SpaceX: halasztott indítások

2009.06.02. 03:04

Őszre csúszik a Falcon-9 első felszállása, a késés egyik oka pedig a papírmunka. Rakétát indítani nem gyerekjáték, ezért a SpaceX-nek kisebb hegynyi, biztonsággal kapcsolatos dokumentációt kell prezentálnia a légierő, azon belül is Edward Bolton tábornok (45th Space Wing) számára, aki a Cape Canaveral-i indítások felelőse. Ennek a dokumentációnak az elkészítése tehát a csúszás egyik oka, a másik pedig a feladat komplexitása (vadonatúj rakéta első startja új starthelyről). A januárban függőlegesbe állított Falcon-9-et egyébként nem sokkal később újra leeresztették, és az első fokozatot hajtóművét a kilenc Merlin-1C-vel leszerelték és elvitték további bütykölésre. Türelem tehát, inkább legyen egy sikeres start hónapok múlva, mint sikertelen próbálkozások sora (lásd még: Falcon-1...).

Jó hír viszont, hogy a korábban elhalasztott Falcon-1 Flight 5 konkrét dátumot kapott. Ez lesz a kisebbik rakéta első valódi üzleti útja, a malajziai RazakSAT műholdat fogja pályára állítani, július 13-14. között.

Felkerült egy fotó is a SpaceX honlapjára az épülő Dragon űrhajóról, aminek egyre több alkatrésze készül el.

 

Középen a hermetizált teherszállító szekció, egyben visszatérő egység  első tesztpéldánya, az alatta lévő henger pedig a vákuumnak kitett "csomagtartó", az atmoszférát nem igénylő dolgok tárolására és a napelemek rögzítésére. A kettő közötti résbe fog majd kerülni a kapszula hővédő pajzsa. Legfelül a dokkoló mechanizmust védő, kompozit orrkúp foglal helyet.  A Dragon első tesztrepülésére a Falcon-9 második indításakor fog sor kerülni (gondolom ha az első aránylag sikeres lesz). Végleges formában valahogy így fog kinézni:

 

 

--------------

Forrás: SpaceX, Astroengine

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr971158121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.06.02. 20:32:26

ennyire zsakutca a shuttle forma, hogy mindenki kup alaku urhajot tervez, vagy egyelore ez a legolcsobb, es legkonnyebben legyarthato?

btw, az ares elso fokozata is szilard hajtoanyagu lesz (most hallottam a nasaTVn), azt hittem ezt el akarjak felejteni, mert nem eppen kellemes az urhajosoknak meg a berendezesnek a razos utazas

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.06.02. 22:55:09

@sajnos_kacat: ha nem is feltétlenül zsákutca, de szerintem drágább. Leszállni meg ezzel is le lehet, csak nem leszállópályára.

Oszcillációk ugyanúgy keletkezhetnek folyékony hajtóanyagú rakétákban is (ld. Apollo-6). Az egyetlen megoldás, hogy úgy tervezik a rakétát, hogy egyrészt az oszcillációkat minél jobban csillapítsák, másrészt a hajtóműben fellépő oszcillációs frekvenciák messze legyenek a teljes szerkezet sajátfrekvenciáitól (ne alakuljon ki rezonancia a rakétában).
Az Ares-I-nél valóban komoly problémát jelent(ett?), hogy a számítások szerint komoly oszcillációk léphetnek fel az első percekben. De ugyanez volt a helyzet a Saturn-V első tesztjénél is (ld. Apollo-6 ismét), amit utána korrigáltak.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.03. 19:05:22

1. A Shuttle-forma TÉNYLEG ennyire gáz. A Columbia-katasztrófa a következőkre mutatott rá:
-Indításnál és a világűrben az összes űrrepülőgép, (legalábbis azok, amiket idáig láttam) hővédő pajzsa ki van téve az ezzel-azzal történő ütközésnek, és látható, hogy viszonylag kis sérülés is lehet végzetes, ha a forró plazma a szerkezetbe jut. Ezzel szemben a hagyományos űrhajók mindegyikénél az indításnál és az űrben is a pajzs védve van, kevés ideig van a pajzs sérüléseknek kitéve.
-A pajzs felülete viszonylag nagy, ezt a nagy felületet rendszeresen kell ellenőrizni

2. Az Ares-eknél a szilárd hajtóanyagú fokozat a Shuttle hasonló fokozatának továbbfejlesztése.

3. Viszont érdekes, és nekem idáig nem esett le a tantusz, hogy a Dragon sem lesz teljesen újrafelhasználható, mert a "műszaki egység", akármilyen jelentéktelen is, eldobható. A látványtervek szerint ez gyakorlatilag csak egy köztes csatlakozó elem lesz a rakéta felső fokozatához, amiben helyet kap a két napelem.

4. Érdekesebb viszont a Falcon 9 második fokozatának visszatérése, a Selenian Boondocks szerint ez meglepő módon, "fejjel előre" fog történni, tehát nem az egyébként telesen hőálló hajtómű-fúvókákat "szigetelik körbe" a pajzzsal.
A másik érdekesség, hogy ez a hőpajzs aktív hűtést fog kapni, azaz valamilyen folyadékkal hűtik.

AWS_aerospace 2009.06.03. 21:27:37

@KGyST: "...az egyébként telesen hőálló hajtómű-fúvókákat..."

Tudtommal a fúvókákat üzem közben a hajtóanyag egyik komponensével hűtik, különben szétégnének. Akkor hogy is van ez a hőálló fúvóka dolog? A visszatéréskor nem éri olyan nagy hőhatás a rakétát, mint felszálláskor a hajtóművet?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.03. 22:14:02

Meg lennék lepve, ha a leszálláskori hőterhelés nagyobb lenne, mint az indításkori. Emellett a fúvókákat hűthetik a folyékony hajtóanyagú rakétáknál, de meglepne, ha a szilárd hajtóanyagú rakéták fúvócsöveit is hűtenék.

De jogos az ellenvetés.

Én egyébként még gondolkodtam azon, hogy ilyen esetben lehet, hogy érdemes lenne légköri fékezéskor "minimál tolóerővel" begyújtani a hajtóműveket, azért, hogy a kiáramló égéstermékek elfújják a plazmát messzebbre.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.03. 22:14:39

@AWS_aerospace:

Egyébként tuti, hogy a fúvókák hőállóak, kérdés, mekkora hőt állnak ki :)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.06.03. 23:12:27

@KGyST: hát, nagyon szeretnék a Falcont újrafelhasználhatóvá tenni, de még messze vannak tőle. Musk tartott egy előadást januárban, abból vannak infók:
www.nasaspaceflight.com/2009/01/musk-ambition-spacex-aim-for-fully-reusable-falcon-9/

A Falcon-1 F4 első fokozata gallyra ment a visszatérés során ("the first stage got cooked"), úgyhogy komolyabb hővédelem kell, persze minden deka amit erre fordítanak, a hasznos teher rovására megy. Musk szerint a hatodik repülés első fokozatát már be fogják tudni gyűjteni, és látni fogják mi maradt belőle. (!)
A második fokozat még nehezebb dió, mivel annak már teljes értékű hővédő pajzsra, retrohajtóműre és kommunikációra is szükség lesz. Végül megemlítette, hogy nagyon szeretne röpképes első fokozatot készíteni (flyback first stage), csak épp a pármilliárd dollár hiányzik ami a kifejlesztéshez kellene.

BTW, ők "fully reusable lauch vehicle"-t akarnak kifejleszteni, a szervízmodul/csomagtartó meg nem számít bele, az már a hasznos teher... :)

@AWS_aerospace: a fúvókákat általában valóban hűtik valamelyik komponens cirkuláltatásával (pl. Merlin 1C), de nem kötelező. A Kestrelnél például nincs ilyen, ott a hővédelem olyan elven működik mint a hőpajzsoknál, szép lassan párolog el az anyaga a fúvókának (hogy mondják magyarul, hogy ablative?).

kamov 2009.06.03. 23:16:20

@KGyST: A visszafele álló hajtóművet eléggé meg kellene ehhez erősíteni, hogy a fékezéskor fellépő dinamikus nyomással hatványozottan növekvő tüzelőtérnyomástól ne robbanjon fel.
A másik probléma a masszív üzemanyag fogyasztás lenne.

kamov 2009.06.03. 23:25:57

@lacalaca: Ablatív bevonatra a leégő bevonat, vagy a leolvadó bevonat kifejezést hallottam a leggyakrabban hőpajzsokkal kapcsolatban. Az utóbbi szerintem korrektebb. Az SH Atlasz Űrtan kötetében is ez van.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.03. 23:38:02

Amennyire én olvastam, az első repülések árazásánál teljesen egyszer használatosra kalkuláltak mindent.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.06.03. 23:55:34

@kamov: kösz. Hja, az Űrtant át kéne lapoznom újra, jó kis könyv az.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.06.04. 17:35:34

Na, a Shuttle ennyire gáz:

www.urvilag.hu/article.php?id=3270

Mintha direkt ide akarták volna posztolni :)

macskafaraok 2009.06.05. 01:12:17

130+ mission-al azert a Shuttle kicsit sem gyenge...

2009.06.05. 19:26:13

azt furcsallom, hogy a magancegek is mind a raketa alapu urkutatast eroltetik
az oke, hogy ezzel mar vannak tapasztalatok, meg konnyu olyan mernokot talalni aki megtervezi a hardvert
de ott van pl a magnesvasuttal inditott urrepulo lehetosege, ezzel kapcsolatban a nasa is vegzett kiserleteket
ennyivel dragabb lenne a magnesvasut epites? (azt is figyelembe veve, hogy utana lesz egy teljesen ujrafelhasznalhato ureszkoz, majdnem zero karosanyag kibocsatassal, nagysagrendekkel novelve az urbe jutattot kg/$ aranyt)

teddybear01 2009.09.20. 02:15:41

@sajnos_kacat: Azért nem csináltak még lineáris gyorsítópályát, mert hihetetlenül nagynak kellene lennie.
Mivel a legénység nem tud elviselni nagy gyorsulást, a pályának kell hosszabbnak lennie, ráadásul mindez felfele. Egy régebbi szcifiben a Himalájába építenék be az egészet, és még megfejelnék több ezer méterrel a Csomolungmát. Ekkora szerkezetet nem vagyunk képesek megépíteni, a legmagasabb mostani épületek sem érik el az egy kilométeres magasságot sem.

Ami a környezetvédelmet illeti, a hidrogén-oxigén reakció vizet eredményez, ez nem szennyezi a környezetet. A többi rakéta-üzemanyag már inkább, de egy ekkora mágneses gyorsító borzalmasan sok energiát zabálna. Ennek előállítása viszont nagyon is szennyezné a környezetet.
süti beállítások módosítása