Mint ismeretes, két hete és egy napja leállítottuk az Ed Mitchellnek, a Holdon járt tucatnyi ember egyikének szegezendő kérdések gyűjtését blogunkon. Ezúton is köszönjük a kommentelői aktivitást mindenkinek! A szép számmal összegyűlt kérdések közül Gaius Balthar és jómagam tökéletesen antidemokratikus módon kiválasztottunk hetet, ráadásul itt-ott még át is pofozgattuk őket, és elküldtük emberünknek. A válaszok pedig megérkeztek.

Ismétlés: Ed Mitchell az Apollo 10 repülésén, a „holdraszállás főpróbáján” a tartalék-legénység tagja volt, s az akkoriban érvényes rotációs rendszer szerint ez azt jelentette, hogy jó eséllyel pályázott az Apollo 13, a harmadik holdraszállás pilótai székére. Ám a NASA fejesei megkutyulták a dolgokat, attól tartva, hogy az ötéves egészségügyi kényszerszünetről visszatért Al Shepardnak több időre van szüksége a felkészüléshez. Így a Shepard-legénységnek, és benne Mitchell-nek szokatlan módon űrhajót kellett cserélnie a 14-esre jelölt Lovell-féle trióval. A következmények innentől ismertek (vagy ha mégsem, akkor sürgősen ajánljuk megtekintésre Ron Howard Apollo 13 című alapfilmjét). Egy szó, mint száz, a 13-as nemhogy nem szállt le a Holdra, de szinte csodával határos, hogy egyáltalán hazatértek az anyabolygóra. Shepard, Mitchell és Roosa pedig jól jártak. Első kérdésünk erre vonatkozott.

Cydonia: Önt kigolyózták az Apollo 13-ról. Hogyan érzett ezzel kapcsolatban az ő repülésük előtt, közben és után?

Mitchell: Az Apollo 13 útját megelőzően elégedetlen voltam a helyzetünkkel. A repülés során örültem, hogy segíthettem (az irányító központból – H-FC). Utána viszont örömmel töltött el a dolgok alakulása.

Ez a válasz sajnos kissé banális, de hát valljuk meg, a kérdésem is az volt…

 Az Apollo 13 balhé során Houstonban. Mitchell az ülő sorban középen örül, hogy segíthet.

Mitchellék eredetileg 1970 júliusában, egy negyedévvel az Apollo 13 után indultak volna útnak a Censorius-kráterhez, ami „Holdember” bal szeme alatt van. Azonban a balesetet követően a start időpontja és az úti cél is módosult. Végül 1971 július 31-én startolt az Apollo 14, a régi-új leszállóhely a Fra Mauro-kráter felé, ahová az Apollo 13 is indult (az „orr” közelében). Először, és utoljára fordult elő, hogy egy – legyünk őszinték – gyakorlatilag full-újonc legénység indult a Holdhoz. Shepard ugyan első amerikaiként egy 15 perces űrugrást végrehajtott tíz évvel korábban, de a legénység űrbeli tapasztalata ebben ki is merült. Ráadásul pont egy ilyen sorsdöntő úton! Mindenki sejthette, hogy ha a NASA zsinórban előad két kudarcot, akkor alighanem lehúzhatják az Apollo Program rolóját.

Márpedig a repülés során többször is úgy tűnhetett, hogy pontosan ez lesz a helyzet: az Apollo 14 célba érését több „küldetés-kritikus” probléma is nehezítette. Például, hogy mást ne mondjunk, az út első szakaszában rögtön kérdésessé vált, hogy egyáltalán lesz-e mivel leszállni a Holdra. Amikor ugyanis az Apollo anyaűrhajónak össze kellett kapcsolódnia az Antares névre keresztelt holdkomppal, hogy kihúzza azt a hordozórakéta harmadik fokozatából, a dokkoló szerelvények egyszerűen bemondták az unalmast. Shepardék már másfél órányi keserves próbálkozás után éppen valami rögtönzött űrséta-féleséget fontolgattak, hogy kézzel(!) összekapcsolják a két kasznit, amikor végül is a „brute force” technológia eredményt hozott: Houston javaslatára a szokásosnál jóval nagyobb sebességgel nekihajtottak az Antaresnek, amitől ugyan láthatóan behorpadt annak teteje (a holdkomp fala néhány helyen csupán olyan vastag mint egy papír!), de legalább egyben volt az űrhajórendszer.

 Így fest a dokkolás: az Apollo anyaűrhajó összekapcsolódik a rakéta harmadik fokozatában tárolt holdkomppal, és kihúzza

A következő komolyabb bökkenőre akkor került sor, amikor az Antares már önmagában ereszkedett a Hold felé Sheparddal és Mitchellel a fedélzeten (eközben Roosa az anyaűrhajóban keringett a Hold körül). A holdkomp radarjának, amely a felszín feletti magasság mérésére szolgál, 30 000 láb magasságában kell átkapcsolódnia „megközelítési mód”-ból „leszálló mód”-ba, ami lényegében egy pontosabb mérési tartományra váltást jelent. A szabályzat szerint, ha a radar 15 000 lábig nem kapcsol át, a leszállást meg kell szakítani, és a lehető leghamarabb össze kell kapcsolódni az anyaűrhajóval, amivel persze ismét csak ugrott a Hold. Márpedig a 15 000-es szint vészesen közelgett. Végül Houstonban valamelyik agytrösztnek eszébe jutott, hogy melyik főmegszakítóra kell rácsapni, Mitchell meg is nyomta, és 22 000 lábon meg is telt a fedélzeti számítógép kijelzője hiteles magassági adatokkal. Huhh. A leszállás végül pontosabbra sikerült, mint bármelyik másik Apollóé, de a kérdés örökké nyitva maradt: vajon Shepard áthágta volna a szabályzatot, és folytatta volna a landolást ilyen körülmények között, vagy visszafordult volna? Mivel ő időközben meghalt, a biztos választ sosem tudjuk meg. De megkérdezhetjük a jelenet egyetlen szemtanúját:

Cydonia: Mit gondol, mit tett volna Alan Shepard, ha a leszálló radar nem jön elő?

Mitchell: Leszállt volna. 

Én már látom is magam előtt a Hold felszínén pihenő összeroncsolódott Antarest a két halott űrhajóssal, mint a huszadik századi technológia örök, nyomasztó emlékművét. Nem mintha kétségbe akarnám vonni Shepard és Mitchell pilótai kvalitásait, de ne feledjük, hogy a Holdon, ahol nincs légkör (levegőperspektíva!), és ahol egy kicsi kráter pont ugyanúgy néz ki mint egy nagy, más viszonyítási tereptárgy pedig nincs… Hát, azt hiszem „szemmel” leszállni nem egy teljesen triviális feladat. Na, mindegy, szóval örüljünk, hogy előjött az a radar.

 Mitchell napjainkban, a konyhában, az Antaresről hazahozott joystickkal.

Mitchellék két napot töltöttek a Holdon és kettő holdsétát tettek, közben pedig függőágyakban próbáltak aludni az Antares kabinjában, kevés sikerrel. Az első kirándulásukon felállítottak egy csomó műszert. Mitchell emellett kis patronokat is robbantott, hogy mesterséges „holdrengéseket” gerjesszen, melyekkel a szeizmométert kalibrálták. Jól elszórakoztak. A második sétán pedig a holdkomptól 1600 méterre fekvő Cone-krátert kellett megmászniuk ( húsz fokos emelkedő, ráadásul egy kis targoncát is húztak maguk után, szóval jól elfáradtak), ám, mint múltkor írtam, eltévedtek, és nem jutottak föl a kráter pereméig. Mindent egybevetve a kirándulás mégis sikeres volt, mert elég közel jutottak a peremhez, hogy mintákat szerezzék azokból a kőzetekből, melyek ősi, azóta betemetett, 4 milliárd éves rétegekből származnak, és a krátert kiváltó becsapódás dobta ki őket újra a felszínre. Kérdés, hogy ennyi tennivaló közepette akadt-e idejük elgondolkozni azon, hogy hol is vannak…

Cydonia: Amikor ott volt, felfogta, hogy egy másik égitesten van, vagy csak az eszével tudta ezt?

Mitchell: Felfogtam, érzelmileg is, hogy a Holdon vagyok. Igen.    

(teljesentudatlanbőcsész és Jesterrr kérdése)

Az égre is volt ideje felnézni, ott viszont nem sokat látott:

Cydonia: Az Apollo küldetések fényképein nem nagyon látni a csillagokat. Milyen a holdi égbolt? 

Mitchell: Napközben a Földről sem látni csillagokat, ugyanezen okból a Holdról sem.

(by Jesterrr)

Ez azért igényel némi magyarázatot. Világos, hogy nem „ugyanezen okból” nem látjuk mi nappal a csillagokat, hiszen itt a légkörben szórt fény (az, hogy az ég kék) hatása az elsődleges.

A verzió: Ő, szerintem arra gondol, hogy a holdi táj, és az égbolton a Nap meg a Föld annyira fényes, hogy úgy összeszűkül az ember pupillája, hogy tényleg nem lát semmi halványabbat. Ráadásul ahány (pár száz) képet láttam az Apollo 14-ről, Mitchellnek mindig lent volt az aranyszínű szemellemző sisakrostélya…

B verzió: a hollywoodi stúdióban, ahol Mitchell holdsétáját felvették (Stanley Kubrick rendezésében) nem volt pénz csillagokra. ;D

B verzió :D

Amennyiben nem a B verzió a helyes (gy.k.: nem az a helyes), akkor van értelme ennek a kérdésnek is:

Cydonia: Visszamenne?

Mitchell: Igen, visszamennék a Holdra.

(WinG és Konrad kérdése)

Mitchell, mint múltkor írtam, 1972-ben lelépett a NASA-tól. Ugyanezen év óta nem járt ember a Holdon. Az Apollo űrhajókat még 1975-ig használták Föld körüli pályán a Skylab űrállomás kiszolgálására, és a Szojuz-Apollo közös űrrepülésen, de aztán a NASA véglegesen átnyergelt a Space Shuttle flottára, elvileg is lehetetlenné téve a távolabbi világűr felé vezető utazásokat.

Cydonia: Elkeseríti, hogy az Apollo-korszak után hogyan fejlődött a NASA emberes űrprogramja?

Mitchell: Nemhogy elkeserít, hanem elszomorít.

(by Solo)

És hadd tegyem hozzá, hogy ebben teljesen, messzemenőkig egyetértek és együtt érzek Dr. Mitchell-el. Ugyanakkor hősünk nem teljesen pesszimista, ami a program jövőjét illeti.

Cydonia: Ön szerint a NASA-nak sikerül a terve, hogy 2020-ra visszatér a Holdra? Vagy esetleg ezt befolyásolhatják a magán űrtársaságok?

Mitchell: A NASA TALÁN el tudja érni ezt a célt.

(Solo + WinG)

Most jön személyes kedvencünk, ami miatt ennek a posztnak azt a címet adtam, amit. Tudvalevő, hogy Mitchell az új-mexikói Roswellben cserepedett fel, és ott lakott 1947-ben is, amikor elvitték XXXXXXXXXXXX zöldek XXXXXXXXXXXXXXXXX hat ujjuk XXXXXXXXXXXXXX. Azóta is gyakran XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX aktus  során XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX. Egyszóval Mitchell szent meggyőződése, hogy az ufók léteznek és a kormányok - főleg az amerikai - tudnak róla,  csak összeesküdtek ellenünk és titkolják. Ami persze egy cenzúra nélküli demokráciákban szerintem XXXXXXXXXX. Ezért szegeztük neki utolsó előtti kérdésünket, mert éreztük, hogy erre fiiiinom választ fogunk kapni:

Cydonia: Ismerve az Ön álláspontját az UFO-król, hogyan interpretálja azt a tényt, hogy a SETI kutatások mindezidáig nem jártak eredménnyel?

Mitchell: A SETI program egy dezinformációs törekvés része volt. Egy ürügy az UFO-k tagadására.

(FEARLESS kérdése nyomán, némileg finomítva…)

Nos azt hiszem, hogy ezt a bulvár jellegű megmozdulást illene a jövőben a SETI-t népszerűsítő cikksorozattal ellensúlyozni, addig is, mindenkinek ajánlom Almár Ivánnak (aki, ha jól tévedek, többek közt a Nemzetközi Csillagászati Unió SETI-bizottságának elnöke) A SETI szépsége című könyvét. Legyen elég itt annyi, hogy a SETI elsősorban inkább egy nemzetközi, önkéntes alapon működő mozgalom, mint valamiféle központilag kontrollált kormányprogram, és a SETI-vel kapcsolatban nem indokolt a múlt idő használata, sőt. Többféle, régebben „nem kanonizált” alternatív program is fel- felbukkan hogy más kozmikus civilizációk nyomait megtaláljuk (lézeres fényjelektől elhagyott idegen űreszközök kereséséig minden). A pozitív eredményt nehéz lenne eltitkolni.

Asziszi.

Honnan lehettem biztos abban, hogy Dr. Mitchell (akit én személyesen egyébként nagyon tisztelek) válaszolni fog? Nos, ez a Teknősbékák íratlan szabályzatából következik. Miről van szó? Nos, ezt nem fejtem ki, hanem belinkelem két korábbi cikkemet, ezt és emezt, melyek segítenek megérteni az utolsó kérdés fontosságát, és a válasz értelmét is megvilágítják.

Cydonia: Dr. Mitchell, are You a turtle?

Mitchell: YBYSAIA

További jó olvasgatást! Még egyszer mindenkinek köszönjük, aki beírt. Ezeket a kérdéseket találtuk röviden megválaszolhatóknak, habár sok más jó kérdés is akadt, amiket nagyon sajnáltunk, hogy nem tehetünk föl. Talán majd egy személyes (értsd: nem-email) interjú keretében…   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr47666937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.45ACP 2008.09.16. 23:47:54

Leegyszerusitve csak azok kedveert akik meg mindig hisznek a holdraszalasi meseben.
www.youtube.com/watch?v=LHzufIymeEE

Gvántánámérá 2008.09.16. 23:48:47

Are you a Balógyörgy?
AUAARGH

Gaius Baltar · http://cydonia.blog.hu 2008.09.16. 23:51:46

jah mindenki ugy hulye, ahogy van neki. van is erre egy idevago kepem .45ACP:

cydonia.blog.hu/media/image/poen/idiots.png

.45ACP 2008.09.17. 00:19:23

"Gaius Baltar " Csak az a baj hogy ezt a tv is leadta, szoval nem csak a youtub-on megy. Amugy meg nincs szandekomban senkit gyozkodni, csak nevetek azon a sok naiv hulyen aki bedol az amcsik szopatasanak. Persze ha lenne egy kis alaplovese nehany emberkenek a fizikahoz, meg volna egy kis, hogy is mondjak, "jozan paraszt esze", akkor magatol is kifiguralna, hogy mekkora nagy kamu volt az egesz holdraszalosdi jatek, es azt is hogy miert csinaltak az amcsik.

Varj · http://www.varj.freeblog.hu 2008.09.17. 00:44:38

.45ACP, azzal nincs baj, ha más igazságban hiszel, azzal van, ha akkora arccal nyilatkoztatod ki, mintha legalábbis az ELTE TTK rektora és a Csillagda igazgatója volnál egy személyben. Nyilvánvaló, hogy amikor ilyen kérdésekről van szó, a többségünk kénytelen más tekintélyek véleményére hagyatkozni, lévén, hogy egyikünk se épített még holdkompot. Ha neked ez inkább Kaysing, mint Mitchell, Armstrong és a többiek, a te bajod, de annyi épelme szorulhatna beléd, hogy ehhez semmi köze nincs a "józan paraszti észnek"...

Na mindegy, remélhetőleg még kinövöd. Igazából nem is akartam nagyon kritikus lenni, csak ilyenkor mindig eszembe jut, milyen lehet szerencsétlen Neil Armstrongnak, amikor a hóthülyék elvörösödött fejjel követelik tőle, esküdjön meg, hogy járt a Holdon. Homo sapiens, vazze...

.45ACP 2008.09.17. 01:03:50

Nagyon szomoru, ha teszerinted ELTE rektornak kellene lenni ahoz, hogy tudatara ebredj annak, hogy a holdraszallas mekkora nagy kamu volt. Nem lennek meglepodve ha neked a biciklizeshez is vezetoi jogositvanyt, es eretsegi bizonyitvany kovetelnenek. Azert ne vedd a szivedre edes, nem te vagy az egyeduli ertetlen.

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 01:17:06

.45ACP! Tök jó, hogy láttál egy fasza filmet, és megtetszett, de légy szíves ne oltsd már ilyen durván az embereket egy űrkutatással kapcsolatos blogon, azért mert "beveszik" hogy járt ember a Holdon! Mekkora LOL!!!

.45ACP 2008.09.17. 01:31:08

"Hartree-Fock Cares" Ez visszavele is dolgozik. "Tök jó, hogy láttál egy fasza (Science fiction) filmet (a holdraszallasrol), és megtetszett, de légy szíves ne oltsd már ilyen durván az embereket egy űrkutatással kapcsolatos blogon, azért mert (nem mind veszi be) hogy járt ember a Holdon! Mekkora LOL!!!"

sbigi 2008.09.17. 01:31:10

.45ACP: nyitott ajtokat dongetsz, tobb szerkesztonek nem csak kis alaplovese van a fizikahoz. Szoval mar csak az a kerdes, hogy ezzel a szemleleteddel mit keresel egy urkutatasi blogon. Mert arra hiaba varsz, nem fog senki leborulni elotted, hogy most megtudtuk az igazsagot, mert .45ACP kinyilatkoztatta a 'tuti-frankot'.

Hartree-Fock Cares 2008.09.17. 01:45:37

Bocs .45ACP, ha úgy vetted, hogy én oltottalak volna. Nem. Nem szörnyülködtem az értelmi képességeiden, mint Te tetted másokén.
Közben nézem a filmedet, jól érzem magam... Kösz! :D Ráadásul a FOX TV adta le. Édes I-tenem!

Muhahamad Ali 2008.09.17. 02:20:31

45acp:
www.youtube.com/watch?v=RMINSD7MmT4
Nézd már meg a zászlót jobban, egyáltalán nem "lobog". A többi baromságot pedig amit a foxitévés videódon látható, szintén lehet cáfolni.
1:1. Puszi.

Kardinálispinty 2008.09.17. 07:26:12

Egyetlen apró megjegyzésem lenne. Lehet, hogy csak engem zavar, de az idegen lényeket ne nevezzük már UFO-nak. Mindenki tudja, minek a rövidítése. Ad absurdum egy kisrepülőgép is UFO, ha berepül egy reptér fölé, és nincs azonosító jele.
Egyébként ha a puszta valószínűséget nézzük, szinte biztos, hogy vannak idegen életformák. A kérdés inkább az, van-e esélyünk velük összefutni. Erre látok én csekély valószínűséget.

WhiteCat 2008.09.17. 08:09:34

Most nem részletezném ki, hogy miért, de azt feltételezni, hogy nem jártak az amcsik a holdon nagy baromság.
A Ruszkik lettek volna az elsők akik bizonyítják ha nem úgy lett volna.
Amúgy ők is jártak a holdon csak nem emberrel hanem robotokkal.
Pontosabban távirányítású holdjárókkal.
Mekkora pofon lesz majd a kételkedőknek mikor majd a következő expedíciók valamelyike megtalálja az előző missziók (értsd Apolló) holdkompjainak ott maradt egységeit.

WhiteCat 2008.09.17. 08:11:27

Kardinálispinty 2008.09.17. 07:26:12:

100%-ban egyetértek!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.09.17. 08:58:03

"Csak az a baj hogy ezt a tv is leadta"

Aha. Akkor most már biztos igaz. De akkor a Terminátor is az, hisz leadta a tévé :-)

budai 2008.09.17. 08:59:42

Mekkora pofon lesz a kétkedőknek.
Én elhiszem neked meg a hivatalos verzió is megyőző, csak furcsa hogy az utóbbi néhány évben nem jártak arra mert nem volt kedvük. Meg a sok hülye magyarázat, hogy drága megnincs értelme, meg a régi technológiát nagyon költséges újra előállítani. Meg tiszta csőd az utóbbi (összes) ürrepülős utazás. Hiányolom a holdról azokat a képeket amin látni valami holdraszállásos maradékot, vagy véletlenül az ellenkező oldalára szálltak le . Meg ezek a technikák hogy néznek ki, ez a leszálló egység elég gagyi alufóliás szarnak néz ki, meg nyakatekert módon minden felmerülő kétséget (van elég sok) megmagyarázni.
Szerintem amúgy volt holdraszállás, csak úgy odaverték a gépet, hogy improvizálni kellett így sikerült , azóta meg nem erőltetik. A ruszkik meg mért bizonyítottak volna bármit is, nekik még szerintem jól is jött, hogy az Amerikai "sikerek" miatt több pénzt kérhettek fejlesztésre, amiből aztán az lett, hogy most is azt használják amit 30-40 éve kitaláltak. Nem tudományról szól ez az egész hanem arról hogy a kétforintos fisz-fasz alkatrészeket, programokat, tanulmányokat megvegye az állam rohadt drágán, és a fejesek kitömjék a zsebüket. Csak ők nagyobban játszanak, mint mások. Hazudgálnak mindenről . Lehet köpködn csak a két oldal kiértékelése után én itt tartok.

gaius baltar · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 09:12:33

all i could say has been said already: xkcd.com/258/

Attila 2008.09.17. 10:11:39

Józan ésszel nézve, ha átverés lett volna az első holdraszállás, akkor az lett volna az egyetlen. Az újabb csalás csak a lebukás kockázatát növelte volna meg óriási mértékben.

Aki meg nem hiszi, hogy a technológia elég fejlett volt hozzá 1969-ben, az, ugye, a II. vh-ús német V2 (A4) rakétákat is hamisítványnak tartja. Mert annak még hihetetlenebbnek kellene lennie, hogy majdnem 30 évvel korábban már a légkör határáig emelkedő rakétákat tudtak tervezni és gyártani.

Exe 2008.09.17. 10:32:01

Valaki segítsen megérteni, hogy miért nem tudjuk a holdkomp ottmaradt részét lefotózni? Hiszen újságot olvasnak a műholdakról manapság, akkor miért ne látszana egy ekkora tárgy a hold felszínén. Vagy nem arra az oldalra szálltak ami látszik?

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 10:33:33

Kardinalispinty es White Cat! Az UFO igy, mozaikszokent (Unidentified Flying Object) valoban azonositatlan repulo targy, Mitchell viszont igy hasznalta a valaszaban, en is igy irtam le. Amikor viszont a sajat szovegemet irtam, nem igy irtam. A magyar nyelvben a koznevesult "ufo' ", kisbetuvel es hosszu o' -val egyertelmuen olyan jelentesben honosodott meg, mint foldon kivuli urhajo, ezert en is igy hasznaltam. Ami kisetal belole annak pedig a neve: ufonauta.

En szemely szerint egyebkent tartok a "holdraszallas tagadoktol", mert ilyen fajta feluletes gondolkodassal konnyen lehet, hogy ha masik blogra tevednek, akkor mas, fajdalmasabb tortenelmi esemenyek letezeset kezdik majd tagadni, hasonloan "logikus" es "melyreszanto" ervek alapjan...

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 10:37:35

Exe!

Jelenleg azert nem tudjuk a holdkompok leszallo fokozatait lefotozni, mert nem kering a Hold koruli palyan olyan ureszkoz, ami erre kepes lenne. De most marciusban indul majd a Lunar Reconnaisance Orbiter, amivel ez lehetseges lesz, es szerepel is a programban. Ld: en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Reconnaissance_Orbiter

Egyebkent sajnos, mivel ez is egy NASA-szonda, a ketkedoket nyilvan ez sem fogja meggyozni...

Exe 2008.09.17. 10:40:30

Jaja ez gáz. De a kínaiak most játak a hold körül. Direkt nem fótozták azt a részt? Egycsapásra tisztázhatták volna. De gondolom nem céljuk tisztára mosni az amcsik nevét. Szomorú, hogy politika keveredik ilyen dolgokba is.

Átutazó 2008.09.17. 10:41:23

Nos, ha félmillió év múlva erre jár egy idegen faj, és már mindent benőtt a növényzet, akkor azt hihetik, hogy nem élt értelmes lény a Földön.

Vannak emberek, akik abban sem hisznek, ami előttük van. volt egy csoporttársam fősulin, elétettem az Indexét kolifelvételkor, hogy nézze meg, 3,7 az átlaga. A fejét rázta, hogy nem annyi, hanem 4,4. Kiszámoltam: 3,7. Nem, nem hitt sem nekem, sem a szemének. Szerinte 4,4 volt.

Gyerekeke, ez betegség, nem mint az influenza, mert az elmúlik.

(A múltkor meghallgattam egy előadást arról, hogy a Holdon légkör van, felhők és esők, csak a világ vezetői eltitkolják ezt. Az előadó hitt abban, amit mondott, és alátámasztotta tényekkel is, mint a cipőlenyomat, ami csak vizes talajon ilyen, a lebegő zászló, és a felhők által kitakart csillagok. Köszönöm, a hülyeség határtalan.)

KenSentMe 2008.09.17. 11:42:47

Én csak azt nem értem, hogy történhet, hogy egy ilyen kivételes ember, mint ez az Ed Mitchel, aggkorára Uri Geller meg az ufók követévé válik.. az meg, hogy nem járt ember a holdon, lol.. bár ha Ed Mitchel ennyire el tudott hülyülni szegény, akkor mit várjunk egy olyan embertől, akiről már gyerekkorában lemondtak a tanárai.. inkább örülni kéne, hogy vannak néhányan, akik nem hülyék, mint szörnyülködni azon, hogy tíz emberből hét hülye.

narghil 2008.09.17. 11:52:30

A SETI _lehet_ egy dezinformációs program. HA tudjuk, hogy az égbolt melyik részéről jönnek kommunikációs tartalmú rádiójelek, akkor ezeket NEM tesszük hozzáférhetővé a SETI program számára, az összes többit (ami a teljes adathalmaz 99%-a lehet) igen, és máris jééé.... nem találunk semmit.

narghil 2008.09.17. 11:53:51

Na, azt azért hozzáteszem, hogy ezt elvi lehetőségként vetettem fel, nem olyanként, ami jujdeszörnyenvalószínű... ;)

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 11:56:11

Mitchell nem aggkorara "hulyult el". Mint elozo cikkemben irtam, rogton 1972-ben, tehat egy evvel a holdi kirandulasa utan vegezte fizikus haverjaival a standordi kiserleteket Uri Gellerrel. Ezzel az volt a baj, hogy tenyleg JOHISZEMUEN alltak hozza a fazonhoz, hogy de erdekes, itt egy uj jelensegkor, es fel sem merult bennuk, hogy egy kozonseges csalorol van szo, aki nem kooperal a valoban tudomanyosnak szant kutatasban, hanem csak ismertsegre akar szert tenni, es ott svindlizik, ahol tud. Tehat sajnos, mint irtam, Geller Gyurit joreszt Ed Mitchellnek "koszonhetjuk". Az ufokban Mitchell azert hisz, mert valami oreg, szamara hitelesnek tekintett roswelli katonai fejesektol azt hallotta, hogy ott lepottyant egy foldonkivuli urhajo 1947-ben. Innen egyenes ut vezet az osszeeskuves elmeletekig, ha tenyleg hisz az ember a forrasnak. Mitchellben nekem inkabb az uj hobortja, a tavgyogyitas tunik ilyen oregkori "kikapcsolasi jelensegnek".

walter melone · http://waltermelone.blog.hu 2008.09.17. 12:01:48

Nem kétlem, hogy járt ember a holdon.

Amire viszont nem igazán találtam választ, az az, hogy mit is keresett ott az ember?
Egyszer odamenni mert űrverseny van, az ok. De a többi expedíciónak mi volt a célja/haszna? Azt a választ, hogy kőzetmintát gyűjtöttek, nem fogadom el. :-) Abból ugyanis sokkal kisebb kockázattal, automatizált szerkezettel is hozhattak volna megfelelő mennyiséget, mint az Oroszok.

Tehát, hol lehet olvasni a tényleges tudományos munkáról/eredményekről?

Üdv

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 12:04:39

narghil!

Amennyire en tudom, jelenleg a SETI kutatasok tobbsegi "potyautas programkent" zajlik. Tehat van egy csomo radiotavcso a foldon, amik a SETI-tol teljesen fuggetlenul is vegzik a sajat kutatasi programjukat, es ennek megfeleloen ossze-vissza forditgatjak kozben. Ekozben, a bejovo jeleket, mintegy mellekesen alaveti egy software jelkeresesnek. Ebbe a jelfeldolgozasba barki beszallhat, ha beregel a www.setiathome.com -on, es akkor automatikusan a sajat szamitogepe is bekapcsoldhat a jelek feldolgozasba, amikor epp raer. Ehhez semmit nem kell tenni. Ezzel gyakorlatilag a vilag legnagyobb kapacitasu szamitogepet hoztak letre. Tehat a legtobb SETI program tenyleg teljesen random modon valasztja ki hogy hova nezzen, nincsen valami fele nagy "terv". (Persze olyan SETI-programok is vannak, ahol de...)

Hartree-Fock Cares 2008.09.17. 12:16:58

Walter Melone,

Ime egyedul csak a Mitchellek-fele Apollo 14-es repules elozetes (!) tudomanyos osszefoglaloja (300 oldal): history.nasa.gov/alsj/a14/as14psr.pdf

zulu · http://vqrc7t 2008.09.17. 12:30:42

Elképesztő hogy van aki kétségbe vonja a holdraszállás tényét.

Nem bulvárbaromságokat kell olvasni, hanem kicsit utánanézni a dolgoknak. A Földre lehozott kőzetmintákat a világ számos kutatóintézete vizsgálta, mind benne van egy összeesküvésben.? Ugyammá. :-) Üldözési mániások gondolhatnak ilyet.

Egyébként azóta is használják az akkor elhelyezett lézertükröket távmérésre. Link itt:

www.urvilag.hu/article.php?id=2037

Walter Melone (törölt) 2008.09.17. 12:36:57

Köszi, ilyesmire gondoltam. ;-)

narghil · http://www.rovidzarlat.blog.hu 2008.09.17. 13:25:51

@Hartree-Fock Cares:

Ezt mind-mind én is tudom, _elvi_ akadályát viszont nem látom, hogy "megszűrjék" a SETI-be kimenő adatokat, annak alapján, hogy merre fordult épp a távcső, ami a jeleket rögzítette.
A dolog valószínűségét 1 / 1 mol -ra taksálom ;-)))

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 13:35:59

Gondoltam, hogy tudod, csak ismeretet terjesztek :)
Elvi akadaly nincs!

100% 2008.09.17. 16:41:04

van felénk mondás:
Messziről jött ember azt mond amit akar. A Hold az meg kib@szott messze van...
Inkább annak néznének utána, hogy a gyorsító rakéták azért olyan méretűek, mert vasúton vitték, az meg két római ló segge miatt kialakult kocsinyom miatt akkora amekkora. amerikában. ahol egy házat is odébbvisznek. Közúton....
csodálatos faj ez az amerikai. mi meg csak irigykedve nézzük őket miközben a makói gázt, ami ellátná a fél világot gázzal a világ végéig azt eladtuk bagóért.
Van ám itt is összeesküvés elmélet,nem kell azért a Holdig menni.

Horvai 2008.09.17. 20:51:20

Hogy a csillagok nem látására egy C verziót is adjak: a holdi por és domborzat szórt fényéről van szó. A Nap ezen visszaverődő fénye ellehetetleníti a csillagok észlelését. Viszont pl. az űrállomáson, ha kinézünk az ablakon (javaslom mindenkinek, nagyon jó:), szóval akkor láthatjuk a csillagokat. Tény, erről Simonyit vagy Farkas Bercit kéne meginterjúvolni.

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.17. 21:10:31

Feri, ez ugyanaz, amit én A verzió címén meg akartam fogalmazni, csak nem sikerült ilyen jól! :)

45ACP 2008.09.17. 21:19:01

"Muhahamad Ali" "A többi baromságot pedig amit a foxitévés videódon látható, szintén lehet cáfolni." Kivancsi volnek a cafolataidra a videoval kapcsolatban. Ne szegyelloskodj, mutasd mire vagy kepes.

Solo 2008.09.17. 22:34:38

Először is köszönöm szépen, hogy a kérdéseim is a kiválasztottak között voltak, bár nagyon sajnálom, hogy nem sikerült bővebben reagálnia. Önmagába a cikk is nagyon tetszett.

A kommentek fő vonulatához csak hozzáfűzném kedvenc példám:
Magyarországon az előző választások után 1 hónappal egy közvélemény-kutatás (nem emlékszem melyik neves intézet, de ez mindegy is) azzal a meglepő eredménnyel szolgált, hogy minden 4. ember úgy emlékszik, hogy a kormány eleve adóemelésekkel kampányolt.
További példák lásd.: a Föld korong alakú, Darwin evolúció elmélet tagadok, stb. nagyon hosszú a sor.

(hülyének lenni nem szégyen, csak annak is maradni...)

Milánka 2008.09.18. 01:40:16

Kábé fél éve olvasgatom ezt a blogot, és csak jót tudok róla elmondani

(leszámítva, hogy kissé néha hosszú időkre "elhallgat"). Valami

elképesztően szánalmasnak és kiábrándítónak tartom, hogy ennyi év után

is vannak, akik kétségbe vonják a holdraszállás tényét. Csak arra

vonatkozóan nem kaptunk sosem választ, hogy mégis hogy a vérbe lehet

egy ilyen volumenű dolgot "eljátszani"? Mindenki azt hiszi, hogy csak

kamera és fénykép-trükkök kérdése az egész? Hány embert kéne egy ilyen

dolgoba bevonni? Mind a több ezer NASA-dolgozó meg a kormány +

filmrendezők és egyebek életre szóló titoktartást fogadtak? Vagy

mondjuk csak az űrhajósok + 10 ember hamisított holdköveket

(nonszensz!!!), fényképeket, repülési adatokat, iszonyú sok órányi

videofelvételt (a gyártástól a felmosásig) stb... és Amerika és a világ

többszáz tudósa (akik a fejlesztésben részt vettek), mérnöke pedig

kajak benyelte az egészet gyanakvás nélkül? Számolja már valaki össze

nekem a nagy kételkedők közül, hogy hány ember látszik az

Apollo-program során készült nyilvánosságra hozott videofelvételeken: a

gyártás során, a tesztek során, a próbarepüléseknél, az ürhajósok

kiképzésénél, a vezérlőteremben... ők mind benne vannak vagy át lettek

verve? Honnantól kamu az egész program? A kilövés is az volt, vagy

azért csináltak egy Föld körüli pályára állást, és utána rakták be a

videokazetták képét a repülésirányítók monitorjaira, és mindet jól

átverték, csak a végén nem jött pezsgővel Sebestyén Balázs? Valaki

vázoljon már nekem alternatívát arról, hogy hogyan lehet átvágni az

egész világot úgy, hogy a vezető szakemberek nagy része nem vesz észre

semmit/velünk van az átverésben. Nehezebben kivitelezhető dolog, mint a

holdraszállás! Vagy baromi sok embernek kell benne lennie, vagy baromi

kevésnek kell hibátlanul átvernie az egész világot! Mind a kettő

lehetetlenség!
Kezdem unni az összeesküvés elméleteket, kicsit olyan "megvágtak

fizikából, dögöljön meg minden hozzáértő" szaga van a dolognak...

Milánka 2008.09.18. 01:43:31

Bocs, amiért túl hosszúra és "szellősre" sikerült!

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.18. 08:11:01

45ACP. Sokan megtették már Neked és hittestvéreidnek ezt a szívességet. Például a Mythbusters. www.youtube.com/watch?v=Wym04J_3Ls0

Utolsó utáni próbálkozásom: Amerika titokban felépítette az atombombát, több ezer fizikus vett benne részt (nem kispályások: Oppenheimer, Fermi, Wigner, Teller, Feynman etc), és kussoltak róla. Valóban. Tudták tartani a szájukat. Kérdem én: ezek után, hogy amerikában vannak a világ legnagyobb fizikusai, ugyan hogyan képzeled, hogy egy EKKORA presztízsű nemzetközi hazugságkampányban olyan dilettáns hibákat vétenének, mint hogy "lobog a zászló" vagy "nincsenek csillagok" vagy "jajj, nincs több fényforrás". Ahelyett, hogy ezt most tételesen megcáfolnám (mondom, megtették sokan, ezért most nem tépem a billentyűzetet, nézd meg a netet), csak annyit mondok: Arra mérget vehetsz, hogy ha a holdraszállást hazudták, akkor nem úgy csinálták meg, hogy banális hibák legyenek benne.

A továbbiakban részemről nem reagálok a Moon-hoax-os baromságokra, mert ÉN IS BENNE VAGYOK AZ ÖSSZEESKÜVÉSBEN ÉS LEPLEZNI AKAROM, HOGY NINCSENEK ELÉG JÓ ÉRVEIM! ;D

Radar · radar.blog.hu 2008.09.18. 11:54:56

45ACP, volt valaha fényképezőgép a kezedben (és használtad) ?
Már egy gagyi automata is sokat segít, egy manuálisan állítható (akár filmes, akár digitális) pedig hamar meggyőzhet a fényképekkel kapcsolatos érvek marhaságairól (pl hogy miért nincsenek csillagok, miért lóg be egy tárgy a fényképezőben lévő szálkereszt elé stb). Párezer forintért lehet egy használt gépet venni, javaslom a játszadozást a további hozzászólások előtt. A fizikáról szóló megjegyzésedhez pedig, vegyél pár rugalmas fémrudat/szalagot/akármit és játszd el velük, hogy ha egy ponton/vonalmentén rögzíted, akkor megpendítve meddig oszcillál (és hozzáképzeled, mert fizikában járatos vagy, hogy légkör hiányában lassabban csillapodik.)

Hartree-Fock Cares · http://cydonia.blog.hu 2008.09.18. 12:34:11

Radar, kar ra fecserelni a szot. Belinkeltem neki a Mythbusterst, ami marha jol, tetelesen, modellkiserletekkel, stb. cafolja a csoda filmjenek osszes allitasat (kiveve az ilyen hulyesegeket, hogy az Apollo 1 legenyseget megoltek, hogy ne dumaljanak...). Ha ez sem hasznal, akkor remenytelen!:)

Egyebkent masoknak is ajanlom, nagyon szorakoztato!

Fotok: www.youtube.com/watch?v=Wym04J_3Ls0
www.youtube.com/watch?v=MtWMz51eL0Y&feature=related

zaszlo; www.youtube.com/watch?v=hMBCfuKs9i8&feature=related

labnyom:
www.youtube.com/watch?v=5taIxlNA_Lw&feature=related

es a kedvenem, a holdseta:
www.youtube.com/watch?v=uE4w2MIYhC4&feature=related

Nagyon joooook!

teljesentudattalanbőcsész 2008.09.18. 16:37:58

Kedves Hartree-Fock Cares!
Terjessz inkább ismeretet, ahogy írtad korábban, és tépd a billentyűzetet!!!! Ha eddig nem ragadt rám elég a suliban, hol szedjem fel, ha nem itt?!

gaius baltar · http://cydonia.blog.hu 2008.09.18. 16:55:49

bocsesz ha komolyan gondolod, akkor kerlek rugdossad meg, hogy irja mar meg a lunohod 3-at.

valalki 2008.09.21. 18:40:32

nem tok mit higgyek :S

Jesterrr 2008.09.23. 13:38:56

Köszönöm, hogy felhasználtátok a kérdéseimet!

A Mythbusters-es Hold-hoax epizód pedig ott van nagyon:)
Sajnos vannak (sokan) olyan emberek akik mindent a hitből vezetnek le. Még a tudást is..

Idevágó:
Chuck Norris nem hisz Németországban.
süti beállítások módosítása