Van valami végtelenül szomorú egy ilyen címben egy űrkutatás rajongó számára. Azt jelenti, hogy lassan véget ér egy korszak. Az űrhajózás az emberiség legnagyobb kihívása, mert természetünktől sokszor igen távol álló együttműködést, bizalmat igényel. Az Atlantisnak a jelenlegi az utolsó előtti repülése, utoljára 2008-ban fog az űrbe emelkedni a világ legbonyolultabb eszközeinek egyike, majd kivonják a szolgálatból. Kiöregedett testvérei két évvel később csatlakozzanak hozzá egy-egy múzemuban, hogy kíváncsi jenkifiaknak mutassák egy letűnt korszak eredményeit, sebeit.

A vihar

Nem ez volt az első próbálkozás idén. Az Atlantis űrrepülőgép a tervek szerint március 16-án indult volna, de egy golflabdányi jégdarabokkal támadó vihar többezer helyen megsértette a narancssárga üzemanyagtartályt védő habot, illetve körülbelül két tucat hővédőcsempét. Visszavonták a hangárba, ahol megtörténtek a kötelező javítások, és június 8-án hibátlanul felszállt a Kennedy Űrközpont 38A indítóállásáról.

"...not because they are easy, but because they are hard..."

Ami most történik majd

A Nemzetközi Űrállomás közel sincs kész. Két új modul, az európai Columbus, és a japán Kibo modul már Amerikában várnak repülésükre. Hogy ezeket hozzá lehessen építeni az Állomáshoz, ki kell építeni a megfelelő összekötőelemeket. Ezek közül viszi az Atlantis az S3/4 szegmenst (kíváló magyarázó ábra a Wikipedián).

A repülés második napján járunk, a hagyományos ébresztő zene után a robotkarral elkezdték az űrsikló külsejét vizsgálni, sérülés után kutatva a 26 éves hajó borításán. Holnap megközelítik, és dokkolnak az Űrállomáshoz, majd kezdetét veszi a munka. Az állomás robotkarjával telepítik az S3/4 összekötő elemet az S1-re, Reily és Olivas pedig az első űrséta keretein belül összekötik a elektromos vezetékeket. A misszió ötödik napján rákerül az elemre az S4-es napelem. Ezután bevonják a P6-os napelem egyik szárnyát, és egyéb szerelési munkákat végeznek. Tizedik napon leválik majd az űrhajó az Állomásról, és megkezdi két napos útját hazafelé, fedélzetén Sunnita Williams-el, akit az Űrállomásról hoznak magukkal.



A legénység névsora
  • Frederick Struckow - parancsnok
  • Lee Archambault - pilóta
  • Patrick G. Forrester - küldetés specialista
  • Steven Swanson - küldetés specialista
  • John D. Olivas - küldetés specialista
  • James F. Reilly - küldetés specialista
  • Clayton Anderson - küldetés specialista
Illetve visszafelé Clayton helyett Sunita Williams.
(bővebb információ a wikipédián)

Sérülés az ISS-en

Meghökkentő érdekesség, hogy a múlt heti ISS űrsétán mogyorónyi meteor ütötte lyukat vettek észre az orosz űrhajósok az űrállomáson, miközben új pajzsokkal szerelték fel azt. Szerencsére a becsapódás nem sértette meg a belső réteget, de újra demonstrálta, mennyire veszélyes hely is ez a világűr.

Szerző: Gaius Baltar

2 komment

Címkék: sts 117

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr8795943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacalaca 2007.06.10. 12:14:41

Kimaradt a névsorból Clayton Anderson, aki Sunita Williamset fogja váltani az űrállomáson. (meg a képen is rajta van ;).

Gaius Baltar · http://cydonia.blog.hu 2007.06.10. 12:46:24

kösz, ezt jól benéztem. javítva
süti beállítások módosítása