Úton a Curiosity a Mars felé
2011.11.26. 19:02
Sikeresen elstartolt Floridából a NASA rovere, és már el is kezdte fogyasztani a kilométereket a vörös bolygó felé. Az Atlas-V rakéta bármiféle fennakadás nélkül, tankönyvszerűen indult, ismét tökéletes startot produkálva. Videó itt.
Az izgalom most véget ért, ismét mernek levegőt venni a NASA-nál meg a JPL-nél, nem durrant apró darabokra a több, mint kétmilliárd dollárból megépült rover. (Tessék észrevenni, hogy a hasonlóan ambíciózus Fobosz-Gruntra tizenháromszor kevesebb pénzt költöttek az oroszok.) Lehet gyakorolni a lélegzet-visszatartást jövő augusztus elejéig, a szűk tíz perc alatt lezajló, de hajmeresztő landolás elérkeztéig...
Végül két kép még a startról. Főleg a második érdekes a NASA TV-ben közvetített élő kép az utazó fokozatba és védőpajzsokba csomagolt rover és a Centaur rakétafokozat szeparációjáról. Ez a Föld túloldalán történt, és megörökítéséhez már globális lefedettség kell. Amikor kikerült a Kennedy Űrközpont hatósugarából, a rakétafokozat a NASA TDRS műholdjain át küldte az adatokat, melyek a rengeteg földi állomás kiváltására lettek kitalálva. Na, sem ilyen műholdhálózata, sem globális felszíni állomáshálózata nincs Oroszországnak, ami például nyomon követhette volna a Fobosz-Grunt pályamódosításait Dél-Amerika felett. De ez már messzire vezet...
Az orrkúp leválásának pillanata.
A napelemekkel borított cruise stage, amint éppen levált a Centaur rakétafokozatól. Ez navigálja majd el az alatta rejtőző Curiosity-t a Marsig, ügyel az egészségére és kommunikál a Földdel.
És mivel úgyis megkérdeznétek: nem nagyon vannak újabb hírek a Fobosz-Gruntról. Hol lehet vele kapcsolatot teremteni, hol nem, ennek oka lehet az, hogy csak az egyik oldalán lévő rádió üzemel, vagy pedig áramellátásbeli gondok is. Egyelőre a telemetriai adatok sem mondtak el sok mindent, mivel a jelek szerint csak pár műszaki adatot kaptak eddig, az űrszonda számítógépéből még nem sikerült kicsalogatni adatokat, így az esetleges meghibásodásokról sincs még adat. A fejleményeket a russianspaceweb.com-on érdemes követni, Anatolij igyekszik minden, aránylag megbízható infómorzsát összegyűjteni az oldalán.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Crane (törölt) 2011.11.26. 19:55:35
Másik, ami mostanság tűnt fel, hogy a amerikai rakétahajtóművek nagyon durva füst(gőz?)csóvát húznak maguk után, míg az orosz rendszernél ilyen nincs (nem ilyen mennyiségben). Ez mitől van? Más üzemanyagot használnak (gondolom)?
Koopac 2011.11.26. 20:10:27
hld50 · https://twitter.com/hold50 2011.11.26. 20:11:20
_renton 2011.11.26. 20:24:37
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.26. 20:28:53
Folyékony hajtóanyag esetén alig van füst, amit látni az max a földön gőz a starthely elárasztásából, meg feljebb a kondenzcsík, ami ugye szintén a levegőből kicsapódó vízpára. Oroszok nem nagyon árasztanak el semmit a sztyeppe közepén így ott a start pillanatában sincs akkora gőz/füst.
Crane (törölt) 2011.11.26. 20:29:31
@Koopac: Ezt kérdeztem én is a múltkor. Pontos válasz nem érkezett, de feltehetően nem csak az indítás időpontja, de a start helye, és a pályára álláskor elért sebesség is bejátszik. A két küldetés között így már simán van olyan eltérés, hogy az oroszok esetében már elment a "vonat" de az amcsik még kényelmesen elérik.
Másfelől volt olyan hír a napokban, hogy elvileg még a Mars után eredhetett volna a Fobosz, de most már az oroszok is úgy nyilatkoznak, hogyha sikerül is elhagyni az alacsony föld körüli pályát, akkor is más célpontot kell keresni.
Bár a sajtószenzáció mögé nézve szerintem még mindig nagyobb az esélye annak, hogy a sztyeppén fogják összesöpörni a füstölgő hulladékokat (sajna).
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.26. 20:31:52
- az Atlas-V és az alacsonyabb szélesség többet enged, ezért tovább tart az ablak.
- a Fobosz-Grunt fent kering már, és ahogy elfordulhatott a pályája annyira, hogy már nem alkalmas a marsi indításra, mire körbefordulna, addigra meg tényleg zárva lenne az ablak.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.26. 20:33:37
All attempts to contact Phobos-Grunt from Perth on November 26 proved fruitless, after which ESA's ground station had to take a break in its effort, in order to support other missions. At the time, the facility was not scheduled to communicate with a stranded Russian probe until the night from November 28 to November 29.
Crane (törölt) 2011.11.26. 20:34:40
merzo 2011.11.26. 21:15:56
lélegzet visszafojtós lesz!!
Tényleg ez a tömeghatár amit partra tehetünk a Marson.Csak kicsit túl bonyolult a rendszer. Reméljük minden működik. Ps Amúgy mit használnak kenőanyagnak ennyire szélsőséges üzemi körülmények között??
Most láttam fotón Az űrsiklókon Michelin
gumik voltak????
scientia 2011.11.26. 21:32:16
Én inkább úgy fogalmaznék, ez a NASA pénzügyi határa.
merzo 2011.11.26. 21:42:39
Van ebben egy kis fizika is..
Nagyon jól összefoglalják itt:
www.gepnarancs.hu/2011/11/miert-nem-tudunk-embereket-juttatni-a-marsra-i-resz/
Tisztelettel Merzo
MTom 2011.11.26. 21:43:11
Szerintem összefüggésben lehet azzal is, hogy más volt a pályára állítás koncepciója:
A Fobos-Grunt-ot az olcsóbb Zenit vitte fel LEO-ra, szinte a terhelésének határán (Zenit: LEO 13900, P-G: 13500 kg), onnan pedig a rengeteg, felvitt üzemanyaggal (10 tonna, ha jól emlékszem), maga emelte volna tovább a pályáját.
A Curiosity-t egy jóval erősebb rakéta vitte fel (Atlas V 541, LEO 17400 kg), és állította a marsi "pályára", nem az űrszonda "gyorsítgatott" saját maga tovább.
Ezen kívül valahol olvastam (már nem találom), hogy a rakéta 3300 kg-ot tudott erre a pályára állítani, míg a Cur. valahol 2800 kg körül volt, tehát még maradt is bőven tartalék további gyorsításra.
Szóval összességében szerintem nagyobb sebességre lehetett így a Coriosity-t felgyorsítani, mint a Fobos-Grunt-ot tudták (volna).
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.26. 21:50:47
Crane (törölt) 2011.11.26. 21:59:40
merzo 2011.11.26. 22:03:09
Már 1968- ban volt műszakilag is kivitelezhetőnek tűnő koncepció Lásd: Boeing IMIS
Na de a pénz...
MTom 2011.11.26. 22:34:32
Ahogy olvasgatom, mindkét szonda 2500-3000 kg körüli tömegű lehet, amikor már a marsi trajektórián halad.
(Adatok innen: www.russianspaceweb.com/phobos_grunt_design.html )
Ehhez képest a Fobos-Grunt-ot egy jóval kisebb rakétával lőtték fel, mint a Curiosity-t. Ez biztosan sokat számít.
MTom 2011.11.26. 22:59:46
www.russianspaceweb.com/phobos_grunt_scenario.html
"The travel between Earth and Mars for a four-ton spacecraft was to last from 10 to 11.5 months."
(A Curiosity gyorsabban, 2012 augusztusában már odaér, azaz 9 hónap alatt teszi meg a távot
www.youtube.com/watch?v=PcJKmBwyVVw )
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.27. 01:06:17
Mint a régi vicc, amikor az autópályán a Rába kamion padlógázzal, üveghangon előzi a Volvo-t, majd amikor az visszaelőz, a vezetője az ujjával mutat egy kettest, mit jelent ez?
-Még két fokozata van fölfelé.
Vannak dolgok, amik nem változnak, a Kelet az Kelet.
Lófasz esti fényben 2011.11.27. 13:44:52
nem mukodo urszondat a NASA is sokkal olcsobban tudna kesziteni :)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.27. 14:04:16
Delta-IV Heavy, az USA legerősebb rakétája, folyékony hidrogén-oxigén - no füst:
www.youtube.com/watch?v=tWm1jUC5Ags
Minotaur-IV, kicsi rakéta, szilárd hajtóanyag, sok-sok füst:
www.youtube.com/watch?v=5gS4n5vz9Tw
@KGyST: na igen, bárcsak tellene Protonra a tudományos programoknak is...
@Lófasz esti fényben: ez így van, ékes példaként lásd a cheaper, faster, better filozófiát a kilencvenes években, szépen ki is nyírta a Mars Polar Lander és Climate Orbiter kettőst.
MTom 2011.11.27. 19:39:41
elvileg nem lenne azzal sem gond, ha tényleg olcsóbban, gyorsabban akarnának valóban jobbat kihozni.
Csakhogy ha ez nem egy "eredmény", hanem egy kényszerként kapott cél, akkor általában a "gyorsabban, olcsóbban, szarabbat" jön ki a végén. (lásd SiSo elv - Shit in, Shit out)
Volt és lesz is példa arra, hogy fejlesztési projekteket sikeresen gyorsítanak / olcsósítanak, és valóban jó minőség is jön ki belőle - lásd pl. SpaceX, de ezek az eredmények nem csak úgy "maguktól jönnek". Ezek mögött rengeteg munka van, amivel összerakták a szükséges módszertani, szervezeti, együttműködési, stb. alapokat, hogy ne egy bürokratikus apparátus, hanem egy gyorsan mozgó, rugalmas, hatékony szervezet jöjjön létre.
Komoly szakirodalma van ezeknek - pl. a szoftveriparban az agilis szoftverfejlesztés, vagy az általánosságban a concurrent development elveit érdemes itt említeni.
Szóval nem istenkáromlás ezen elvek alkalmazása, de nagyon sokszor csak puszta frázis-puffogtatás marad csak belőle, aztán ömlik a szar a végén.
Lewes1973 2011.11.29. 10:58:54
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.29. 11:29:38
Űreszközöknél teljesen reális és megszokott, jövő év közepéig még van idő fejlesztésekre. Hisz ott a tesztpéldány a JPL-nél, addig kipróbálhatnak egy csomó mindent vele. A Spirit és Opportunity is többször kaptt frissítést, ez egyáltalán nem szokatlan.
(Hadd tegyem hozzá, hogy a Fobosz-Grunt viszont közel járt ahhoz, hogy ténylegesen félkész szoftverrel induljon el. Bár valszeg ami végül rákerült, sem olyan szofisztikált, mint a Curiosity-é...)
hld50 · https://twitter.com/hold50 2011.11.29. 14:23:03
Crane (törölt) 2011.11.30. 17:10:28
Az hogy mely programnyelven dolgoznak végül is a fejlesztői környezettől függ. Ez pedig nagyon széles palettán mozog. Hogy mit választanak, ráadásul attól is függ, hogy milyen költségvetésből dolgoznak, milyen üzleti kapcsolatok vannak, és attól is, hogy az adott mérnökök mely fejlesztő környezetet preferálják.