A dán emberi ágyúgolyó projekt
2010.09.15. 08:25
Ki mondta, hogy óriási rakéták és bonyolult űrhajók kellenek az űr eléréséhez? Ezt gondolta két dán, Kristian von Bengtson és Peter Madsen, majd belevágtak a gazdaságos űrutazás megvalósításába. Madsen előzőleg már megépítette a világ legnagyobb házi készítésű tengeralattjáróját, a Nautilust, majd 2004-ben rakétafejlesztésbe kezdett a NASA-nál is megfordult von Bengstonnal, Copenhagen Suborbitals néven. Az ötletük egyszerű volt: eljuttatni egy embert 120 km magasra, az űr határára egy szuborbitális repülésen. Vegyük észre, hogy ugyanez a célja, csak több utassal egyszerre, például a nagyságrendekkel több pénzből operáló Virgin Galacticnak is. Kényelmes űrhajó helyett azonban Madsenék itt is a praktikumot nézték: ha a szokásos, háton ülő-fekvő pozíció helyett az utas szinte áll, sokkal kisebb átmérőjű űrhajóra és rakétára lesz szükség. Így a Tycho Brahe "űrhajó" gyakorlatilag egy fémhenger lett biztonsági övekkel, egy fenéktámasszal, meg plexikupolával a tetején a kilátáshoz. A hagyományos, fekvő helyzetet a startnál és az emelkedés elején fellépő nagy terhelés miatt alkalmazzák az űrhajókban, de a tervek szerint az egyfokozatú HEAT rakéta nem lépné túl a 3-4 g-t, amit ebben a félig álló testhelyzetben is lehet tolerálni. A pályaív tetején az egyén megtapasztalná a súlytalanságot néhány percen át, majd ejtőernyőkkel érne földet.
Peter Madsen az épülő "űrhajóban", mellette von Bengtson
Persze megfelelő tolóerejű rakétát építeni nem olyan egyszerű. A csapat már túl van több statikus hajtómű-teszten is, kezdetben kicsinyített, majd normál méretben legyártott hajtóművel is. A HEAT vegyes hajtóanyagú rakéta: folyékony oxigén égeti el a szilárd üzemanyagot (paraffint vagy poliuretánt). A tesztekről készült videók alapján azért a hajtóerő nem tűnik minden esetben annyira egyenletesnek, a legutóbbi próbán például elég komoly oszcilláció látszik és hallatszik.
Házi építésű rakéta, házi építésű tengeralattjáróval
Ennek ellenére szeptember elejére már betervezték a HEAT-1X tesztindítást az aránylag félreeső Bornholm sziget közeléből, a Balti-tengerről. Ez a rakéta még csak 30 km magasra repült volna, természetesen emberi utas nélkül. Csakhogy gyakorolni kell még a a tengeri üzemeltetést: a startot megakadályozta a LOX (folyékony oxigén) szelep befagyása. Az előzetes vizsgálat szerint a szelep temperálására alkalmazott, teljesen átlagos bolti hajszárító túl sokáig volt áram nélkül...
Ilyen apróságok is mutatják, hogy várni kell még, mire Dánia bekerül a páholyba az USA, Oroszország és Kína mellé, mint saját erőből űrhajóssal rendelkező nemzet (it's rocket science! ugye), de tegyük hozzá, hogy az egész projekt idáig nagyjából 15 millió forintnak megfelelő összegbe került - mások ettől többért vesznek autót maguknak. A következő teszt a holnap szerint 2011. nyarán történhet meg, és persze több sikeres próbálkozás után fog csak élő ember a kapszulába kerülni - de erre a veszélye szerepre Peter Madsen már önként jelentkezett.
A csapat az egyik HEAT-1X statikus teszt után
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bgp 2010.09.15. 09:59:01
fourgee 2010.09.15. 11:29:36
diktatorikus kleptokrácia 2010.09.15. 11:45:10
hajrá, Dánia, csak drukkolni tudok az ilyen agyament ötleteknek. hamarosan megkapják az Ig Nobel-díjat
2010.09.15. 11:51:00
Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.15. 12:09:01
huta9020 2010.09.15. 12:43:52
Egyébként nagy királyság, én szurkolok nekik!
huta9020 2010.09.15. 12:44:31
"azta" 2010.09.15. 13:11:40
a legjobb, hogy megtapasztalhatják a súlytalanságot pár percre! persze moccanni sem tudnak majd, így aztán olyan lesz mint egy kiadós vizelés után - az ember úgy érzi, szinte repül...
codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.15. 13:26:16
Cifu78 2010.09.15. 13:39:14
Az UC3 Nautilus pedig korrektül bebizonyította, hogy megvan a kellő elhivatottságuk...
2010.09.15. 14:24:32
lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.09.15. 17:04:59
fourgee 2010.09.16. 09:32:19
Ez kb. olyan, mintha lenne egy szabály, hogy kizárólag az számít repülésnek, ha X kilométert megtesz valami vízszintesen. Kb. ez olyan, mintha felszállna egy helikopter 3 kilométer magasra, aztán leszállna és azt mondanánk hogy nem is repült, csak felemelkedett és leszállt... :)))
teddybear01 2010.09.18. 18:30:24
teddybear01 2010.09.18. 18:35:17
A fene tudja, nekem ez a tubus már szűk. Most mértem le a vállam, 71 centi széles, a tubus meg 65 centi átmérőjű.
Jester 2010.09.21. 18:30:03
Jobb lent: SPUTNIK :D
A rakéta mellett balra pedig a koppenhágai operaház van, szóval remélem ez nem a kilövő platform a dán főváros szívében... Bár a dánoktól kitellik.... :D