A Burán első és egyetlen repülésekor a második orosz űrsikló építése már közel volt a befejezéshez. A Ptyicskát (kismadár) a program elhalása és hivatalos leállítása után betolták egy raktárba, majd a Szovjetunió felbomlása után a Buránnal együtt megkapta Kazahsztán, fizetségül Bajkonur használatáért. Sokat nem lehetett tudni róla, alig egy-két fotó volt elérhető a már elcsomagolt űrsiklóról. De most a nem orosz internet legkomolyabb Burán anyagával rendelkező buran-energia.com-on feltűnt egy fotósorozat (űrsikló külső és belső képek) ez év augusztusából illetve 2009-ből. A képeken jól látszik az elmúlt két évtized lerakódott pora, és az hogy csak-csak kopik az űrsikló, még állásában is. Nem csoda, az orosz vagy kazah fizetést jól ki lehet egészíteni egy-két hővédő csempe eladásával. Vagy szimplán csak elvinni szuvenírnek egy kapcsolópanelt vagy kis alkatrészt...

 

2k1-102.jpg

 

2k1-100.jpg

Az egyik bajkonuri szerelőcsarnokban, az MZK jelzésűben. Az MZK és Ptyicska korábbi helye, az MIK csarnokok a szomszédai annak  ami a Buránra omlott 2002-ben.

 

2k1-118.jpg

Hiányoznak már a hővédő csempék innen-onnan...

 

2k1-115.jpg

A Buránt a space shuttle-el ellentétben nem a saját hajtóművei, hanem a teljesen autonóm Enyergia óriásrakéta vitte az űrbe, így a hátsó felére csak a manőverezéshez és visszatéréshez szükség méretű hajtóműveket terveztek. Itt még pluszban a feltankoláshoz való adapter is fent van. Egyébként bár az Enyergia csak két startot ért meg, 100 tonnás LEO kapacitásával akkor is majdnem elérte a Saturn-V teljesítményét (118 t), és jóval többet tudott például a leendő Falcon Heavy-nél (55 t) - amiről az amerikaiak szinte mindig hajlamosak megfeledkezni.

 

OK-MT-008.jpg

A Ptyicska nincs egyedül: az OK-MT jelű statikus tesztpéldányt (elöl) is ebben a csarnokban tárolják. Voltak olyan tervek is, hogy egy rászerelik egy Enyergiára, csak hogy leteszteljék a rakétát - az OK-MT pedig dolga végeztével elégett volna a légkörben.

 

2k1-31_sm.jpg

A kabin állapota 2009-ben. Már egész jól be volt drótozva, valószínűleg csak a kijelzőket, gombokat és egyéb szirszarokat kellett volna bekötni. Persze nehéz visszakövetkeztetni a tényleges állapotra, főleg ha összevetjük a mostani állapottal:

 

2k1-50.jpg

Joystickek, drótozás lelopva eltávolítva, a felső kapcsolópanel leköltözött alulra, a bele már valószínűleg egy közeli otthon dekorációjaként szolgál.

 

2k1-32_sm.jpg

A pilótáknak katapultülés járt. Ez már csak azért is érdekes, mert az eredeti tervek szerint a Ptyicska még szintén csak automata módon repült volna és randevúzott volna a Mirrel, úgy 1991-2(-3?) magasságában. Talán valami elkésett átszervezés, hátha sikerül pilótákkal elvinni emberes tesztrepülésre? Hisz eredetileg legénységgel csak a (megint előrángatott) második generációs űrsikló repült volna, az viszont alig volt még félkész...

 

2k1-70.jpg

És ha már a Mir szóba került, ott van a raktérben az űrállomáshoz csatlakozáshoz szükséges APAS dokkológyűrű és légzsilip is. Ugyanezt a rendszert használták space shuttle dokkoló rendszerében is.

Most már csak egy kérdés marad: eljön-e az idő, hogy megmenti valaki ezt az (űr)repüléstörténeti kuriózumot, ha már a Burán odaveszett, vagy ez is előbb lesz az enyészeté? Bár, ahogy a 2.01-es példájából látszik, a "megmentés" sok mindent jelenthet Oroszországban...

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr623298508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MTom 2011.10.12. 23:32:39

"(űrsikló külső és belső képek)" -> a linkek fel vannak cserélve.

Hát nem gyenge pusztítás 2 év alatt...
Kellett volna néhány figyelmeztető lövés az ilyeneknek - mondjuk 10-es irányzékkal, lábra... :)

MTom 2011.10.12. 23:45:06

"Ptichka was almost finished when the Energia-Buran project was stopped in 1993. Completion was evaluated to 95-97%. It remained to assemble some electronic instruments."

nagyasz 2011.10.12. 23:55:08

Miért írod, hogy "ha már a Burán odaveszett"?
Egész jó állapotban láttam a minap a németországi Speyerben a Technikai Múzeumban!
speyer.technik-museum.de/de/de/spaceshuttle-buran
Vagy félreértek valamit?

bbandi 2011.10.13. 02:21:57

@nagyasz: Amit te láttál, az az OK-GLI, légköri tesztekre használták:
www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-modele-gli.php
Burán volt a neve az egyetlen siklónak, ami az űrben járt, de sajnos rászakadt a szerelőcsarnok teteje:
www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-modele-101.php

Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat.

flimo13 2011.10.13. 07:14:32

"Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat."

A KGB :))

Tilikov (törölt) 2011.10.13. 11:14:37

@bbandi:

"Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat."

Kábé az, ami a mi fejünkben járhatott, amikor fizetség gyanánt elfogadtuk a Mig 29-eseket. Sokra nem mentünk velük, talán most majd eladhatjuk őket, kár hogy kicsit már rohadnak. Talán a kazahok is várják, hogy rohadjon még egy kicsit az övék, aztán eladják.

bbandi 2011.10.13. 15:55:38

@Tilikov: Nem igazán értek hozzájuk, de arra emlékszem, hogy nagy vita volt arról, hogy egyáltalán le kell-e cserélni a repülőket, vagy inkább a MiG-eket újítsuk fel. A szlovákok pl az utóbbit választották, a lengyelek is csak a MiG29-nél elavultabb gépeket cserélték F16-ra.
Mindenesetre a lényeg az, hogy a MiG-eket lehetett volna használni, a Burant viszont elképzelhetetlennek tartom, hogy valamire használni tudná Kazahsztán.

korxi 2011.10.13. 20:49:26

Először is nehezen tudtam értelmezni ezt a ezt a fizetségként elfogadást, de igazi fizetséget (pénz formájában) valószínűleg az érintett kazah döntéshozók kaptak.
Nyilvánvaló lehetett akkor is, hogy Kazahsztán legfeljebb múzeumi/kiállítási tárgynak tudna használni a siklókat, de ugye még annak sem használták. Prezentálták viszont a valaha volt és lesz legabszurdabb űrhajó megsemmisülési esetet.

A Mig 29-esek államadósság fejében átvétele semmilyen tekintetben semmilyen mértékig nem hasonlítható ehhez. Topkategóriás vadászokról van szó, illetve ezek a típusok akkortájt is azok voltak. Ott abszolúte nem a megszerzés volt a vagyonherdálás, hanem az ahogyan húsz éven át bántak velük (szabad ég alatt tárolás, az egyre csökkenő számú aktív példányok kannibalizmus elven való karbantartása, stb.). De ez itt eléggé OFF, abbahagyom.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.13. 21:18:32

@MTom: kösz, javítva.

@nagyasz: úgy van, ahogy írják, az a légköri tesztpéldány, a plusz sugárhajtóművek a végén árulkodnak róla.
Plusz még:
cydonia.blog.hu/2008/04/15/a_bolygo_ursiklo_megerkezett

MTom 2011.10.13. 22:00:07

@bbandi:
"Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat."

Szerintem ez fordítva működött: az oroszoknak kellett volna perkálniuk, ha meg akarták volna kapni. :)

Amúgy az igazi érték a tervek, mérési eredmények, tapasztalatok, amik ott maradtak az oroszoknál.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.13. 23:46:21

Valszeg nem volt semmilyen "igazi" üzlet. A Szovjetunió szétesése idejére az Enyergija/Buran program már romokban hevert, mindent hagytak in situ, úgy, ahogy volt, a tulajdonos gyakorlatilag a birtokos lett, így volt a legegyszerűbb. Ami Kazahsztánban volt, az a kazahoké lett szvsz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.10.22. 00:53:09

"és jóval többet tudott például a leendő Falcon Heavy-nél (55 t) - amiről az amerikaiak szinte mindig hajlamosak megfeledkezni."

Abszolút számok tekintetében igen. No és fajlagosan? t/$*pályamagsság értékben? Mert ez iknább a fontos.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.22. 18:15:21

@molnibalage: akkor viszont a Saturn-V-öt is leveri, mint vak a poharat. A FH-t viszont úgy harangozták be, mint "the most lift since the Saturn-V", ami meg szimplán nem igaz, az Enyergia többet tudott és két sikeres startja is volt (hogy a katonai bizbasz utána visszaesett, már nem az hibája volt).

zoli_ 2015.06.17. 10:17:22

Ellopot alkatrészek? Szerintem bekerültek az szp12-es tablók egy tu154-esbe és ott élnek tovább :)

Pudva · http://www.fatfish.hu 2015.06.17. 13:14:41

@nagyasz: Pont ezt akartam írni én is, hogy Speyerben a technikai múzeumban úgy adják elő, hogy az a Buran!
De ezek szerint nem...
süti beállítások módosítása