Az első kézzelfogható rész, az Ares-I második fokozatát szimuláló "vasdarab" érkezett  meg a Cape Canaveral űrközpontba. Nem egy bonyolult szerkezet, mindössze 11(!) fő darabból áll, és az első tesztrepülésen fog az éles első fokozat fölé kerülni. Magára a misszióra meglepően korán, már jövő nyáron sor kerül, nem árt tudatosítani az emberekben (meg az új elnökben) hogy keményen dolgoznak a fiúk.

Az Ares-I-X misszió során a legalapvetőbb rendszereket fogják tesztelni, az első fokozatot, szeparációt, irányítást. Az első fokozat sem lesz ám teljesen kóser, a szilárd hajtóanyagú hajtóműben öt helyett csak négy üzemanyag-szegmens lesz, az űrsikló SRB-jéhez hasonlóan (vagy hogy, nem vagyok egy SRB-expert...). Aztán négy év csend, és 2013-ban jöhet a következő teszt, valódi, de még motor nélküli második fokozattal, kamu Orionnal és mentőrakéta-teszttel.

És akkor jusson eszünkbe, hogy a SpaceX már jövőre reptetni akarja a teljes Falcon-9-et, 2011-re pedig a Dragon űrkapszula is indulhat az ISS-hez. Az érdekes lesz, mikor a NASA egyszerre fog állami pénzt költeni rakétatervezésre és mellette rakétabérlésre Elon Musk-tól... Bár még mindig jobb alternatíva, mint az oroszoknak csengetni folyton a Szojuzokért.

Szerző: lacalaca

4 komment

Címkék: nasa ares i

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr26750304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.02.17. 17:50:03

@pcjuzer: Köszi, tényleg jók! Többet kéne nézegetnem a Big Picture-t.

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2009.02.20. 09:29:59

Apropó:
vajon mi az oka, hogy ilyen nagy átmérőjű visszatérő kapszulát csinálnak? Nekem az tűnne logikusnak, hogy inkább hosszabb legyen a kabin, mint pl. egy kisbusz. Ezt elvinnék a meglévő keskenyebb rakéták, fölfelé menet pedig kisebb lenne a légellenállása. Vagy ennyire fontos a visszatérésnél a nagy keresztmetszet?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.02.21. 17:23:25

@pcjuzer: A kabinnak stabilan kell maradnia a visszatérés során, nem foroghat össze-vissza. Ehhez megfelelő alakra van szükség. A Szojuz visszatérő kapszulája például alig szűkül felfelé, de a lapos alj itt is megvan ( www.nasm.si.edu/exhibitions/gal114/SpaceRace/images/soyuztm.jpg ).

Amellett a keresztmetszettel lehet játszani, a fő szempont a súly. A rakéták elég hamar átérnek a legnagyobb légellenállást generáló szakaszon (-> lásd max Q, stb), de utána még igencsak kell sebességet gyűjteniük a keringés eléréséhez. Ha megnézel egy random startot mutató videót, látszik, hogy a rakéta néhány tíz km-ig emelkedi csak közel függőlegesen, amíg átér a légkör legsűrűbb részén, de közben lassan "befordul", és onnan javarészt oldalirányban repül. Ott a kicsit nagyobb vagy kisebb keresztmetszet már nem játszik.

Pont emiatt sokkal nagyobb kihívás az orbitális repülés, mint a szuborbitális. Mint "feldobni" valamit (pár)száz km magasra és hagyni visszaesni, vagy ott még oldalirányba felgyorsítani többtízezer km/h-ra (vagy ~10 km/s-re).