Hivatalos: Orion tesztrepülés 2014-ben
2011.11.12. 21:09
A NASA vezetősége hivatalosan is rábólintott ez első, SLS-hez kapcsolódó küldetésre, az Exploration Flight Test-re (EFT-1). AZ EFT gyakorlatilag a nemrég még Orbital Flight Test névre hallgató program átcímkézése, kivéve, hogy nem pusztán megkeringtetik az Orion/MPCV űrhajót a Föld körül, hanem egyből messzebb, elnyúlt pályára küldik, hogy a nagy sebességű visszatérést szimulálják. Elvégre az Orion fő célja, hogy távolabbi célokhoz repüljön, majd onnan érkezzen haza, ami nagyobb sebességű belépést jelent a légkörbe. Csak érdekességképp: emberes űrhajó(zásra szánt eszköz) közel negyven éve óta nem járt ilyen magasságban. Az Apollo-17 hazatérése után (1972. december), űrhajók csak és kizárólag alacsony Föld körüli pályára jutottak el.
De vissza az Orionhoz: mivel az SLS rakéta még évekre lesz a megvalósulástól, a teszthez egy Delta-IV Heavy-t terveznek használni. A repülésre űrhajósok még nem mennek, ezért az sem jelent problémát, hogy az ULA rakétája nem rendelkezik a megfelelő biztonsági rendszerekkel. Az Orion két keringést fog végezni, ami alatt a rakéta második fokozata szépen megemeli a pálya földtávolpontját, majd leválik, belép a légkörbe, és ejtőernyőkkel leszáll az óceánra. Erre a rövid tesztre csak maga a visszatérő egység fog menni, tényleges műszaki modul és napelemek nélkül, az energiaellátást akkumulátorok fogják biztosítani.
Az első hegesztés. Nem ám szimpla ívhegesztés ez, hanem lineáris dörzshegesztés (friction stir welding), ami olvadt fém nélkül dolgozik, és gyakorlatilag nem igényel utómunkálatokat.
Az EFT-1 során használandó űrhajó szerkezeti elemeit idén szeptemberben kezdték el összehegeszteni a new orleans-i Michoud Assembly Facility-ben, ahol korábban az űrsiklók külső üzemanyagtartályait is gyártották. Amikor elkészül, átszállítják a Kennedy Űrközpontba, ahol beszerelik a belevalót, illetve megkapja a hőpajzsot. Végül következzen a NASA animációja az EFT-1 repülésről:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MTom 2011.11.12. 23:16:02
COTS=LEO-küldetések
ORION=távoli célok
Kérdés csak az, hogy
- van-e erre valós (=fizetőképes) igény?
- tényleg valódi kompetencia-beli különbség van-e e mögött, vagy a COTS-cégek is könnyen átlovagolhatnak ebbe a "piaci szegmensbe"? Pl. ha jól emlékszem a SpaceX is megpendített egy leendő hold-megkerülést, szóval nem is biztos, hogy ez valódi versenyelőny a NASA által megcélzott piaci szegmensben...
Amúgy mennyire akarják első körben kitolni a földtávpontot? Belefér akár egy hold-távolság is? Vagy ehhez kevés a Delta Heavy IV?
MTom 2011.11.12. 23:20:09
(khm... gyerek-szülinap, 2 whysky, 2 sör, már ezt sem bírom? :))))
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.13. 10:28:56
Egyelőre nincs. Ahogy nem volt fizetőképes kereslet az Apollo-ra sem: ez most a NASA hivatalos exploration programja.
- tényleg valódi kompetencia-beli különbség van-e e mögött
Ez már nem olyan egyértelmű. Ha a NASA kapna pénzt és felhatalmazást komoly technológiai fejlesztésekre, nyilván képesek lennének megtartani az előnyüket. Azonban míg a SpaceX-nek nincs megkötve a keze, és következetes fejlesztési programot vihet végig (F1->F9->FH), addig a NASA-t magukat rakétatudósnak képzelő politikusok irányítják, és néhány évente kitalálnak teljesíthetetlen csodaprogramokat, akkor a NASA-nak azt kell csinálnia, ha a fene fenét eszik is. És ha lenne sokkal értelmesebb módja is.
De ismét mondom, a felfedező küldetéseket a piac csak a beszállítói oldalról vezérli (a kormányzattal együtt), nem a kész rendszert kell eladni, az ugyanis az államé.
"Amúgy mennyire akarják első körben kitolni a földtávpontot? Belefér akár egy hold-távolság is? Vagy ehhez kevés a Delta Heavy IV?"
Kevés. Nem tudom, meddig mennek fel, de szerintem csak pár ezer km-ig. Az első Hold-kerüléshez szükség lesz az SLS-re.
scientia 2011.11.13. 10:46:00
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.13. 11:03:08
spacefellowship.com/wp-content/uploads/2010/10/20101001_dragonc1.jpg
www.sflorg.com/comm_center/boeing/p163_14.html
Vaandor 2011.11.13. 12:39:35
Cydonia: Exploration Flight Test-re (ETF-1).
nasaspaceflight: Exploration Test Flight (EFT-1)
Na itt tegyen rendet, aki mer!
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.13. 16:37:15
A NASA PR egyértelmű:
www.nasa.gov/home/hqnews/2011/nov/HQ_11-376_EFT.html
JohnHenry 2011.11.13. 18:51:46
bocs :-D
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.13. 19:02:43
John Z. Smith 2011.11.13. 19:12:22
KenSentMe 2011.11.13. 19:41:34
poseidon 2011.11.13. 19:44:22
MTom 2011.11.13. 20:39:06
"Nem tudom, meddig mennek fel, de szerintem csak pár ezer km-ig."
Megnéztem az adatokat:
ORION:
Capsule Mass: 8.913 kg
Service Module Mass: 12.337 kg
Total Mass: 21.250 kg
Delta IV Heavy:
LEO: 22,950 kg
GTO: 13,130 kg
GEO: 6,275 kg
Ezek alapján - ha csak a kapszulát reptetik - kijöhet egy GTO-nál magasabbra ívelő pálya is (pl. 50e km körüli földtávol-ponttal)?
Ha jól értem, nem cél egy magas pályára állás, hanem csak egy "fel és le". Vagy nem jól értettem?
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.13. 21:02:58
@poseidon: gyakorlatilag ugyanezt a rendszert használta az Apollo, illetve használja a Dragon is. Először két kicsi ernyő megy ki, a drogue parachute, ami a zuhanást lassítja, csak ezután jönnek a pilot parachute-ok (nyitóernyők?), amik kihúzzák a nagy ernyőket. Itt még annyi van, hogy a tetejéről azt a ledobott valamit is ejtőernyővel távolítják el és lassítják le.
@MTom: azért lesz valami SM szimulátor, ami az Oriont rögzíti a rakétához, a keskenyebb szakasz a CM és a rakétafokozat között. Szóval szerintem GTO-ig nem mennek el, két keringés során emelik meg az apogeumot, és onnan pottyannak vissza. De konkrét pályaadatok még nincsenek.
MTom 2011.11.13. 21:05:32
"És miért pont Orionnak hívják az oriont?"
A hivatalos magyarázat szerint a rakéta-fejlesztő csapat tavalyi Workshopján a névválasztás mellett felvették a napirendre a sikeres küldetés esetén szervezendő csapatépítő tréning helyszínének kiválasztását.
A Brainstorming alatt, amikor felmerült Brazília neve, többen is az "Oh, Rio..." hangzatú sóhajt hallották a teremben.
Bár sajnos a csapatépítés helyszínének kiválasztásával kapcsolatos döntést el kellett halasztani az idei, dec 6-i Workshopra, a névválasztós ötletelésnél ez a "sóhaj" annyira benne élt még az emlékekben, hogy villám gyorsan fel is került a listára az Orion név. (Az "Oh, Rio" is lehetett volna, de ezzel megszakadna a NASA egyik fontos hagyománya, hogy vesszőt nem tesznek űrhajó nevébe, mert ez szerencsétlenséget hozhat...)
Összességében nem is volt hosszú vita a névválasztásnál, szinte ellenvélemény nélkül elfogadták az Orion nevet.
poseidon 2011.11.13. 21:30:01
freemind93 2011.11.13. 21:43:43
"drogue parachute" -> ebben nem vagyok teljesen biztos. maga a drouge parachute stabilizalo ernyot ("stabernyo") jelent. azonban, a repuloket es versenyautokat lassito ernyoket magyarul azt hiszem fekezo ernyonek hivjak, angolul pedig drag vagy breaking parachute, de hasznaljak ra a drouge kifejezest is. eppen ezert nem tudom mi lenne a fenti ertelemben a helyes magyar forditas.
@MTom: abbol nem lehet a palyajara kovetkeztetni, hogy varhatoan a holdrol valo visszateres sebessegenek 84%-aval fog jonni?
satellite.tmcnet.com/topics/satellite/articles/237774-nasa-plans-2014-unmanned-orion-spacecraft-test-flight.htm
KenSentMe 2011.11.13. 21:48:25
Csak azért kérdeztem meg, mert míg pl. Apolló egy tök pozitív mitológiai figura, addig nekem ez az Orion mindig olyan baljóslatú volt. Főleg, mert a mitológiai Orion története nem túl vidám. A csillagképpel egy fokkal jobb a helyzet, bár a hozzá kapcsolódó mondák között is van egy csomó olyan, ami nekem nem tetszik. (Mintha ez olyan sokat jelentene..) Szóval ha volna egy óriási projektem, babonából biztos nem nevezném el orionnak, kivéve, ha direkt ilyen sötét hangulatú volna.
Ezért hát kíváncsi voltam rá, hogy más miért tesz ilyesmit. Ez a mentalitás egyébként tetszik, mármint ez a NASA-s zsenialitás, bárcsak én is ilyen volnék:).
MTom 2011.11.13. 22:01:04
A történet persze éppen most született a fejemben, de a végére nekem is volt egy olyan érzésem, hogy akár még igaz is lehetne... :)
Van annyi hülyeség a világban, hogy bármiről el lehet hinni, hogy megtörtént... :)
Vegyük akár a (majdnem) Chuck Norris hidat, ezt sem hinnék el sokan, pedig az igaz volt...
2011.11.13. 22:16:55
MTom 2011.11.13. 22:21:20
"abbol nem lehet a palyajara kovetkeztetni, hogy varhatoan a holdrol valo visszateres sebessegenek 84%-aval fog jonni?"
Szerintem igen, de én lelkes amatőrként úgy a TippMix pontosságával tudnám ezt kiszámolni. :) Azért köszi a bizalmat.
LacaLaca és még néhányan tanulták az égi mechanikát, ők lesznek az embereink a megfejtést illetően...
MTom 2011.11.13. 23:00:35
Időközben aztán megtaláltam ezt a posztot, ahol 5000 mérföldet írnak...
www.orbiter-forum.com/showthread.php?p=314850
Vaandor 2011.11.14. 09:44:57
Amúgy értem én a helyzetet, tényleg lehetne bármelyik.
@VRbagoly: Szerintem simán lehet, hogy van köze a Raumschiff Orionhoz - vagy a tucatnyi másik, hasonnevű járműhöz! (Lásd még a rengeteg Enterprise nevű járgányt.)
De az Oh,Rio lesz a másdoik kedvenc magyarázatom! :-)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.11.14. 10:38:03
articles.orlandosentinel.com/2008-03-01/news/tiles01_1_tiles-orion-shuttle
Az alsó pajzsra marad, amit mondtam, az a válog PICA anyagból lesz, de az űrhajó oldalára is kell hővédelem. Eredetileg valamilyen gyantát kentek volna rá, de a csirke Ares I-nek túl nehéz lett az Orion, így az egyik súlycsökkentési lehetőség az volt, hogy gyanta helyett az űrsikló fekete csempéjével burkolják be az Oriont.
@freemind93: kösz! Szerintem a stabilizáló ernyő alkalmasabb ide.
@MTom: én is 5000 mérföldet találtam a nasaspaceflight fórumán:
forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=27243.msg828023#msg828023
és ez tengeri mérföld, vagyis 9260 km lesz.
@Vaandor: (facepalm) kösz, javítom ott is... :D