A japán űrszondát és kutatási programját már töbször sikerült megmenteniük a JAXA mérnökeinek, de lehet hogy az erőfeszítések ellenére nem ér vissza Földre a kisbolygó-kutató. A hazaérés azért lenne nagy előrelépés, mert a remények szerint kicsiny mennyiségű kisbolygó-port is hoz magával, bár persze a mintavétel sem úgy zajlott, ahogy azt eltervezték. Az is lehet, hogy a mintavevő üres. Mindenesetre a Hold után az Itokawa kisbolygó lenne a második égitest, aminek a felszínéről vett mintához jutnánk.

 

A Hayabusa árnyéka az Itokawa kisbolygó felszínén

 

A Hayabusa 2003-ban négy ionhajtóművel indult, de az egyiket, az A-t, nem sokkal a start után le kellett kapcsolni. A B jelű 2007 áprilisában kapcsolt ki, elöregedés miatt. A hajtóműből kiáramló ionizált xenongáz-felhőt semlegesítik a korábban leválasztott elektronokkal, különben a gáz elektromos töltése miatt vonzást gyakorolna az űrszondára, csökkentve annak sebességét. A semlegesítést végző áramkörben keletkezett olyan túlfeszültség, amitől a biztonsági rendszer leállította a meghajtást. Az elmúlt két évben így csak a C és D hajtóművekre támaszkodva tervezték meg a hazautat. 2010 márciusáig kellett volna folyamatos üzemmel megfelelő pályára állnia a Hayabusának, és júniusban érte volna el a Földet. November 4-én viszont a D hajtómű is bemondta az unalmast túlfeszültség miatt. Egyetlen, még nagyjából üzemképes motorral két lehetőség áll az operátorok előtt: vagy új, még lassabb útvonalat terveznek meg, vagy kihajtják a C belét. Mindkét opció komoly veszélyeket tartogat. Esetlegesen végleg elszálló meghajtás nélkül természetesen nincs remény a minta megérkezésére, de egyáltalán nem biztos hogy irányítható marad a kiszolgált űreszköz még pár évig. Reméljük, hogy a szorgos japán mérnökök előhúznak egy utolsó trükköt a kalapból.

Update:  Pár nap alatt meglett az a bizonyos trükk. Ahogy írtam, van az űrszondán három hajtómű, ami alkalmas lenne meghajtásra (B, C, D), de ezekből már csak a C-n működik a semlegesítő, úgy-ahogy. Van még az A, amit sose használtak, mivel gyári hibás lehet - de a semlegesítő még használható rajta. Meghekkelték hát a vezérlést, és beüzemelték a B hajtóművet,  de úgy, hogy az A adja a távozó ionoknak vissza az elektronokat! Ezt a konfigurációt sose próbálták vagy tesztelték előzőleg, de egyelőre működik, most ezzel utazik az űrszonda. A módszer kétszer annyi üzemanyagot kíván, de abból még van bőven. A bravúros japánok még egy magyarázó ábrát is készítettek, íme:

 

 

Forrás: Planetary Society, JAXA

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr741527048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.11.22. 19:30:15

ez az update talan egy kulon posztot is megert volna, igy nem siklok el felette ilyen sokaig

minden elismeresem a japan mernokoknek

amit nem ertek: mintha korabban az lett volna a gond, hogy nincs eleg uzemanyag, most meg van boven?
vagy az elektromos aramkoroket at lehet kotni a ket hajtomu kozott, de az uzemanyagvezetekeket mar nem? ha engem kerdeznek, en olyanra terveztettem volna a hajtomuveket, hogy barmelyik reszegyseg tavolrol barmelyik masik hajtomuhoz kapcsolhato legyen, esetleg egyszerre ket hajtomuhoz is, hogy kisebb hatekonysaggal, de mindketto tovabb mukodhessen

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.11.24. 15:26:29

@sajnos_kacat: van üzemanyag kellő mennyiségben, 20 kg xenon van még ha jól emlékszem, ennek a negyede-fele elég kell legyen. Hogy hogyan oldották meg az összekötést, arról nem találtam részletes infókat, de alighanem a működő részegységeket használják az A-n és a B-n is, de külön-külön kell tápolni őket, ezért kétszerannyi üzemanyag fogy el menet közben.
(A semlegesítő egyébként egy lyukas katódsugárcső, egyszerűen felgyorsítják az elektronokat és a nyaláb semlegesíti a kiáramló xenonionokat. )
süti beállítások módosítása