Légzsákos landolást tesztel a Boeing
2011.10.26. 12:29
A Boeing és a Bigelow Aerospace emberei kivonultak a sivatagba egy kamionnal meg egy űrhajó-modellel kicsit dobálódzni. A CST-100 az amerikai űrhajóknál eddig alkalmazott vízre landolás helyett szilárd talajra érkezne, de a szovjet/orosz és kínai módszerrel szemben nem fékezőrakétákkal lassítanák a földet érést, hanem légzsákokkal. Na nem ez az első ilyen teszt az Állmaokban, mert eredetileg az Oriont is el akarták látni ezzel a technológiával, (teszt itt) de aztán a dolog szépen kikopott a tervekből, és maradtak a vízre érkezésnél (arról meg teszt itt). A Boeing viszont nem feltétlenül vesződne az űrhajó és utasai óceánból kihalászásával, inkább az új-mexikói White Sands Missile Range területére szállítaná le őket.
De mivel a CST-100-at nem kell medencébe dobálni (vagy épp holdi gravitációt szimulálni neki), a Boeingnek nem kellett a Langley kutatóközpontéhoz hasonló, hatalmas állványzatot építeni, inkább fogtak egy kamiont, amire a Bigelow Aerospace összeállított egy tartóállványt, és elmentek vele száguldozni a sivatagba. A kamion meg ugye azért kellett, mert az ejtőernyőn ereszkedve, szeleknek kitéve egyáltalán nem biztos, hogy függőlegesen lefelé érkezik az az űrhajó, hanem lesz oldalirányú sebessége is. A légzsákok felfújásához egyébként a CST-100-nak le kell majd dobnia a hőpajzsot ereszkedés közben, kb. 1500 méter magasságban.
A légzsákokat ugyanaz az ILC Dover biztosítja, akik a Mars Pathfinder, illetve a Spirit és Opportunity rovereket védő rendszert is készítették. Idén ősszel a Boeing 20 tesztet végez, ezek során számos dizájnt kipróbálnak, illetve tesztelik a rendszer tűrőképességét is egy vagy két légzsák üresen hagyásával a hatból.
A CST-100 a jelenlegi tervek szerint 2015-ben mehet először tesztrepülésre és '16-tól állhat üzembe, de persze sok múlik azon is, mennyit hajlandóak a politikusok fizetni a CCDev programnak...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 14:20:41
Viszont a járgány komoly előnye lehet az APASZ dokkolórendszer és az autonóm dokkolás képessége, ennek jelentőssége most megnőtt az ISS evakuálásával kapcsolatos félelmekkel, bár a hordozóeszközök több lábra állításával ez hosszú távon elmúlik.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.26. 18:32:39
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 18:49:03
Nyilván ez van benne, és akkor jut eszembe, a mentőrakéta- vonalat még nem is említettük. (Bár most már lehet, h a CST-nek is pusher van.)
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.26. 19:04:31
knol.google.com/k/-/-/yo54fmdhy2mq/8roulq/boeingcst100c.jpg
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 19:37:44
Ah, a Boeingnál tudnak élni, gondolom ez leszállásonként műszaki modulostul megy a levesbe :)
kamov 2011.10.27. 00:14:42
A jelenlegi tervek szerint az űrállomás APASz dokkolóit 2014 után átadapterezik IDSS-re, vagy más néven NDS-re. Ez a LIDS ás az APASz hibridje.
fuhur 2011.10.27. 14:12:17
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.27. 15:43:27
en.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover#Uprighting