Nap képe: a félkész Dreamchaser
2011.02.06. 17:02
Orbital, Sierra Nevada Corporation, Bigelow Aerospace: Lori Garver, a NASA igazgatóhelyettese számos, az űrügynökséggel együttműködő űrvállalkozást végiglátogatott az elmúlt hetekben. A Sierra Nevada pedig az alkalomra kiállította saját (illetve a céghez tartozó SpaceDev által készített) űrsiklója félkész példányát.
Forrás: NASA HQ Photos
A Dreamchasert hét fő szállítására alkalmas, szuborbitális és orbitális repülésre is képes űrhajónak tervezik. A projekt anno nem került be a COTS nyertesei közé, de a CCDev (Commercial Crew Development) programon keresztül aztán kapott támogatást a NASA-tól, 20 millió dollárt (a rendelkezésre álló 50 millióból), a legnagyobb összeget a kiválasztottak közül. Az első légköri siklórepülésekre 2012-ben kerülhet sor, a Virgin Galactictól kölcsönkapott VMS Eve (WhiteKnightTwo) repülővel, mely a Virgin saját szuborbitális gépét is hordozza. A tényleges űrrepüléshez aztán már hagyományos hordozórakétát terveznek, például az Atlas V-öt.
A dokkolóegység az űrhajó hátulján, a két hajtómű között fog elhelyezkedni. Az elkészült Dreamchaser valahogy így fog festeni az ISS-hez csatlakozva:
Forrás: SpaceDev
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Cifu78 2011.02.06. 21:46:13
Viszont aligha lesz versenyépes, ha a méregdrága Atlas V.-el kell indítani, ami kb. 3x drágább, mint a Falcon 9...
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.02.06. 21:48:12
Cifu78 2011.02.06. 21:48:20
Viszont aligha lesz versenyképes, ha az Atlas V.-el akarják feljuttatni, a kb. 3x drágább, mint a SpaceX Falcon 9-ese...
www.konyvline.hu · http://konyvline.hu 2011.02.06. 21:49:07
Cifu78 2011.02.06. 21:49:52
@chipanddale74: Nem, a Szovjet BOR-4 tesztjárműből viszont inkább:
www.astronautix.com/craft/hl20.htm
_renton 2011.02.06. 21:51:52
Almaspite 2011.02.06. 21:52:26
www.google.hu/images?hl=hu&source=imghp&q=hermes+space+shuttle&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=
Cifu78 2011.02.06. 21:57:11
Cifu78 2011.02.06. 22:26:47
Amúgy ha a Hermes-t hozod fel, akkor ott van az X-20 DynaSoar, ez az 1960-as évek elején repült volna már (az első emberes árrepülés kijelölt pilótája egy bizonyos Niel Armstrong lett volna...), jó 20 évvel a Hermes tervezési fázisának megkezdése előtt:
www.google.co.uk/images?hl=en&q=DynaSoar&rlz=1I7ADFA_hu&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1440&bih=809
www.astronautix.com/craft/dynasoar.htm
Mr. Hilter 2011.02.07. 07:02:39
flimo13 2011.02.07. 07:58:53
Amúgy épp pár napja olvastam róla az iht-ben, addig nem is tudtam róla, hogy siklót is építenek. Örülök, hogy a túlméretezett shuttle miatt nem dobták kútba az egész koncepciót.
Amúgy gyorsítórakéták alkalmazásával nem lenne alkalmas hordozógépről indításra?
Cifu78 2011.02.07. 12:04:11
A 27 tonnás MAKS-OS esetén 275 tonna az űrrepülőgép (27 tonna) illetve a külső üzemanyagtartály tömege.
www.buran.ru/htm/molniya6.htm
A Dreamchaser csak 9 tonna, de a hajtóműve nem alkalmas pályára való feljutásra (Hibrid hajtómű, tehát az üzemanyag szilárd). Hasracsapás módjára is lenne vagy 100 tonna körül a gyorsító fokozat és az űrrepülőgép tömege.
Szóval egy Boeing 747 méretű hordozógép kellene, minimum. Viszont a gyorsító fokozatot még ki kellene fejleszteni, tehát ez esetben ez plusz költség, ehhez képest az Atlas V. ugye készen van (bár nem tudom, hogy emberes űrrepülésre is alkalmasnak van-e minősítve).
kamov 2011.02.07. 13:47:03
A Delta-IV-nél ez már egy több éves sokkal drágább folyamat lenne, mert a minősítéshez az RS-68 hajtómű teljes vezérlését át kell tervezni.
Egyébként a megboldogult OSP program űrhajóiból jött vissza a Dream Chaser is meg az Orbital Prometheus siklója is.
flimo13 2011.02.07. 14:15:50
kamov 2011.02.07. 16:13:42
Az ehhez kellő scramjet technológiához még évtizedek és dollártízmilliárdok kellenek.
Cifu78 2011.02.07. 18:12:50
De még akkor is ott van a költség. Csak az Atlas V. ára ~180 millió USD. A SpaceX esetén a Falcon 9 meg ~56 millió USD.
Mondjuk ettől még kellemesnek tűnik, hogy a NASA hamarosan akár három űrhajó közül is válogathat...
@flimo13: Ahogy Kamov is írja a Scramjet még jelenleg kísérleti fázisban van. A jelenlegi fejlesztési ütemmel talán 2020 körül már megjelenhetnek a Scramjet katonai rakéták, de a Sracmjet repülőgépek még onnan is jó 5-10 év, legoptimálisabb esetben és kellő pénzügyi hátszéllel.
flimo13 2011.02.07. 18:45:10
kamov 2011.02.07. 19:45:34
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.02.07. 22:20:22
en.wikipedia.org/wiki/NASA_X-43
en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-51
Btw, a Boeing pl számon tartja a Falcon-9-et mint lehetséges rakétát a saját CST-100 űrhajó-terve alá. Bár jó pár év lesz, mire az megvalósulhat, szóval ráérnek.
scientia 2011.02.08. 15:08:22
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.02.08. 15:27:22
Beren 2011.02.08. 21:36:28
scientia 2011.02.10. 12:41:57
"Emellett a Bush elnök által meghirdetett, később Obama által törölt, a Holdra majd a Marsra szállást célzó Constellation-program számára fejlesztett Orion űrhajó tervezése során szerzett tapasztalatokat felhasználva új űrhajót is létre kell hoznia. Az űrhajót egyelőre az MPCV (Multi-purpose Crew Vehicle – többcélú űrjármű) munkanévvel látták el. Az Egyesült Államok a következő három évre közel hétmilliárd dollárt biztosít a programra.")
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.02.10. 12:56:29
A Dreamchaserre hirtelen annyit találtam, hogy kompozit, szerintem szénszál-kompozit, de majd még utánanézek.
scientia 2011.02.10. 13:05:52
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.02.10. 14:12:22
Amellett meg az Orionhoz már egy csomó mindent fejlesztettek, kétlem, hogy előről kezdenék, pláne hogy megint költségvetési nyirbálásra lehet számítani.