2012-ra csúszott a Taurus II, amit már Antaresnek hívnak
2011.12.14. 19:30
Az Orbital lassan elkészül az első Taurus II rakétával, amit mostantól Antaresnek fog hívni: az ok egyértelműen a Taurus XL-től való távolabb mozgatása az új projektnek, nem feltétlenül az összekeverés, hanem utóbbi kétséges megbízhatósága miatt is. Bár az első rakéták összeszerelése folyamatban van, a virginiai Wallops Island-en épülő indítóállás munkálatai lassabban haladtak tervezettnél. A fennakadásokat a rakétát a starthelyhez rögzítő berendezések és az üzemanyagtartályokkal kapcsolatban felmerült problémák okozták. Emiatt az első, még űrhajó nélküli tesztrepülés is csúszik pár hónappal, ki tudja, hanyadszorra, ezúttal jövő év február végére vagy március elejére. Pedig a hardver már ott van a hangárban:
A dolgok, balról jobbra: a fekete izé egy Castor-30 második fokozat, a rászerelt repülésvezérlővel, illetve a szoknyával, ami az első fokozathoz illeszti. A két nagy henger két első fokozat, ez egyikkel statikus tesztet hajtanak majd végre az indítóálláson év az év elején, a másik megy az első komplett rakétába. Jobbra a szállító-felállító-indítóállvány pihen, elöl a kék bigyó a Cygnus tömegét hivatott majd szimulálni az első teszten. Nemrég pedig a hajtóművek is felkerültek az egyik első fokozatra:
A starthely pedig itt tartott októberben:
Ha rendben lezajlanak a még hátralévő tesztek, nyár elején indulhat az első Cygnus teherűrhajó az ISS-hez a COTS demo küldetésre. Utána pedig jöhetnek a szerződéses logisztikai utak. Az Orbital, a SpaceX-el ellentétben nem akarja megváltani a világot, csak jó bizniszt lát ebben a projektben. Az egész rendszer ennek a jegyében épült: a rakéta fokozatait beszállítók adják, az első fokozatot az ukránok gyártják (akik a Zenyitet is) és az Aerojet ad bele reciklált szovjet hajtóműveket, a második fokozatot pedig az ATK-tól veszik. A Cygnushoz pedig a Thales Alenia Space készítette a hermetikus modult - ők csinálták az űrsiklóban utazó logisztikai modulokat is, pontosan azokon alapul a dizájn. Az első példányt már át is szállították Olaszországból az Orbital bázisára.
Van persze, amit maga az Orbital csinál. Repülésvezérlés, rendszerszintű tervezés illetve irányítás, szoftverek, a küldetéssel kapcsolatos eljárások kidolgozása. Illetve ők készítik a Cygnus műszaki modulját is, ez ősszel így nézett ki:
A Cygnus-t egyelőre csak a NASA áruszállító megrendeléseinek teljesítéséhez építik. Az Antaresnek nagyobb jövője lehet, mivel épp most tervezik bővíteni a kormányzati megrendelések (NASA, Légierő, Titkosszolgálat) által választható hordozórakéták körét. Az Orbital rakétájának 5-7 tonnás LEO kapacitása pedig kiválóan illeszkedik a 10-12 tonnát is elbíró Falcon-9 és a Lockheed-Martin által feléleszteni kívánt Athena II 1,8 tonnája közé. Feltéve, ha elég olcsón adják, manapság pedig nehéz a SpaceX-nek aláígérni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lewes1973 2011.12.15. 10:21:15
S.O.A. 2011.12.15. 10:36:01
Viccen kívül, sok helyen leírták, mert a történelem sok esetben bebizonyította, hogy a politika által finanszírozott, felügyelt, és ezáltal irányított űripar lassú, körülményes, sokszor pazarló. Mindez a közpénzek felhasználása, dokumentálása, változó politikai szelek miatt van... az Oroszoknál nagyon jól láthatóan, a NASA-nál pedig felerősödőben van ez a folyamat.
Egy Elon Musk által irányított cégben meg az van, amit Mr. Musk megmond, és kész, övé a felelősség meg minden egyéb, ami nagyon sokat tud lendíteni a dolgokon. Olcsóbb tud lenni egy szolgáltatást kivülről, piaci pénzért rendszeresen igénybe venni, mint házon belül fejleszteni, az infrastruktúráját fenntartani, miközben állambácsi szeret mindenbe (néha jogosan, néha nem annyira) beleszólni, nyilván a hozzá nem értő ember mintapéldánya, a politikus által...
S.O.A. 2011.12.15. 10:38:19
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.12.16. 12:11:34
A LEO taxizás már egy rutinfeladat, csak egy szolgáltató kell hozzá, akiknek a szerepét most az oroszok játsszák. A NASA tudását ne rutinfeladatokra kellene fordítani, hanem az úttörő munkára. Bár azt meg látjuk, hogy engedik neki kormányzati szinten. (SLS!!! jaj...)