Ares - Shuttle limbó

2009.03.23. 06:11

A régi nóta: hosszabbítsanak-e az űrsiklók? Mikorra lesz kész az Ares? Bár alig egy hónapja arról nyilatkozott a NASA vezetése, hogy 2010-el nyudgíjazza a shuttle-flottát, és teljes erővel meg az extra pénzzel az új rakétákra összpontosít, mostanra visszavonták ezeket a nyilatkozatokat. Az Ares-I-X tesztrepülés időpontja is kezd bizonytalanná válni, ami a Constellation program pénzügyi gondjaiból fakad, amik viszont részben a rakétával kapcsolatos problémákból erednek (több hiba -> több áttervezés -> több pénz). Az Ares vezető mérnökének jelentése tavaly nyáron több komoly hibalehetőséget is felsorolt, a legsúlyosabb a rakétában fellépő erőteljes oszcillációk az első fokozat égésének vége felé. A NASA-s anyagok mostanában már pontos dátum helyett csak "nyári startot" írnak.

 

 

 Összeáll-e?

 

Amiért ez kényes kérdés rövidtávon, az az hogy a teszthez a 39B állást használnák. Ekkor fog zajlani a Hubble-javítás is, ahova az Atlantis a 39A-ról indul, eddig tiszta sor. De az űrtávcsőtől nem lehet csak úgy elcsónakázni az ISS-hez ha valami probléma lép fel, ezért mentőűrhajót kell kiállítani. Azt viszont nem lehet az túl sokáig húzni, hogy pontosan melyik állásba is költözik majd az Endeavour. El kell dönteni időben, hogy az Atlantis helyére viszik, vagy szépen kiköltözik mellé a 39B-re.

Az Ares nehézségei (pénzügyi és technológiai között nem egyértelmű, de szoros kapcsolat van) miatt akár 2017-ig csúszhat a hadrendbe állítás, ami miatt megint felbukkant a siklók hosszabbításának ötlete, hiába temették el az ötletet teljesen pár héttel ezelőtt. Arról már többször értekeztünk mi is, hogy mik lennének az előnyei, mik a hátrányai egy ilyen lépésnek, így vagy úgy, de a NASA évekre saját emberes űrhajó nélkül fog maradni. Mindenesetre a tervet most ismét előrángatták, a kérdés nyárig nyitva áll.

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr231019437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.23. 17:10:14

Hát, én továbbra is maradnék a Dragonnál, az Ares semmivel sem tűnik jobbnak, mint a Shuttle.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.03.23. 18:02:24

@KGyST: de hát az mégsem "saját", még ha két kézzel lapátolják is bele a pénzt. Illetve az nem megy el a Holdig. Persze lehet hogy három-négy év, és beintenek az oroszoknak, mit nekünk Szojuz, van jófajta amerikai űrhajónk is. :D

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.23. 19:08:49

@lacalaca:
Minél kevésbé saját/állami, annál jobb. Ki fog derülni, hogy amit a NASA megcsinál 10x-ből, azt a SpaceX kihozza X-ből. Egyébként a Falcon 9 brosúrában az indítható teher meg van adva a TransLunar Orbitra és a TransMartian Orbitra is.

Egyébként nem tudjátok, mi van velük? Nagy csinnadrattával januárban felállították az első Falcon 9-et az LC-40-re, azóta síri csend. Két hónapja ott ázik?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.03.24. 00:20:02

@KGyST: megjelent egy új ápdét a honlapon, de nem a 9-ről, hanem a Falcon-1 Flight 5-ről. Most szállítják Kwajalein-re az első fokozatot. A Falcon-9-nél tényleg nagy a csend, csak egy Merlin vákuumtesztről írtak eddig. Ja és a NASA elvileg idén nagy csinnadrattával felállítja a az Ares-I-X-et, aminek még csak működő második fokozata sincs, hogy 2013-ban jöjjön elő a következő, még mindig szuborbitális teszttel.

Én a Falcon-9 brosúrában nem találtam olyat, csak GTO, napszinkron meg szökési sebesség ábrákat. De ha azt vesszük, hogy az F-9H LEO kapacitása is csak 29 tonna lesz a Saturn-V 118 tonnájához képest, akkor max űrszondát fognak a Holdhoz küldeni mást nem, annyira azért még nem nagyfiúk. :)
süti beállítások módosítása