Ahogy megjött a jó idő, megjött az űrcégek kedve is a nagyobb durranásokhoz: az Orbital sikeresen letesztelte az Antares rakétát, a SpaceX 250 méterig reptette a Grasshoppert, és végre, végre! készen áll a SpaceShipTwo is az első hajtóműves repülésre.

Antares_A-One_April2013_2_low.jpg

Antares: következő megálló az ISS

Az Orbital eddigi legnagyobb rakétája sok csúszás után ért végül a starthelyre, majd két sikertelen kísérlet (túl korán leoldó adatkábel, rossz időjárás) végül vasárnap sikeresen tejlesítette első repülését, és pályára állított négy CubeSatot (ebből három okostelefon-alapú PhoneSatot) és a Cygnus teherűrhajót helyettesítő tömegszimulátort. Ezzel az Orbital és a Wallops-szigeti Mid-Atantic Regional Spaceport is belépett a nagy hordozórakéták piacára. De máshol is zajlott az élet: ugyanazon a héten vitték el az első Cygnus űrhajót is megtankolni. Mivel öngyulladó keveréket használnak, a két komponenst több nap különbséggel töltötték be az űrhajó tartályaiba. A Cygnus hamarosan visszatér az összeszerelő csarnokba, ahol felkerül a következő Antaresre, és ha minden jól megy, júniusban útnak indul az űrállomáshoz.

grasshopper.jpg

SpaceX: 250 m, és tovább

A SpaceX eközben újra megreptette a Grasshoppert, ami ezúttal már 250 m magasba emelkedett, kicsit lebegett, ellenállt a szélnek, majd visszaereszkedett a kiindulópontjára. Még mindig megdöbbentő, és kissé félelmetes ezt a légibalettot figyelni egy ekkora monstrumtól. Viszont idáig egyszer sem hibázott: jó előjelek ezek az űrből visszatérő első fokozat megvalósíthatósága szempontjából.

SS2_CF01_ColdFlow.jpg

Virgin Galactic: hétfőn jöhet az első hajtóműves repülés!

A Virgis már régebb óta repteti siklórepülőként szerencsétlen SpaceShipTwo-t, mint hogy emlékezzünk a kezdetére, ám ez végre megváltozik. Nemrég megejtettek egy cold flow, vagyis hideg áramlási tesztet, mikor is az oxidálószert a hajtómű tényleges begyújtása nélkül, hidegeb átnyomták a rendszeren. Ezzel ellenőrizni lehetett, hogy hogyan viselkedik az üzemanyag-ellátó rendszer repülés közben. Innen már tényleg nincs hátra, csak a gyufa odatartása a popóhoz: Richard Branson pedig kijelentette, hogy hétfőn (április 30.) fogják átlépni a hangsebességet a leendő űrhajóval. Innen fokozatosan építkeznek tovább az első tényleges űrugrásig az év végén. Az első hivatalos útra jövő év elején fog sor kerülni - ekkor Sir Richard is a fedélzeten lesz.


Ugyanezek, videón, az Antares startot érdemes végignézni, főleg az első fokozat leválását, a második fokozat begyújtását az űrben és az orrkúp ledobását. (Egy "nominal" drinking game-hez is jó alapanyag...)

Ez pedig a Grasshopper repülése, a levegőből egy hexakopterrel rögzítve:

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr285244556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hld50 · https://twitter.com/hold50 2013.04.27. 19:11:46

Azért Branson részéről enyhe túlzás a SpaceShipTwo-t űrhajónak nevezni.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.04.27. 23:23:29

@hld50: nyilván más liga, mint az orbitális űrhajók, de egyelőre az a mondás, hogy ha átlépi majd a 100 km-t, akkor űrhajó lesz. És a szabál az szabál. (Ami meg a még-nem-átlépést illeti, ilyen értelemben ugyanúgy nem űrhajó még, mint pl az Orion vagy a Dream Chaser.)