Még egy kis Ares I-X

2009.11.03. 18:25

A rakéta repülését, az első fokozat leereszkedését és a hibás ejtőernyőket is filmre vették egy jól elhelyezett repülőgépről az óceán felett. Mivel az Ares I első fokozata négy helyett öt szegmensből áll, ezért az űrsiklók SRB-in alkalmazottnál nagyobb  ejtőernyőket kellett hozzá készíteni. A prototípus rendben is működött a teszten, de az Ares I-X első fokozatának ereszkedésekor a három főernyőből az egyik nem nyílt ki, vélhetően elszakadt tartózsinórok miatt, és valószínűleg ez akadályozta meg a maradék két ernyőből az egyik teljes felfúvódását is. Így az első fokozatot három helyett csak másfél ejtőernyő fékezte, jelentősen megnövelve a becsapódási sebességet. Tehát a felvétel (nincs hangja):

 

 

Az ejtőernyők hibája miatt az első fokozat nem függőlegesen hanem ferdén csapódott a vízbe, ami a nagy sebességgel párosulva túl sok volt a szerkezetnek és az behorpadt. Szerencsére nagy tragédia nincs a dologból, mivel ezeket a szegmenseket már úgy sem tervezték újrahasznosítani, eleve már forgalomból kivont darabokat használtak fel. Összegubancolódott ejtőernyőre egyébként a shuttle gyorsítófokozatok esetén is volt példa.

 

 

Az Ares I-X az indítálláson is otthagyta a keze nyomát. Biztonsági okokból a rakétát pár fokkal  a függőlegestől (és a toronytól) kitérítve indították, ha már dőlne mielőtt kormányozni tudná magát, akkor ne a vasszerkezet felé tegye. A hátránya ennek a módszernek, hogy ha az orra elfelé néz, akkor a vége bizony arrafelé, és egy üzemelő rakéta hátsó fele nem a legkellemesebb környezet, és itt a lángcsóvát elég rendesen ráküldték a toronyra. Egy shuttle indítás után nem sok kár keletkezik a rögzített szervíztornyon (FSS, Fixed Service Structure), némi leégett festék, egy-két eltört cső és az alsóbb részeken a lökéshullám okozta károk. A mostani indításmál viszont a talpától a tetejéig végigsült a rögzített rész, többek között mindkét felvonó tönkrement, ami meglehetősen kellemetlen volt a teljes vegyvédelmi felszerelésben lépcsőzésre kényszerült technikusok számára. Emellett az indítóállás teljes kommunikációs rendszere, megafonok, hangszórók, hamuvá és alaktalan masszává váltak. Még a forgatható állványzatban (RSS, Rotating Service Structure) is képes volt kárt tenni az Ares I-X, pedig az a nevéből adódóan kifordítható oldalra, nagyobb távolságra a rakétától.

Persze van idő a javításokra, a 39B-t hosszú évekig nem fogják újra használni, és az Ares I érkezésére pedig úgyis ledontják az FSS-RSS párost. Az Ares I-Y tesztrepülés lehet a következő, úgy 2014 táján, de még akkor sem biztos, hogy repülni fog, ha nem törlik az Ares I-et, ahogy van.

Szerző: lacalaca

12 komment

Címkék: ares i

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr961496550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

66th Zealot platoon 2009.11.03. 23:37:38

Nagyon kiraly!
Erdekes, hogy feleannyi ernyo is eleg volt neki.
Szerintem nem csapodott be tul gyorsan ahhoz kepest, inkabb a dolesszog volt a baj valoban.
Vajon hogy tudtak ilyen szepen felvenni a zuhanast?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.04. 02:44:05

@cs666: nem olyan nagy ördöngösség. Ez ha jól gondolom a NASA saját repülőgépe, úgyhogy beengedték a területre. A rakéta útját ismerték (ill. eltervezték), úgyhogy tudták hova kell küldeni a repülőgépet. A gép oldalára felerősítették a kamerát (jókora teleobjektívvel) egy ilyen stabilizátor-állvány témára és kész is. Ja egyébként az eredeti felvétel HD, de azt nem adták még ki.

2009.11.04. 11:56:07

miert pont az allvany fele iranyitottak a langcsovat? donthettek volna meg ket masik iranyba a raketat, ahol a langcsova nem keresztezi az allvanyt, es ha eldol nem az allvany fele indul el...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.05. 10:37:48

@sajnos_kacat: ez egy igen jo kerdes. :) Egyebkent valoszinlueg nem nagyon lehetett mas iranyba donteni, foleg nem pl a 39A fele. De csak tippelek.

_renton 2009.11.07. 23:31:51

Tudom, hogy utánanézhetnék, de lusta vagyok... Mivel tud többet az új rakéta az eddig használtaknál? És miért bizonytalan a sorsa?

kamov 2009.11.08. 14:25:05

@_renton: Semmivel. Ezért bizonytalan a sorsa is...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.08. 14:55:26

@_renton: Ez hordozná az új Orion űrhajót, de valóban, forradalmi újdonság nincs semmi benne. A sorsa pedig azért bizonytalan, mert ahhoz túlméretezett, hogy az ISS-hez taxizzanak vele. a Földtől távolabbi célhoz pedig az Augustine bizottság szerint egy nagy (Ares I) és egy óriási rakéta (Ares V) párhuzamos fejlesztése helyett hatékonyabb lenne egyetlen, a kettő közé eső "Ares V Lite" rakéta fejlesztése.

Apollo 21 2009.11.28. 21:52:27

Az után kívánok érdeklődni, hogy most rögtön nekiálnak majd elbontani az FSS/RSS indítótornyokat a 39B-nél, vagy esetleg még egy darabig ott maradnak majd?

Ha már így "végigsült" az egész, akár rögtön meg is lehetne szabadulni tőle, úgysem kell már...elvileg.

Mellesleg szerintem azért direkt a toronytól ellentétes irányba döntötték az Ares-I-X-et, mert így tudták a LEGMINIMÁLISABBRA csökkenteni az ütközés veszélyét. Bármilyen másik irányba nagyobb lett volna...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.29. 16:51:54

@Apollo21: ez egy jó kérdés, nem tudom. A www.nasa.gov/ares oldalon tesznek ki negyedéves videójelentéseket, a következőben talán benne lesz.

Apollo 21 2009.11.29. 21:48:45

@lacalaca: köszönöm. majd megnézem.

scientia 2010.09.19. 17:33:29

Szia!

Úgy olvastam valahol a neten, hogy az Ares rakéta fejlesztését nem állították le és még most is dolgoznak rajta, mert meg akarják csinálni. Még is lesz Ares, te tudsz valamit erről? Köszönöm

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.09.20. 10:06:35

@scientia: az a helyzet, hogy amig a 2011-es koltsegvetes ervenybe nem lep, addig a 2010-es szerint zajlik a munka, azaz egyelore folyik a munka a Constellation programban. A jovovel kapcsolatban pedig annyira komolyak az erdekellentetek, hogy meg sokat elvitaznak az osszel a vegleges koltsegvetesrol, es amig le nem zarul, addig az idei meghosszabbitasa lesz ervenyben. Szoval egyelore csinaljak, van aki folytatna (a kepviselohazi javaslat erosen arra huz), van aki nem (elnoki es szenatusi elkepzelesek), aztan majd meglatjuk.
süti beállítások módosítása