A végén még elkészül a következő orosz űrállomás-modul
2012.09.28. 12:27
Még a kilencvenes években történt, hogy az oroszok az ISS első modulját, a Zarját elkezdték építeni, majd '98-ban pályára is állították. Bár az amerikai felet képviselő Boeinggel csak egy példányra szólt a megállapodás, a Krunicsev vállalat a tartalék alkatrészekből összerakott egy félkész másodpéldányt is, arra az esetre, ha a Zarjával valami baj történne, és gyorsan kellene majd pótolni. A kétezres évek elejéig fel-felröppentek hírek, hogy az FGB-2 néven ismert másodpéldányt valamilyen formában be fogják/kéne fejezni, de igazából sok minden nem történt vele, az oroszok kevéske pénzét mind elvitte a többi, tervezett modul megépítése. (Emlékezetes, hogy a műszaki modulként szolgáló Zvezdának már se tartaléka, se biztosítása nem volt, az amerikaiak be is terveztek egy vésztartalékot, Interim Control Module néven.)
A Zvezda nadír (Föld felé néző) portjára fog kerülni a kész MLM. Ott most a Pirsz dokkolómodul van, amit le fognak szerelni, így az első leselejtezett ISS modul lesz belőle. Az MLM-en fog helyet kapni az európai gyártású ERA robotkar is, ami az első teljes értékű robotkar lesz az orosz szegmensen.
Végül 2006 végén jelentették be, hogy az FGB-2 fog alapul szolgálni a fő orosz kutatómodulnak, angol nómenklatúra szerint Multipurpose Laboratory Module, orosz szerint Nauka néven. Bár a munka megindult, a start időpontja elég gyorsan a kétezer-tízes évekbe csúszott.
De lassan-lassan csak elkészül ez is: idén nyárra a Krunicsevnél végeztek a kábelezéssel, felszerelték a robotkart és a napelemeket, és letesztelték a hőszabályozó, hidraulikus és pneumatikus rendszereit a modulnak.
Sőt, egy Proton rakétára való orrkúpba is bepróbálták, hogy ellenőrizzék, nem lóg-e ki semmi:
És befért:
Persze még van munka: végig kell gondosan ellenőrizni az összes csatlakozást a rakétához, illetve az illesztőgyűrűhöz, aztán mérlegelés jön (hogy lehessen üzemanyag-követelményeket és pályát tervezni), és még a vákuum-tesztek is hátra vannak. Októberben pedig átkerül az egész az RKK Enyergijához, az összes alrendszer tesztelésére. A start így jelenleg 2014 elejére várható. Ha majd feljut, sok mindenre lesz alkalmas: a kutatólabor szerepe mellett szálláshely, konyha és mellékhelyiség is jut bele, illetve fel lesz szerelve minden irányító- és navigációs berendezéssel, hajtóművekkel és helyzetszabályozó rendszerrel, hogy szükség esetén tartalék kiszolgáló modulként is szolgáljon.
---------------
Fotók forrása: GKNPTs Krunichev
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.