Íme a SpaceX konkurenciája

2013.04.08. 12:45

Kigördült az első Antares rakéta a wallops-szigeti starthelyre, hogy másfél hét múlva megejtse a szűzfelszállást. Eközben az első Cygnus űrhajó is lassan teljesen összeáll, hogy a következő rakétával elrobogjon az űrállomásig. Az Orbital Sciences ugyanarra készül, mint amit a SpaceX megtett: privát vállalkozásként teherűrhajót juttasson az ISS-hez, a NASA-val kötött megállapodás szerint. Persze jelentős különbségek is vannak a két cég között. Egyrészt a Cygnus sokkal inkább európai ATV űrhajókra hasonlít: csak egyirányú áruszállításra alkalmas, visszafelé hulladékfeldolgozó üzemmódban jön, vagyis elég a légkörben. A rakétát viszont ugyanúgy el akarják majd adni más megrendelőknek is, kialakítástól függően 5-6 tonnát lesz képes alacsony földkörüli pályára állítani. Meglátjuk, mennyire tudnak versenyezni a jelenlegi beszállítókkal (különösen a Falcon-9-cel). 

antares_first.jpg

A gyártási folyamatban is eltér a két cég filozófiája. Míg Elon Musk arra jutott, hogy a legolcsóbb és leghatékonyabb, ha szinte mindent maguk csinálnak, cégen belül, a fémmegmunkálástól a programozásig, az Orbital a legózásra és kiszervezésre szavazott. A negyven éves, de zseniális hajtóműveket Oroszországból veszi, porolja le, és adja tovább az AeroJet, az első fokozat Ukrajnából érkezik, onnan, ahol a Zenyitek is készülnek, a második fokozatot a szilárd hajtóanyag királya, az ATK állítja elő, a Cygnus hermetizált raktere pedig olasz produktum.

antares_rollout_1.jpg

antares_rollout_2.jpg

AONE_vertical_2_crop.jpg

Az első repülésen még csak a rakétát próbálják ki, erre várhatóan, ha nincs semmi fennakadás, április 17-én kerül sor. Tekintve, hogy a projekt minimum egy éves csúszásban van, egy-két hetes halasztás már igazából nem oszt, nem szoroz. Űrhajó itt még nem lesz, csak egy tömegszimulátor, az a nagy fehér, függőlegesen álló hengeres izé ott baloldalt, középen:

HIF_Dec_2012_Crop.jpg

Ha nem lesz nagy gond a repülés során, az első űrhajó június magasságában indulhat az űrállomáshoz. Már nagyjából össze is van állítva:

April_COTS_integrate_cygnus_crop.jpg

Felül a hermetizált raktér, alul a műszaki modul, a nagy panel pedig a napelemet takarja. És így néz ki a bepakolás:

cygnus_packing.jpg

A szűk ajtó és a gravitáció együtt a jelek szerint kissé trükkössé teszi a dolgot, bezzeg az űrhajósok a súlytalanságban csak kipöccintik majd a csomagokat. Őket egyébként ez a látvány fogja várni:

cygnus_interior.jpg

Talán nem olyan menő, mint a Dragon, de a célját el fogja látni, e felől nincs kétségem. És nyáron így már a hetedik fajta űrhajót (Szojuz, Progressz, űrsikló, ATV, HTV, Dragon, Cygnus) köszönthetjük az űrállomásnál!

------------------------------

Képek forrása: Orbital Sciences; NASA; Chris Perry and Brea Reeves, Range Optics

MTI ferdítők fordítók és a témában kevésbé jártas újságírók figyelmébe: az Antares a _rakéta_, a nagy, hosszú, hengeres izé, aminek az aljából kijönnek a lángok. A Cygnus az _űrhajó_, az a dolog, ami a rakéta tetején, a búra alatt utazik, majd az űrben repked. Ne keverjük, és lehetőség szerint ne is magyarosítsuk a neveiket, jó?

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr685204651

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.