A tervek szerint október 10-én indul a Nemzetközi Űrállomásra az első maláj űrhajós, Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha 35 éves ortopéd orvos és oktató, valamint időnként modell. Sheikh Muszaphar a Szojuz TMA-11 űrhajóval indul, amelyik a 16-dik állandó legénységet viszi fel, Jurij Malencsenko parancsnokkal és Peggy Whitson fedélzeti mérnökkel (akiknek a szerepe az űrállomáson viszont megfordul, így Whitson lesz az első női parancsnok az ISS-en). 9 nap múlva a 15-dik legénységgel együtt fog visszatérni. A TMA-11 2008 áprilisában fog visszatérni az első koreai űrhajóssal, Ko Sannal. Sheikh Muszaphar tartaléka a 26 éves Faiz bin Khaleed katonai fogorvos lesz. A két űrhajóst 11.000 jelentkezőből választották ki a 2003 októberétől 2006 szeptemberéig tartó válogatás során.


A maláj űrprogram sok mindenben az Interkozmosz repülésekre emlékeztet. Malajzia csak az űrhajóst és a kutatási programot szolgáltatja, a kiképzést és az indítást Oroszország. Az Angkasawan (malájul űrhajós) Program egy kormányközi megállapodás része Malajzia és Oroszország között, amelynek során Szuhoj vadászrepülőgépeket vásárolnak a maláj légierő számára. A program költségeit 26 millió USD körülire becsülik. Kritikusok szerint egy fejlődő országnak ez hatalmas kiadás, ami nem eredményez komolyabb hasznot, hiszen csak bérbeveszik más ország technológiai kapacitását, nem végeznek saját fejlesztést (a kísérletek hosszú távú szintén nem jelentenek nagy előrelépést). A kritikusok ugyanakkor nem tudják kiszámolni a propaganda hasznát (bár a volt szocialista országok űrrepüléseinek utóéletét elemezve ez is megkérdőjelezhető).

A program honlapja szerint:
Az Angkasawan Program egy hatalmas lépés ("giant step") Malajziának a tudományos és technológiai képességeinek és nemzetközi megítélésének fejlesztése irányában. A programtól azt reméljük, hogy felkelti a malájok érdeklődését a természeti és mérnöki tudományok, különösen az űrtudományok iránt; valamint motiválja a helyi tudományos kutatással és űrtechnológiával foglakozó ipart. Azt is szeretnénk, hogy egy "meg tudjuk csinálni" szellemiséget adjon, különösen a fiatal malájoknak.

Az Angkasawan Program csak egy lépés Malajzia űrtevékenységében. Lényegében egy új és izgalmas fejezet kezdetét jelenti Malajzia történetében.

A tervezett kísérletek között lesznek mikrobiológiaiak, amelyek egysejtűek tulajdonságait, fejlődését és szaporodását vizsgálják a súlytalanságban és a megnövekedett sugárzás hatása alatt; fehérjék kristályosodását vizsgálók; forgó tárgyak mozgását vizsgálók (ez valószinűleg oktatási célzatú) és jellegzetes maláj ételeket is küldenek fel. Az első tervek szerint batik mintát is festett volna és teh tarikot, egy jellegzetes maláj tejes teát is készített volna (ez úgy készül, hogy egyik pohárból a másikba öntik a teát magasról, többször megismételve, amitől "levegős" lesz, az utcai árusoknál a készítés folyamata is látványosságnak minősül; érdekes lenne súlytalanságban megfigyelni...)

Forrás:
en.wikipedia.org/wiki/Angkasawan_program
www.angkasawan.com.my

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr82172072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amanitin 2007.09.21. 12:33:05

26 millióból nem jön ki túl sok Szuhoj vadászrepólőgép. Szűk 1 db.

aron 2007.09.21. 22:22:55

Szerintem nem a fegyvervasarlas lesz 26 millio usd, hanem ennyi a koltsege az urutazasnak, ezt ugy szamoltak ki, hogy ennyiert juthat fel egy urturista, fantasztikus

egyebkent tenyleg nem egyertelmu, azert kivancsi vagyok arra, hogy kik a kritikusok, malajzia azert nem egy elmaradott orszag

Radar · radar.blog.hu 2007.09.23. 17:31:13

A repülés 26 millió.
Nem tudom, hogy számolták ki, de valószinüleg valóban a "piaci" árat használták.

A kritikus nem volt sajnos egyértelmű, valami ausztrált nevezett meg.
Malajzia valóban nem elmaradott ország, főleg a fővárosa nem, de azért nem nagyon jut eszembe semmi amit ott gyártanának vagy fejlesztenének. Hallottam sztorikat, hogy milyen sok pénzt kap már egy újszülött is ott, meg mekkora autópályák, de a problémáikról is lehet errefele hallani.

De nem akartam egyik oldal mellett sem állást foglalni. Egyrészről ugyanis szeretném remélelni, hogy az ilyen repülések valóban elérik a propaganda-oktatási céljukat, másrészről viszont homályos történelmi és hazai közéleti ismereteim cinikussá tesznek. Ma Mo-n leginkább azt kérdezik, hogy minek nekünk MŰI meg űrkutatás, Berci, Pille meg űrkemence ide vagy oda. (Más kérdés, hogy úgy néz ki a maláj kormány sokkal több PR tevékenységet fog végezni, mint Mo...én szurkolok nekik)
süti beállítások módosítása