube.com/watch?v=-b7siH1Ausc
kriogenikus (mélyfagyasztott) folyékony hidrogén-folyékony oxigén hajtómű, aminek a hajtóerejét 10%-ra is le lehet akár csökkenteni:
www.nasa.gov/mission_pages/constellation/news/cece.html
Ez mondjuk az Altairhoz készült teszt, de remélhetőleg továbbviszik, puha leszálláshoz egy ilyen fontos lenne más égitesten.
Illetve ott a KGyST említette VASIMR, ami nagyjából az ionhajtóművek következő lépcsőfoka lehet:
en.wikipedia.org/wiki/Variable_Specific_Impulse_Magnetoplasma_Rocket
"Eleve mennyi üzemanyag ég el mire eljut 10ezer méterre egy rakéta?"
Az a helyzet, hogy nem sok. Az energia nagy része ugyanis nem ahhoz kell, hogy valamit feljuttassunk, hanem hogy felgyorsítsuk arra a sebességre, ami a keringéshez szükséges, ehhez úgy 40-50x több kell. Ha megnézel egy indítást, ott is látszik, hogy egy ideig felfelé száll a rakéta, majd egyre inkább "oldalra". Az első kilométereken felfelé átlépi a legsűrűbb légrétegeket, majd elkezdi felépíteni a néhány km/s-es orbitális sebességet. Itt van táblázatosan, mihez mennyi energia kell:
en.wikipedia.org/wiki/Orbital_speed#Earth_orbits
A légkör tetejére eljutni "gyerekjáték". (Annyira nem, de mégis.)
Ettől persze én is bízom benne, hogy öregkorunkra lesz térhajtómű meg minden...
Donor 2010.02.17. 17:06:44
Nekem nem a rakéta elvvel van bajom, mert egyenlőre nincs jobb. Hanem azzal hogy 50 éves hajtóműveket használnak.
Tehát ez a Falcon9 azon felül hogy egy újabb magáncég aki műholdakat fog pályára állítani, miben fejlődés?
Amúgy én erről beszélek:
en.wikipedia.org/wiki/Aerospike_engine
Ezzel mi van?
Anno azt mondták róla hogy sokkal gazdaságosabb mint a jelenleg használt hajtóművek.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.02.17. 18:56:09
A SpaceX újítása, hogy szinte teljesen magántőkéből építették fel a jelenlegi rendszert (mínusz a COTS pénz). A többi "magáncég" mint a Boeing vagy Lockheed Martin kapta folyamatosan az állami lóvét a NASA-n, DoD-n keresztül. Illetve egyelőre a Merlin a legfiatalabb rakétahajtómű üzleti használatban, a rakétákhoz pedig szintén használnak modern anyagokat, például az interstage szénszálból van.
Új technikákat, technológiát kifejleszteni igen költséges, nem csoda, hogy annyi magáncég ment csődbe, SSTO meg hasonló nagy ívű tervekbe tört bele a bicskájuk.
Az aerospike-ról meg annyit tudok mondani, mint amit a wikipedia: "The best large-scale aerospikes are still only in testing phases." Szóval nagyjából ott tart, mint a fentebb felsorolt többi új technológia, sem előrébb, sem hátrébb. A Lockheed Martin csinálgatja tovább az X-33 projektet, abba talán belekerül.
Donor 2010.02.17. 19:56:35
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.02.17. 22:25:01
Az Atlas és a Delta egyszer használatos katonai rakétákból lettek kifejlesztve, mind a mai napig egyszer használatosak. Az ő üzemeltetőik így kalkulálnak, nekik ez így üzlet (folyamatosan van megrendelés).
A Falcont más üzleti modell alapján fejlesztik, a SpaceX-nek az nem biznisz, hogy beszáll harmadiknak az egyszer használatos rakétások közé (a Lockheednek és a Boeingnek, illetve elődeiknek kifizették az eredeti rakéták fejlesztésének árát, a SpaceX-nek nem), ő csak ettől soha nem fog nagy nyereséget termelni.
Ők érdekeltek, nagyon érdekeltek abban, hogy a rakétáik többször felhasználhatósága (ami a Boeingnek és a Lockheednek "véletlenül" soha nem jött össze) ne csak ígéret legyen, hanem a legközelebbi jövőben meg is valósuljon.
Egyébként az első indítás Falcon 9 március 8., a második április 1. a jelenlegi állás szerint.
2010.02.18. 12:49:50
vajon miert is egyszerhasznalatosask a katonai raketak
hmm
lassuk csak...
nem birok rajonni a miertjere...