Civilek a pályán - a magánfinanszírozású űrhajók veszélyeiről
2007.03.08. 07:00
A veszély mibenléte

Nem elhanyagolható kockázati tényező maga az indítás hogyanja sem: a jelenleg legismertebb SpaceShipOne koncepciója repülőgépről történő indítás, ez például az X-15 program esetén 350 kísérletből mindössze 200-szor sikerült (ebből a 200-ból 11 balesettel végződött).
Még a - magán cégekhez képest - hatalmas kezdő tőkével induló állami intézmények, mint a NASA is gyakran nehézségekkel kűzd a Space Shuttle sérülékenysége miatt, ami főként annak köszönhető, hogy az űrrepülőgép a Föld legösszetetteb járműve. És a hatalmas költségek mellett a NASA űrhajósainak 1:400-hoz túlélési arányt mondanak - mondta egyszer egykori űrhajós John Herrington, aki most az egyik magáncég, a RocketPlane Kistler alelnöke.
Save the crew

Az alkatrészek kifáradásán túl a jövő űrrepülőinek a küldetés megszakításával is meg kell tudniuk bírkózni. Képesnek kell lenniük a repülés azonnali megszakítására, és a legénység megmentésére. Az amerikai lobbi kiharcolt egy olyan törvényt a kongresszusnál, miszerint 2012-ig nem változtatnak a szuborbitális repülés szabályain, vagyis az FAA-nak (az amerikai Szövetségi Repülésügyi Intézet) esélye sincs a repülők felépítésén szigorítani, holott - mutat rá a Jeffrey - ráférne a tervezés alatt álló járművekre. A jelenlegi hibrid hajtású rakétarepülők ugyanis kétfajta üzemanyagot használnak: folyékony oxidálószert az orrban és a szilárd hajtóanyagot a repülő farkában (itt van ugyanis maga a hajtómű). Miután a szilárdat nem lehet kidobni, ha a folyadékot kiüríti a pilóta, akkor jelentősen megbolygatja a törzs tömegeloszlását. Egy ilyen baleset a kísérleti X-15-2 esetén landoláskor kettétörte a repülőt. A probléma megoldható lenne egy leválasztható hajtóművel, ehhez azonban FAA szabályozás kellene.
Tesztelni, tesztelni, utána tesztelni
A rakétarepülők várhatóan legfeljebb 200 tesztrepülést fognak végezni - bevételt kell termelniük. Ez elégnek tűnik, főleg annak fényében, hogy még az új, sok problémával küszködő Airbus A380 is beérte száz körüli teszrepüléssel, ráadásul a cégek vezetői minden bizonnyal komolyan oda fognak figyelni a biztonságra, hisz a cégük léte múlik rajta.Pénzügyek

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy repülőbalesetekkel ellentétben szuborbitális repüléseknél nincs megszabva a kiszabható maximális kártérítés, illetve nincs hivatalos szerv, aki felügyelhetné és hitelesíthetné az űrrepülőket.
Az emberek reakciója
Nem elhanyagolható annak mérlegelése, hogy egy-egy baleset milyen kihatással lesz az emberek hozzáállására, megmarad vajon a lelkesedés? Egyre toleránsabbak vagyunk a halálesetekkel a TV hatására? Emlékszik még valaki, nem űrkutatás iránt érdeklődő ember a Columbia balesetére? Challenger? Hindenburg?Itt egy kis kitérőt kell tennem: Jeffrey a cikkében említ egy kísérleti dönthető rotoros V-22 Osprey utasszállító repülőgépet, aminek a tesztelést állítása szerint 2000-ben majdnem teljesen töröltek, két korábbi halálos baleset után. Ebből azt a következtetést vonja le, hogy az embereket igenis érdeklik a balesetek, és reagálnak rá. A V-22 Osprey azonban szerintem igen rossz példa, ugyanis a) katonai kísérlet volt, b) ugyan valóban indult vizsgálat 2000 decemberében, de a kísérlet során korábban történt hamisítások miatt történt, és a tesztek folytatása mellett döntöttek.
A statisztikáról
Arról lehet vitatkozni, hogy az államilag finanszírozott katonai fejlesztésekből származó statisztikákat van-e értelme összevetni a magáncégek kutatásaival. Az anyagi források nyílvánvalóan nem mérhetőek össze, ugyanakkor a katonai tesztek addig még nem létezett technológiákat teszteltek.Mikor lesz ez az egész biztonságos?
Jó kérdés. A biztonság mindenkinek fontos, és a cégek eddigi nyilatkozatai alapján nagyon komolyan veszik a feladatukat. Kockázat mindig lesz, dehát már az autózás is kockázattal jár. A Rocketplane Kistler például 1:10 000 balesetarányt tűzött ki, míg autósként ennél kb másfélszer valószínűbben halunk meg. Az elkövetkezendő pár év valószínűleg fényt derít erre a kérdésre.
Készítette: Brian Binnie a SpaceShipOne fedélzetéről
A bejegyzés trackback címe:
https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr2144125
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.