Csökkent képességű Orion és egyéb gubancok
2009.07.13. 15:24
Elvileg közeledik az Ares-I-X tesztrepülés, de a legutóbbi jelentések szerint a régóta ismert hajtóerő oszcilláció (thrust oscillation) még mindig komoly problémát jelent. Úgy néz ki, hogy a probléma nem csak az öt szegmenses, de a teszthez használt négy működő szegmenst alkalmazó első fokozatban is jelentkezni fog. Az oszcillációk több rendszert is veszélyeztetnek, a legkomolyabb, legmagasabb besorolású veszélyforrás a második fokozatot szimuláló szerkezet szétrázódása, széthullása a túl erős rázkódás, vibrálás miatt. Emellett az első fokozat kormányzását végző Trust Vector Control és a rakéta önmegsemmisítésére képes Flight Termination System is bemondhatja az unalmast - és akkor képzeljük el, hogy ez utóbbi kettő egyszerre kifing: lesz egy irányíthatatlan, megszüntethetetlen, kikapcsolhatatlan rakétánk. Elég komolyan hangzik...
Ares-I-X elemek összeszerelésre várva
Az Ares-I-Y tesztrepülés egyelőre valamikor 2014-re van betervezve, ekkora készül el ugyanis a második fokozat. A teljes tervet farigcsálják szépen, hogy utolérjék magukat az ütemtervvel. Ennek egyik áldozata az Orion űrhajó. Jelenleg a szerkezet túlsúlyos, viszont nem képes elég energiát termelni - ez megoldható lenne nagyobb napelemekkel, több akksival, ami viszont növelné a súlyt, szóval valami mást ki kéne rakni. Legyen mondjuk két űrhajós: az Orion kapacitását 0-6-ról 2-4-re csökkentik. Ez a következőképp dekódolható: a maximális létszám hatról négyre csökken (ami ki/visszaegészíthető, az űrhajó későbbi továbbfejlesztésével - már ha lesz rá pénz és akarat). A másik szám jelentése: nulláról kettőre nő a minimális legénység száma, azaz az Orion nem lesz képes autonóm repülésre, hanem két (vészhelyzetben egy) emberre szükség lesz az irányításához. Ez így a teherűrhajóként való felhasználását is kukába vágja, ugye. Itt felmerül, hogy akkor minek a böszme nagy Altair holdraszálló egység, mivel így csak két(-három?) ember szállhat le a Holdra. Persze itt már előbújik a kincstári optimizmus, vagyis az Orion visszabővítése a holdmissziókra, meg a Hold körüli parkolást csak megoldja automatikusan az űrhajó, de ez még úgyis sok-sok évre van innen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
flimo13 2009.07.13. 22:40:20
KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.07.13. 23:17:25
2. Szereték látni itten egy posztot a sokkal izgalmasabb Jupiter hordozórakétáról, hogy a Mars Direct/DRM 5.0-ról ne is beszéljek :)
3. Emberi számítás szerint ma éjjel 00:00-kor (9 perccel az STS-127 után, ha minden igaz, ez lesz két rakétaindítás között az eddigi legkisebb időkülönbség) indul a Falcon-1 flight 5 a Razakhsattal. Akit érdekel, a SpaceX-nél T-20 perckor élő közvetítés indul, ha minden megy. Visszaszámlálás itt:
mikerasta.blogspot.com/2009/07/razaksat-launch-campaign_09.html
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.07.13. 23:45:17
2009.07.14. 01:21:45
pedig logikus
bonyolult, tobbszorosen tulbiztositott elektronika, es mesterseges intelligencia kifejlesztese es beepitese helyett lemennek a sarki elektronyika boltba, vesznek egy negyzetmeterre eleg kapcsolot meg ledet, es beultetnek mellejuk ket idomitott bioneuralis gelcsomagot, akik majd a megfelelo inputra atkapcsoljak a megfelelo kapcsolot
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.07.14. 18:11:06
Ó, én egy csomó dologról szeretnék posztot látni itt... :D