Tegnap éjjel indult Bajkonurból az első Szojuz TMA-M, a veterán űrhajó legújabb változata a Nemzetközi Űrállomáshoz. Az orosz űrhajó számos változtatáson, felújításon átesett már 1966-os 1967-es első, tragikus repülése óta, és még jó pár év eltelik, mire megérkezhet az utódja. A mostani felújítás a navigációs és irányító rendszereket, a fedélzeti mérőműszereket és a hőszabályozást érintette, melyek közül számos csak most vált digitális vezérlésűvé, ahogy arról a küldetés jelvénye is megemlékezik. Az újabb berendezésekkel egyben súlyt is lehetett spórolni, 70 kg-al lett könnyebb az űrhajó. Persze nem az orosz űrprogramról beszélnénk, ha nem lennének ezúttal is beígért, de későbbre csúszó változások. Az egyik ilyen elmaradás a fő számítógép átköltöztetése a műszaki egységből a leszállóegységbe, ugyanis akkor a landolást is azzal lehetne végrehajtani, erre  egyelőre erre külön masina van. A másik, szintén erősen pénzigényes dolog az áramellátás teljes felülvizsgálata, modernebb napelemektől a teljes kábelezés átnézéséig. És persze továbbra is van végső cél: a Hold elérése, megerősített burkolattal, több hajtóanyag bepréselésével. Ugyanis a Szojuzt erre találták ki a hatvanas években, és talán 50-60 évvel később, végül mégis eljuthatnak majd orosz űrhajósok is égi kísérőnkhöz... Hacsak valami isteni csoda folytán a Rusz űrhajó el nem készül határidőre.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr82356033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takacsi 2010.10.08. 14:52:27

Hello!

A digitális technika örömére itt van a jó öreg verzió is:

album.reality.hu/panos/szojuz2/

Ez ugyebár a Farkas+Kubaszov féle régi technika ami a Közlekedési múzeumban van kiállítva. Sajnos van egy olyan érzésem, hogy az új kabinról egy darabig még nem nagyon fogok tudni, ilyen képet csinálni :(

poseidon 2010.10.08. 21:51:45

Nem értem. Eddig nem digitális számítógép irányította a cuccost? (Intel 386-486-os procikra gondolok)

Squeezer 2010.10.08. 22:38:14

Még a Space Shuttle-ökön sincs Intel proci. Azokon is, az IBM 360-as gépek (1964) architektúrájára épülő vezérlő rendszer van (IBM AP-101). Régi, de üzembiztos, baromira megbízható és bőven elegendő számítási kapacitással rendelkezik. :)

MP 2010.10.09. 00:16:53

Azért ez nem teljesen van így. De tény hogy számítógép lehet analóg is. Talán érdekes adat hogy ma egy tök átlagos autóban nagyobb számítási kapacitás van mint a Holdra leszálló technikában. Akit érdekel ez esetleg hasznos lehet: www.cpushack.com/space-craft-cpu.html

2010.10.09. 08:56:57

Miért nem szólnak az oroszok ?
Szívesen kölcsönadok egy nagyobb teljesítményű asztali gépet a holdraszálláshoz.

www.ringkavezo.dxn.hu

firg_firg 2010.10.09. 10:35:05

Azért nem szólnak az oroszok, mert a fasza asztali géped kidobja a taccsot amit elhagyja az asztalodat, pl felvinnék az ürbe, érnné egy kis kozmikus sugárzás, jönne egy napkitörés, és az egész misszio ottmaradna. De addig faszán menne gondolom a Crysis rajta.

David Bowman 2010.10.09. 12:09:44

Épp azért értek oda a Holdra, mert nem volt digitális vezérlése. A virtuális fénykábellel szemben ugyanis a biciklilánc biztosamn működik.
Jó példa erre az AUDI V8asom. Jó motorral, jó mindennel, rozsdamentesen áll. Valami érthetetlen dolog halott az idegrendszerében. Ugyanez félúton a Holdra problémás lehet.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.10.09. 13:24:17

@poseidon: hát nem. Valójában persze voltak már digitális számítógépek a Szojuzon, 1978, a Szojuz-T bevezetése óta. Aztán a TMA verzió kapott elektronikus kijelzőket (gy.k. monitorokat), és a mostani érintette a tényleges vezérlőrendszereket. De ezt a felújítást is évek óta húzták-halasztották már, mivel egyszerűen nem volt kapacitás egy teljesen összerakott űrhajó földi tesztelésére. Ehelyett a Progresszekbe építették be, és azokon próbálták ki, ami pl. egy évbe került...

És azért a bug report is máshogy néz ki ilyen esetekben, például mint a ballisztikus pályán visszatérés kicsit több g-vel a tervezettnél a TMA első repülésén.

@kávéfüggö: ne szpemmeljünk már, nem elég a neved melletti link, b*ssz*m*g?

Hartree-Fock Cares 2010.10.09. 18:57:04

Jeeez, ezt is megértük! :P
(btw 1966 = 1967)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.10.09. 20:31:20

@Hartree-Fock Cares: 'ázzeg, valahol '66-ot láttam valaminél, javítom is, kösz!
süti beállítások módosítása