Egyelőre csak a Vega teljes méretű modellje áll a kouroui starthelyen, de minden valószínűség szerint még idén sor kerül az első valódi rakéta startjára. A modellel a rakéta és a mobil szervíztorony illetve indítóállás közti mechanikus és elektronikus kapcsolatokat tesztelik, illetve a rakétára váró természeti kihívásokat is vizsgálják. Ezek közül a legfontosabbak a hőmérsékleti változások és a szélterhelés. A rakéta körül áramló levegő ugyanis örvényeket, azokon keresztül pedig oszcillációkat kelt. A tesztek megerősítették, hogy ezek a vibrációk nincsenek közel a szerkezet rezonanciafrekvenciájához, ami jó hír.

 

 

A Vega a kis tömegű, 300-2000 kg közti hasznos terhek pályára állítását fogja ellátni az európai flottában. Közvetlen konkurrensei a jelenleg nem sok megrendelőt vonzó Taurus XL és a jelenleg nem sok megrendelővel rendelkező Falcon 1e, illetve az orosz Rokot és készülőben lévő, gyorsítófokozatok nélküli "bébi-Szojuz" rakéták. Az első tesztrepülést követően az ESA egy öt küldetésből álló bemutató programot is beiktat, VEga Research and Technology Accompaniment (VERTA) néven, ami, ha az elképzeléseknek megfelelően zajlik, nagyon megnyerővé teszi majd a Vegát a vásárlók szemében. Elvileg ebben fog sor kerülni a LISA Pathfinder misszió felbocsátására is.

 

 

 

Ezzel párhuzamosan a Szojuz első startjára is készülnek Francia Guyanán, a lenti képen az elkészült indítóállás látható, mostanában kerül ki oda az első rakéta a rendszerek ellenőrzésére. A Vega-Szojuz-Ariane-5 trióval így az ESA Kourouról bármit képes lesz (gazdaságosan) indítani miniműholdaktól a 20 tonnás ATV-ig.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr492870035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.05.02. 11:02:30

Más kérdés, van-e értelme a nagy hűhónak. A Falcon-1e sikertelensége mutatja, hogy (számomra némileg érthetetlen módon) jelenleg nincs kereslet a ki holdakra (holott a miniatürizációból én erre következtetnék).

Attól tartok, az amerikaiak nagyon legyalulják majd a piacot, és ennek elsősorban az orosz és európai rakéták lesznek az áldozatai - jelenleg ők uralják a kommersz repülések piacát.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.05.02. 11:39:46

@KGyST: na igen, egyelőre piac az nem nagyon van, érdekes módon. Tudományos űrszondák esélyesebbek, ott viszont mindenki a magáét használja, így legalább az ESA nem a Rokotra meg a Dnyeprre költi a pénzét. Egyébként az oroszok is szenvedtek azzal, hogy a bébi-Szojuzra nem találtak megrendelőt, de úgy néz ki, az első repülésre rábeszéltek egy egyetemi projektet.

Aztán meg a japánok is építik maguknak az Epsilont, az indiaiaknak ott a PSLV, a kínaiaknak meg valamelyik Long March, szóval kínálat viszont van rendesen.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.05.02. 12:20:22

@lacalaca:
A PSLV-re legalább van megrendelő, szerintem ezek közül az az egy még viszonylag rendszeresen repül, legalábbis hallani róla.
süti beállítások módosítása