Csúszik az STS-119 - napokat, de lehet hogy hónapokat is
2009.02.10. 08:03
A legutóbbi shuttle misszió során az Endeavouron felszállás közben tönkrement a főhajtómű hidrogén-ellátásához kapcsolódó szelepek közül egy. Bár annál a startnál a hiba nem okozott gondot, de a most a NASA-nál az összes ilyen áramlás-szabályozó szelepet (Flow Control Valve, FCV) ellenőrzik, a beszerelteket és tartalékokat is, illetve igyekeznek kideríteni a hiba okát. Így a starthelyen várakozó Discovery-ből is kiszedték ezeket az alkatrészeket.
Jelenleg a február 12-re tervezett start helyett az új időpont február 22, ez azonban úgynevezett NET (Not Earlier Than) időpont, azaz csak a korlát, aminél hamarabb biztos nem indulhat a Discovery. Az eddigi tesztek alapján ugyanis a legrosszabb esetben a kinyíló szelepen kiáramló hidrogén a külső üzemanyagtartály szigeletőhab-borítását is begyújthatja. Ha tényleg ez a helyzet, akkor teljesen új FCV-ket kell tervezni, ami két hónappal is eltolhatja az indulást.
A Discovery egyébként az utolsó nagy rácselemet (S6) és a hozzá kapcsolódó napelemeket viszi fel az űrállomásra. Már nem sok misszió van hátra, hét további ISS-építő út, illetve az utolsó Hubble-szervíz várható a jövő év végéig. Ez utóbbival külön balettet lejtenek Cape Canaveralon, mert az STS-125-re kijelölt Atlantis mellett helyet kell biztosítani az Endeavour, mint mentőűrhajó számára is. De lehet, hogy az egyik indítóállást lefoglalja ugyanakkor az Ares-I-X, attól függően, hogy mi mikorra fog elkészülni. Ha egybeesik a két program, akkor nem lehet majd párhuzamosan készenlétbe állítani a két űrsiklót a két starthelyen, hanem az Atlantis helyére kell vezényelni az Endeavourt. Gyakorlatilag pár napon belül, ami ilyen bonyolult szerkezetek mellett annyit jelent, hogy azonnal. Szóval a lecke fel van adva.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.