Leloptuk a NASA honlapjáról a visszaszámláló órát (a flash belelógott az alatt levő hírbe, ezért az indítás után kiszedtem), reméljük nem bánják nagyon. Indul a közvetítés az STS-116 küldetés újabb indítási kísérletéről. A Discovery űrsikló egy meghajtószegmenst szerkezeti elemet (bocs, először benéztem a Truss Segment nevet) visz a nemzetközi űrállomásra, amit majd egy összetett művelettel az űrhajó, és az állomás robotkarjával közösen fognak elhelyezni. A postot rendszeresen frissíteni fogjuk, a fejleményekről beszámolandó. Frissítések alant fognak elhelyezkedni, bár tudom a szokás az, hogy legfent van mindig a legújabb információ, de így később visszanézve is kényelmes olvasni.
SHUTTLE COUNTDOWN CLOCK    
Olvassa el, hogy
az eredeti hogyan működik:

+ A Countdown 101
+ Miért van két külön óra?
+ Honnét nézzünk shuttleindítást

Credit: NASA -->

Nem mellesleg az ESA első svéd űrhajósa is az utasok között van, Christer Fuglesang az egyik küldetés specialista feladatát látja majd el. Az STS-116 legénységének névsora:
  1. Mark Polansky
  2. William Oefelein
  3. Nicholas Patrick
  4. Robert Curbeam
  5. Christer Fuglesang
  6. Joan Higginbotham
  7. Sunita Williams

[update 19:01]

A visszaszámláálás közben úgynevezett "built-in hold" idők vannak. Ez azt jelenti, hogy bár az óra szertint T-26 óra van hátra az indításig, ez mégsem jelenti, hogy 26 óra múlva meg is történik a start. Ahogy halad előre a számlálás, bizonyos időpontoknál megállítják az órát időlegesen, változó időszakokra, percektől akár órákig is terjedhet ez.

Balra: a P3/P4 Truss szegmenst elhelyezik egy tárolóban. Ez a szegmens az Atlantis űrrepülővel jutott az ISS-re szeptember 9-én.
Az ilyen időszakok arra szolgálnak, hogy a különböző órákat szinkronizálhassák, az időjárás változásaira reagálhassanak (tipikusan ilyen történt a péntek hajnali időpontban is, amikor úgy döntöttek, hogy addig rögzítetik az órát, amíg a felhőzet fel nem oszlik. Sajnos a felhőzet az indítási ablak végéig kitartott).


Visszaszámlálás során a külső üzemanyag tartály (a nagy narancssárga tartály a sikló hasa alatt) folyékony oxigén szelepét kinyitják, hogy az állás során az esetleg felmelegedett, így kitágult üzemanyag ne nyomja szét a tárolót.

Miután az űrrepülőgép fedélzeti számítógépei is elkezdik a visszaszámlálást, bármilyen probléma a számlálás megszakítását vonja maga után, és az óra visszaáll T-20 percre.

forrás...

[update 22:34]

Mostanra a NASA launch blogja is elindult, a visszaszámlálás alatt beszámol minden fontos eseményrők, érdemes gyakran frissíteni. Nézzük mi történt hét óta. Sajnos úgy néz ki, hogy az időjárás ugyanolyan, mint pénteken volt, vagyis 40% esélye van csupán a sikeres indításnak. A felhőzet problémán kívül van még egy újabb gond: a szél néhol átlépi a 15 csomós küszöböt. Reméljük a legjobbakat.

Vízalatti szerelési gyakorlatA tankolás befejeződött, bár a csapat kissé túllépet az idején, még gond nélkül belefér az időkeretbe. Az űrhajósok is megvacsoráztak, és átestek a szokásos sajtópózoláson. A Closeout Crew (ha valaki jó fordítást tudna mondani erre, az ne restelljen írni) engedélyt kapott belépni a Fehér Szobába (ez egy teljesen szabályzott légterű szoba, ezen keresztül lehet bejutni az űrrepülőgépbe). Ez a csapat készíti elő a terepet az űrhajósoknak. A Final Inspection Team (fordítás jöhet) pedig átnézte a külső tankon képződő jéglerakódást, nehogy a korábbi Columbia balesethez hasonló történjék.

forrás...

[update 22:57]

A küldetés részben egy szerkezeti elem űrállomásra juttatásából, illetve egy rendkívül összetett, űrsétát is igénybevevő huzalozási átalakításból áll (kép fent balra: kiképzésen az űrhajósok, súlytalanság érzetéhez víz alatt gyakorolnak). Hogy üzembe helyezzék a legutóbb felvitt hatalmas napelemeket a kábeleket kell kicsit átszerelni, illetve a másik napelem egyik szárnyát felgöngyölni félig (kép alant, így fog elvileg kinézni).
A Nemzetközi Űrállomás

Az indítás helyszínéről: a Final Inspection Team már lefele tart a toronyból, az űrhajósok pedig beöltöztek a szkafandereikbe. Egyenlőre két felhőréteg is aggodalmat okoz, de legalább a széllökések úgy tűnnek, mint ha mérséklődnének kicsit.

A Fehér Szoba, épp a legénység két tagja öltözik be. [update 23:21]

Az űrhajósok megérkeztek a 39B kilövőálláshoz. Hamarosan belépnek a Fehér Szobába, innét pedig a Discovery fedélzetére.

[update 23:54]

Párosával beszállnak az űrrepülőgépbe, ahol elfoglalják előre meghatározott helyüket. A majd robotkarokat kezelő Joan Higginbotham száll be éppen. A segítőknek muszáj ott lennie, amikor a legénység helyet foglal, ugyanis a szkafander nagyon nehézkés, ráadásul a repülő állása miatt kényelmetlen is mozogni. Az időjárás reményteli: a felhőzet pont az elfogadható szinten van, reméljük csak feljebb emelkedik majd.

Az űrhajósokat besegítik a székeikbe.[update 00:10]

A rakomány ellenőrzése megtörtént, minden rendben. A Closeout Crew lezárja a Discovery zsilipét. Hamarosan kijönnek. A legénység elhelyezkedett az utastérben és a pilótafülkében, a hátralevő két-három órát beszíjazva fogják eltölteni.

A mérnökök lezárják az űrrepülőgép zsilipét.[update 00:36]

T-1 óra, a zsilip lezárva, kommunikáció az űrhajósokkal rendben. Jó hír az idővel kapcsolatban, a szelek mérséklődtek, így kb 30% esélye maradt annak, hogy a mai indítást is le kell fújni.

[update 00:55] T-56 perc (ahogy korábban írtam ehhez a hold-time még hozzájöhet), vagyis 56 perc múlva elindul 33. útjára a Discovery űrrepülő. Egy relatíve apró, ámde fontos építőelemet visz magával a Nemzetközi Űrállomásra: a P5 vázelemet. Ez lehetővé teszi később a hozzá kapcsolódó napelemek forgatását, hogy a Napot követve a lehető legtöbb energiát adják az állomás rendszereinek. A 12 napos küldetés során átdrótozzák az energiaellátó rendszert, és üzembe helyezik a korábban felvitt napelemtáblákat. Az űrállomás áramfogyasztása elérte azt a határt, hogy a további bővítések előtt a rendelkezésre álló forrásokat bővíteni kell, ezért kiemelt fontosságú az STS-116 jelű küldetés.

[update 01:28] T-24 perc körül járunk, két hosszú tervezett felfüggesztés lesz: T-20 percnél 10 perc van tervbevéve, T-9 percnél pedig kb 40. A Closeout Crew eljött az indítóállástól, a meteorológiai megfigyelő a levegőben. Eddig minden terv szerint halad, nem sok mindenről lehet beszámolni.

[update 01:33] T-20 perc. Most a repülésirányító egy sereg dolgot fog ellenőrizni, műszereket, és csoportok készenlétét.

[update 01:42] T-20 perc, a visszaszámlálás folytatódik, az operátorok megnézik a Discovery számítógépeit, hogy a programok rendben futnak-e, és átállhatnak-e a végső visszaszámlálás üzemmódába. Minden rendben halad, T-19 perc.

[update 01:50] T-11 perc, a pilóta a héliumnyomást ellenőrizte.

[update 01:53] T-9 perc, és felfüggesztve. Ez egy tervezett felfüggesztés, kb 40 percig maradunk most így. Az időjárás egyenlőre kedvező maradt.

[update 02:10] A felfüggesztés 45 percében járunk már, az előkészületek gond nélkül folynak. A repülésirányító bejelentette, hogy az indítási ablak közepe a megirányzott indítási időpont, vagyis EST 8:47:35 p.m. Kíváncsi lennék, hogy bárki is olvassa ezeket a bejelentkezéseket...

[update 02:24] 15 perc van még hátra a hold-ból. A szelet figyelik ugyan, de egyenlőre minden érték tűréshatáron belül van.

[update 02:35] már csak pár perc van hátra, és folytatódik a visszaszámlálás. A pilóta jelezte, hogy a spanyolországi vészleszállópályát fogják szükség esetén használni, a parancsnok pedig elbúcsúzott a földi irányítástól, ezután már besűrűsödnek majd az események, ezt most teheti meg nyugodtan.

[update 02:39] T-9 perc, a visszaszámlálás folytatódik.

[update 02:41] T-7 perc, visszahúzzák az álványzat felső részén található közlekedőfolyosót.

[update 02:42] APU 15 másodperc múlva aktiválva.

T-4 perc.
Szépen lassan beindítják a hajtóműveket, kisegítő rendszereket.

Leemelik a tartály tetejéről az üzemanyagcsövet, a folyékony hidrogén utánpótlását leállították.

T-90 sec.
T-60 másodperc.
T-5..4..3..1 offblast. A Discovery újra levegőben, minden rendszer rendesen működik!

A külső segédhajtóművek rendben leváltak, a segéd energiaellátó rendszerek, hajtóművek hibátlanul működnek.

Képes beszámoló:
























Minden elismerésem a földi csapatnak a kíváló munkáért, és jó utat Discovery. Időközben az ISS legénységével is tudatták, hogy hamarosan vendégeik érkeznek, ők közölték, hogy akkor majd felkapcsolják a lámpákat, hogy idetaláljon az űrhajó. Az STS-116 elkezdődött.

Gyakorlatilag minden információt a NASA honlapjáról szedek, illetve a NASA TV-ből képeket. Az itt megjelent képanyag ezért a NASA tulajdona, a cydonia.blog.hu-n csak népszerűsítési célokkal szerepelnek.
Basically all the information on cydonia.blog.hu is referring to the webpage of NASA, and NASA TV. Pictures are credited to NASA, here they only fulfilling an intention of outreach.

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr5921834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása