A francia Arianespace vállalat további 10-15 orosz gyártmányú Szojuz rakéta beszerzéséről tárgyal, az eddig megrendelt 8 mellé. A cél, hogy a vállalat kibővíthesse jövőbeni szállítási kapacitását. A Francia-Guaianán található Guaiana Űrközpontban már folyik a bajkonuri Szojuz-indítóállásra kísértetiesen hasonlító új létesítmény építése. Az eredeti elképzelések szerint 2007-re tervezték az első indítást, majd ez módosult 2008 végére, de sokak szerint még ez is túl optimista kijelentés. Az egyébként is késésben lévő projekt sorsát jelentős biztonsági problémák is bonyolítják.

 Amint az orosz partner, a MIR cég igazgatója Vladimir Grezdilov bejelentette, épületeiket és eszközeiket folyamatosan fosztogatják egy helyi "biztonsági cég" emberei, mely támadásokra a rendőrség eddig gyakorlatilag semmilyen válaszlépést nem foganatosított. Mindezek tetejében a cég nagy számú alkalmazottja kilépett a tarthatatlan állapotok miatt. A projekt eddig 40%-ban készült el, ami mindenképpen lemaradásnak számít. Az Arianespace mindenesetre 2009 márciusára tűzte ki az első startot. A nehézségek ellenére az indítóállás, az irányítóbunker és az összeszerelő létesítmények építése tovább folyik, a programot támogató orosz szakemberek a jövő év elején érkeznek.

 A francia-orosz űrkutatási együttműködés kulcsfontosságú része a Szojuz rakéták indítása a térségből, melynek fekvése jóval optimálisabb mind a kazahsztáni Baikonur, mind az Oroszország északi részén lévő Pleszeck komplexumoknál. Azáltal, hogy az indítás az Egyenlítő közeléből történik, a Föld forgása miatt 500m/s plusz sebességet kapnak a rakéták (kelet fele történő pályára állításnál), és akár három tonnás rakományt is földkörüli pályára tudnak majd állítani. Ezzel a Szojuz lesz a cég közepes szállítóeszköze. A legnagyobb az Ariane-5 a maga 9 tonnás teherbírásával, míg a most fejlesztés alatt álló Vega rendszer 1 tonnát lesz majd képes az űrbe juttatni. Jean-Yves Le Gall, az Arianespace elnöke szerint évi 3-4 Szojuz rakétát indítanának.

A bővítés összesen kb. 350 millió euróba kerül (ebből 120 millió a rakéták modernizálása), amelynek kétharmadát az ESA, a többit az Arianespace állja. Az indítóállás kissé távolabbra helyezkedik el a már meglévő Ariane-5 berendezéseitől és a szintén építés alatt álló Vegáétól is, mivel megfelelő szilárdságú sziklás alapkőzetet kellett találniuk az indítások biztosága érdekében.

 Forrás:

www.aviationweek.com

www.wikipedia.org

www.en.rain.ru

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr30238513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása