Az Orbital lassan elkészül az első Taurus II rakétával, amit mostantól Antaresnek fog hívni: az ok egyértelműen a Taurus XL-től való távolabb mozgatása az új projektnek, nem feltétlenül az összekeverés, hanem utóbbi kétséges megbízhatósága miatt is. Bár az első rakéták összeszerelése folyamatban van, a virginiai Wallops Island-en épülő indítóállás munkálatai lassabban haladtak tervezettnél. A fennakadásokat a rakétát a starthelyhez rögzítő berendezések és az üzemanyagtartályokkal kapcsolatban felmerült problémák okozták. Emiatt az első, még űrhajó nélküli tesztrepülés is csúszik pár hónappal, ki tudja, hanyadszorra, ezúttal jövő év február végére vagy március elejére. Pedig a hardver már ott van a hangárban:

 

antares_parts_HIF.jpg

 

A dolgok, balról jobbra: a fekete izé egy Castor-30 második fokozat, a rászerelt repülésvezérlővel, illetve a szoknyával, ami az első fokozathoz illeszti. A két nagy henger két első fokozat, ez egyikkel statikus tesztet hajtanak majd végre az indítóálláson év az év elején, a másik megy az első komplett rakétába. Jobbra a szállító-felállító-indítóállvány pihen, elöl a kék bigyó a Cygnus tömegét hivatott majd szimulálni az első teszten. Nemrég pedig a hajtóművek is felkerültek az egyik első fokozatra:

 

MES1_2.jpg

 

A starthely pedig itt tartott októberben:

 

Wallops_Aerial.jpg

 

Ha rendben lezajlanak a még hátralévő tesztek, nyár elején indulhat az első Cygnus teherűrhajó az ISS-hez a COTS demo küldetésre. Utána pedig jöhetnek a szerződéses logisztikai utak. Az Orbital, a SpaceX-el ellentétben nem akarja megváltani a világot, csak jó bizniszt lát ebben a projektben. Az egész rendszer ennek a jegyében épült: a rakéta fokozatait beszállítók adják, az első fokozatot az ukránok gyártják (akik a Zenyitet is) és az Aerojet ad bele reciklált szovjet hajtóműveket, a második fokozatot pedig az ATK-tól veszik. A Cygnushoz pedig a Thales Alenia Space készítette a hermetikus modult - ők csinálták az űrsiklóban utazó logisztikai modulokat is, pontosan azokon alapul a dizájn. Az első példányt már át is szállították Olaszországból az Orbital bázisára.

 

cygnus_pm.jpg

 

Van persze, amit maga az Orbital csinál. Repülésvezérlés, rendszerszintű tervezés illetve irányítás, szoftverek, a küldetéssel kapcsolatos eljárások kidolgozása. Illetve ők készítik a Cygnus műszaki modulját is, ez ősszel így nézett ki:

 

COTS_Sm_Oct.jpg

 

A Cygnus-t egyelőre csak a NASA áruszállító megrendeléseinek teljesítéséhez építik. Az Antaresnek nagyobb jövője lehet, mivel épp most tervezik bővíteni a kormányzati megrendelések (NASA, Légierő, Titkosszolgálat) által választható hordozórakéták körét. Az Orbital rakétájának 5-7 tonnás LEO kapacitása pedig kiválóan illeszkedik a 10-12 tonnát is elbíró Falcon-9 és a Lockheed-Martin által feléleszteni kívánt Athena II 1,8 tonnája közé. Feltéve, ha elég olcsón adják, manapság pedig nehéz a SpaceX-nek aláígérni.

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr873361519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lewes1973 2011.12.15. 10:21:15

Nem látom be, miért olcsóbb kiszervezni a LEO utakat, ráadásul több cégnek is, ahelyett, hogy a NASA házon belül megoldotta volna. Több cikk is volt, hogy a NASA pilóták, vezetők egy része ilyen cégekhez csatlakozott, akik profit-alapon is olcsóbban meg tudták oldani, mint a híres amerikai űrkutatási hivatal. Szétmegy megint a tudás, aztán mi marad??

S.O.A. 2011.12.15. 10:36:01

Szerintem meg ha állami cégek gyártottak volna mindig is autókat, akkor kábé most törne ki az első generációs bogárhátú VW őrület...

Viccen kívül, sok helyen leírták, mert a történelem sok esetben bebizonyította, hogy a politika által finanszírozott, felügyelt, és ezáltal irányított űripar lassú, körülményes, sokszor pazarló. Mindez a közpénzek felhasználása, dokumentálása, változó politikai szelek miatt van... az Oroszoknál nagyon jól láthatóan, a NASA-nál pedig felerősödőben van ez a folyamat.

Egy Elon Musk által irányított cégben meg az van, amit Mr. Musk megmond, és kész, övé a felelősség meg minden egyéb, ami nagyon sokat tud lendíteni a dolgokon. Olcsóbb tud lenni egy szolgáltatást kivülről, piaci pénzért rendszeresen igénybe venni, mint házon belül fejleszteni, az infrastruktúráját fenntartani, miközben állambácsi szeret mindenbe (néha jogosan, néha nem annyira) beleszólni, nyilván a hozzá nem értő ember mintapéldánya, a politikus által...

S.O.A. 2011.12.15. 10:38:19

A tudás meg szerintem nem megy szét, sőt, inkább az eddig háttérbe szorított emberek és elképzelések itt, a magán szektorban kaphatnak bizonyítási lehetőséget. Egy állami NASA, egy terv, egy irány, egy megolás... 15 cég, 15 terv... egy csomó új, használható alternatíva ugyanarra a kérdésre!

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.12.16. 12:11:34

@Lewes1973: látjuk, hova vezet, ha házon belül próbálják megoldani: space shuttle, Constellation, SLS. Elrontott, túlméretezett, túlbonyolított megoldások. A kormányzati támogatás szükséges olyan úttörő vállalkozásokhoz, amiknek még nagyon bizonytalan, hogy lesz-e megtérülése, felfedező programokhoz, mint az Mercury-Gemini-Apollo program vagy az ISS, vagy majd a BEO küldetések. De az is megfigyelhető, hogy amint ezek a kormányzati programok kitaposták az ösvényt, kereskedelmi cégek jelentősen olcsóbban tudják már folytatni a dolgot. Ezért nincs monopóliuma az államnak egy csomó mindenben, repülés, telekommunikáció, stb (ha csak rá nem tenyerelnek törvényileg).

A LEO taxizás már egy rutinfeladat, csak egy szolgáltató kell hozzá, akiknek a szerepét most az oroszok játsszák. A NASA tudását ne rutinfeladatokra kellene fordítani, hanem az úttörő munkára. Bár azt meg látjuk, hogy engedik neki kormányzati szinten. (SLS!!! jaj...)

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2011.12.21. 16:25:39

Antares lett a neve? Vicces, a deflyng Gravity címü, sajnos csak 13 részes scifiben is így hívták a Anprendszert neutazni tervezett hajót
süti beállítások módosítása