Ki mondta, hogy óriási rakéták és bonyolult űrhajók kellenek az űr eléréséhez? Ezt gondolta két dán, Kristian von Bengtson és Peter Madsen, majd belevágtak a gazdaságos űrutazás megvalósításába. Madsen előzőleg már megépítette a világ legnagyobb házi készítésű tengeralattjáróját, a Nautilust, majd 2004-ben rakétafejlesztésbe kezdett a NASA-nál is megfordult von Bengstonnal, Copenhagen Suborbitals néven. Az ötletük egyszerű volt: eljuttatni egy embert 120 km magasra, az űr határára egy szuborbitális repülésen. Vegyük észre, hogy ugyanez a célja, csak több utassal egyszerre, például a nagyságrendekkel több pénzből operáló Virgin Galacticnak is. Kényelmes űrhajó helyett azonban Madsenék itt is a praktikumot nézték: ha a szokásos, háton ülő-fekvő pozíció helyett az utas szinte áll, sokkal kisebb átmérőjű űrhajóra és rakétára lesz szükség. Így a Tycho Brahe "űrhajó" gyakorlatilag egy fémhenger lett biztonsági övekkel, egy fenéktámasszal, meg plexikupolával a tetején a kilátáshoz. A hagyományos, fekvő helyzetet a startnál és az emelkedés elején fellépő nagy terhelés miatt alkalmazzák az űrhajókban, de a tervek szerint az egyfokozatú HEAT rakéta nem lépné túl a 3-4 g-t, amit ebben a félig álló testhelyzetben is lehet tolerálni. A pályaív tetején az egyén megtapasztalná a súlytalanságot néhány percen át, majd ejtőernyőkkel érne földet.

 

Peter Madsen az épülő "űrhajóban", mellette von Bengtson

 

Persze megfelelő tolóerejű rakétát építeni nem olyan egyszerű. A csapat már túl van több statikus hajtómű-teszten is, kezdetben kicsinyített, majd normál méretben legyártott hajtóművel is. A HEAT vegyes hajtóanyagú rakéta: folyékony oxigén égeti el a szilárd üzemanyagot (paraffint vagy poliuretánt). A tesztekről készült videók alapján azért a hajtóerő nem tűnik minden esetben annyira egyenletesnek, a legutóbbi próbán például elég komoly oszcilláció látszik és hallatszik.

 

Házi építésű rakéta, házi építésű tengeralattjáróval

 

Ennek ellenére szeptember elejére már betervezték a HEAT-1X tesztindítást az aránylag félreeső Bornholm sziget közeléből, a Balti-tengerről. Ez a rakéta még csak 30 km magasra repült volna, természetesen emberi utas nélkül. Csakhogy gyakorolni kell még a a tengeri üzemeltetést: a startot megakadályozta a LOX (folyékony oxigén) szelep befagyása. Az előzetes vizsgálat szerint a szelep temperálására alkalmazott, teljesen átlagos bolti hajszárító túl sokáig volt áram nélkül...

Ilyen apróságok is mutatják, hogy várni kell még, mire Dánia bekerül a páholyba az USA, Oroszország és Kína mellé, mint saját erőből űrhajóssal rendelkező nemzet (it's rocket science! ugye), de tegyük hozzá, hogy az egész projekt idáig nagyjából 15 millió forintnak megfelelő összegbe került - mások ettől többért vesznek autót maguknak. A következő teszt a holnap szerint 2011. nyarán történhet meg, és persze több sikeres próbálkozás után fog csak élő ember a kapszulába kerülni - de erre a  veszélye szerepre Peter Madsen már önként jelentkezett.

 

A csapat az egyik HEAT-1X statikus teszt után

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr222296093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bgp 2010.09.15. 09:59:01

Ez egy drága, de látványos formája az öngyilkosságnak.

fourgee 2010.09.15. 11:29:36

A fenébe, direkt azért görgettem le idáig hogy elolvassam a "de visszatéréskor elégnek a légkörben" kommenteket, de úgy látszik ma nem aktív az a csapat. :)))

kisfaszú 2010.09.15. 11:37:09

WC van-e benne? Szerintem szükség lehet rá.

diktatorikus kleptokrácia 2010.09.15. 11:45:10

Mad-sen :) nomen est omen
hajrá, Dánia, csak drukkolni tudok az ilyen agyament ötleteknek. hamarosan megkapják az Ig Nobel-díjat

2010.09.15. 11:51:00

Ez már majdnem jackass szint.... Egyébként meg egy 120 km magasságó ballisztikus pályán történő ugrás még nem űrutazás. Ezzel persze nem akarom lebecsülni a magánszféra projektjeit, csak kezeljük helyén a dolgokat. Biztosan fog majd egyszer a Virgin is "szabályos" űrutazást végrehajtani orbitális pályán, de ez még a jövő zenéje.

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.15. 12:09:01

Az űrben is hasznos a láthatósági mellény? A képeken nagyon mutatós!

huta9020 2010.09.15. 12:43:52

@Myta: Kötelező munkavédelmi eszköz, mert aztán jön egy munkaügyi ellenőr és lőttek a kilövésnek...

Egyébként nagy királyság, én szurkolok nekik!

huta9020 2010.09.15. 12:44:31

@kisfaszú: Elég a pelenka, ha kicsípi a feneküket a kaki, akkor majd kenegetik utána kenőccsel. :-)

"azta" 2010.09.15. 13:11:40

:D
a legjobb, hogy megtapasztalhatják a súlytalanságot pár percre! persze moccanni sem tudnak majd, így aztán olyan lesz mint egy kiadós vizelés után - az ember úgy érzi, szinte repül...

codesign · http://vilagkor.blog.hu 2010.09.15. 13:26:16

Gondolom ők fizetik majd az utasokat és nem fordítva...

Cifu78 2010.09.15. 13:39:14

Őszintén szólva én csodálom őket. Főleg a low-end technikai megközelítés miatt, ugyebár a legtöbb X-Price indulóval épp az volt a baj, hogy magas technikai színvonalat akartak megvalósítani, de pénz már nem volt hozzá.

Az UC3 Nautilus pedig korrektül bebizonyította, hogy megvan a kellő elhivatottságuk...

A csótány is ember 2010.09.15. 14:24:32

Jó projekt, hajrá... olcsó technológiák leleményes felhasználása, szerintem ez fontos. Az űrutazás is addig lesz milliárdosok kiváltsága, amíg elég olcsó nem lesz... az unokáim talán már félmillióból is megnézhetik a holdat :)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2010.09.15. 17:04:59

@zulu: ahogy vesszük. Nemzetközi szinten a 100 km fölé jutó egyének minősülnek űrutazónak, USA szinten már az 50 mérföld (~80 km) is "ér". Így amerikában asztronautaként tartják számon a 13 X-15 rakétarepülő-pilótát, akik a 80-at átlépték, illetve "commercial astronaut" a SpaceShipOne két pilótája is, akik 100 km fölé jutottak. De persze a keringés az más tészta...

fourgee 2010.09.16. 09:32:19

@zulu: "Biztosan fog majd egyszer a Virgin is "szabályos" űrutazást végrehajtani orbitális pályán, de ez még a jövő zenéje. "

Ez kb. olyan, mintha lenne egy szabály, hogy kizárólag az számít repülésnek, ha X kilométert megtesz valami vízszintesen. Kb. ez olyan, mintha felszállna egy helikopter 3 kilométer magasra, aztán leszállna és azt mondanánk hogy nem is repült, csak felemelkedett és leszállt... :)))

teddybear01 2010.09.18. 18:30:24

@fourgee: Útvonal repülésen én is fogtam a kormányt 5 percig, a kisgépen, úgy, hogy a pilóta elengedte. Most pilóta vagyok-e?

teddybear01 2010.09.18. 18:35:17

Ezt a tubust jobb lenne feltölteni nyakig vízzel, és alkalmazni valami műanyag hártyát, hogy a helyén is maradjon, a lá' Ciolkovszkij.

A fene tudja, nekem ez a tubus már szűk. Most mértem le a vállam, 71 centi széles, a tubus meg 65 centi átmérőjű.

gothmog 2010.09.20. 15:56:48

@zulu: Jackass? Szerintem az ehhez képest nudli.

Jester 2010.09.21. 18:30:03

Elemezzük azért a képet.

Jobb lent: SPUTNIK :D

A rakéta mellett balra pedig a koppenhágai operaház van, szóval remélem ez nem a kilövő platform a dán főváros szívében... Bár a dánoktól kitellik.... :D

David Bowman 2012.10.22. 10:15:30

Dunakeszin egy faszi már épített tengeralattjárót. A felével megvagyunk.

David Bowman 2012.10.22. 21:17:57

@teddybear01: Ennyire jön ki egy két méteres acéllemez felcsavarva.