A Burán testvére csendben porosodik, lassan elkopik
2011.10.12. 22:41
A Burán első és egyetlen repülésekor a második orosz űrsikló építése már közel volt a befejezéshez. A Ptyicskát (kismadár) a program elhalása és hivatalos leállítása után betolták egy raktárba, majd a Szovjetunió felbomlása után a Buránnal együtt megkapta Kazahsztán, fizetségül Bajkonur használatáért. Sokat nem lehetett tudni róla, alig egy-két fotó volt elérhető a már elcsomagolt űrsiklóról. De most a nem orosz internet legkomolyabb Burán anyagával rendelkező buran-energia.com-on feltűnt egy fotósorozat (űrsikló külső és belső képek) ez év augusztusából illetve 2009-ből. A képeken jól látszik az elmúlt két évtized lerakódott pora, és az hogy csak-csak kopik az űrsikló, még állásában is. Nem csoda, az orosz vagy kazah fizetést jól ki lehet egészíteni egy-két hővédő csempe eladásával. Vagy szimplán csak elvinni szuvenírnek egy kapcsolópanelt vagy kis alkatrészt...
Az egyik bajkonuri szerelőcsarnokban, az MZK jelzésűben. Az MZK és Ptyicska korábbi helye, az MIK csarnokok a szomszédai annak ami a Buránra omlott 2002-ben.
Hiányoznak már a hővédő csempék innen-onnan...
A Buránt a space shuttle-el ellentétben nem a saját hajtóművei, hanem a teljesen autonóm Enyergia óriásrakéta vitte az űrbe, így a hátsó felére csak a manőverezéshez és visszatéréshez szükség méretű hajtóműveket terveztek. Itt még pluszban a feltankoláshoz való adapter is fent van. Egyébként bár az Enyergia csak két startot ért meg, 100 tonnás LEO kapacitásával akkor is majdnem elérte a Saturn-V teljesítményét (118 t), és jóval többet tudott például a leendő Falcon Heavy-nél (55 t) - amiről az amerikaiak szinte mindig hajlamosak megfeledkezni.
A Ptyicska nincs egyedül: az OK-MT jelű statikus tesztpéldányt (elöl) is ebben a csarnokban tárolják. Voltak olyan tervek is, hogy egy rászerelik egy Enyergiára, csak hogy leteszteljék a rakétát - az OK-MT pedig dolga végeztével elégett volna a légkörben.
A kabin állapota 2009-ben. Már egész jól be volt drótozva, valószínűleg csak a kijelzőket, gombokat és egyéb szirszarokat kellett volna bekötni. Persze nehéz visszakövetkeztetni a tényleges állapotra, főleg ha összevetjük a mostani állapottal:
Joystickek, drótozás lelopva eltávolítva, a felső kapcsolópanel leköltözött alulra, a bele már valószínűleg egy közeli otthon dekorációjaként szolgál.
A pilótáknak katapultülés járt. Ez már csak azért is érdekes, mert az eredeti tervek szerint a Ptyicska még szintén csak automata módon repült volna és randevúzott volna a Mirrel, úgy 1991-2(-3?) magasságában. Talán valami elkésett átszervezés, hátha sikerül pilótákkal elvinni emberes tesztrepülésre? Hisz eredetileg legénységgel csak a (megint előrángatott) második generációs űrsikló repült volna, az viszont alig volt még félkész...
És ha már a Mir szóba került, ott van a raktérben az űrállomáshoz csatlakozáshoz szükséges APAS dokkológyűrű és légzsilip is. Ugyanezt a rendszert használták space shuttle dokkoló rendszerében is.
Most már csak egy kérdés marad: eljön-e az idő, hogy megmenti valaki ezt az (űr)repüléstörténeti kuriózumot, ha már a Burán odaveszett, vagy ez is előbb lesz az enyészeté? Bár, ahogy a 2.01-es példájából látszik, a "megmentés" sok mindent jelenthet Oroszországban...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MTom 2011.10.12. 23:32:39
Hát nem gyenge pusztítás 2 év alatt...
Kellett volna néhány figyelmeztető lövés az ilyeneknek - mondjuk 10-es irányzékkal, lábra... :)
MTom 2011.10.12. 23:45:06
nagyasz 2011.10.12. 23:55:08
Egész jó állapotban láttam a minap a németországi Speyerben a Technikai Múzeumban!
speyer.technik-museum.de/de/de/spaceshuttle-buran
Vagy félreértek valamit?
bbandi 2011.10.13. 02:21:57
www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-modele-gli.php
Burán volt a neve az egyetlen siklónak, ami az űrben járt, de sajnos rászakadt a szerelőcsarnok teteje:
www.buran-energia.com/bourane-buran/bourane-modele-101.php
Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat.
flimo13 2011.10.13. 07:14:32
A KGB :))
Tilikov (törölt) 2011.10.13. 11:14:37
"Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat."
Kábé az, ami a mi fejünkben járhatott, amikor fizetség gyanánt elfogadtuk a Mig 29-eseket. Sokra nem mentünk velük, talán most majd eladhatjuk őket, kár hogy kicsit már rohadnak. Talán a kazahok is várják, hogy rohadjon még egy kicsit az övék, aztán eladják.
bbandi 2011.10.13. 15:55:38
Mindenesetre a lényeg az, hogy a MiG-eket lehetett volna használni, a Burant viszont elképzelhetetlennek tartom, hogy valamire használni tudná Kazahsztán.
Crane (törölt) 2011.10.13. 17:03:12
korxi 2011.10.13. 20:49:26
Nyilvánvaló lehetett akkor is, hogy Kazahsztán legfeljebb múzeumi/kiállítási tárgynak tudna használni a siklókat, de ugye még annak sem használták. Prezentálták viszont a valaha volt és lesz legabszurdabb űrhajó megsemmisülési esetet.
A Mig 29-esek államadósság fejében átvétele semmilyen tekintetben semmilyen mértékig nem hasonlítható ehhez. Topkategóriás vadászokról van szó, illetve ezek a típusok akkortájt is azok voltak. Ott abszolúte nem a megszerzés volt a vagyonherdálás, hanem az ahogyan húsz éven át bántak velük (szabad ég alatt tárolás, az egyre csökkenő számú aktív példányok kannibalizmus elven való karbantartása, stb.). De ez itt eléggé OFF, abbahagyom.
MTom 2011.10.13. 21:09:35
Itt jól össze lett anno foglalva...
cydonia.blog.hu/2007/08/12/hovihar_az_orosz_ursiklo_ii_resz
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.13. 21:18:32
@nagyasz: úgy van, ahogy írják, az a légköri tesztpéldány, a plusz sugárhajtóművek a végén árulkodnak róla.
Plusz még:
cydonia.blog.hu/2008/04/15/a_bolygo_ursiklo_megerkezett
MTom 2011.10.13. 22:00:07
"Egyébként kíváncsi vagyok mi járhatott a kazahok fejében, mikor elfogadták fizetség gyanánt a Buránokat."
Szerintem ez fordítva működött: az oroszoknak kellett volna perkálniuk, ha meg akarták volna kapni. :)
Amúgy az igazi érték a tervek, mérési eredmények, tapasztalatok, amik ott maradtak az oroszoknál.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.13. 23:46:21
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.10.22. 00:53:09
Abszolút számok tekintetében igen. No és fajlagosan? t/$*pályamagsság értékben? Mert ez iknább a fontos.
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.22. 18:15:21
zoli_ 2015.06.17. 10:17:22
Pudva · http://www.fatfish.hu 2015.06.17. 13:14:41
De ezek szerint nem...