Nyolc évnyi utazás, és négy évnyi pereskedés után a Burán, a szovjet űrsikló legismertebb tesztváltozata, az OK-GLI végre megérkezett a németországi Speyerbe, az Auto & Technik Museum-ba.



Mint korábbi cikkeimben már megemlékeztem róla, az OK-GLI a Burán egyik tesztpéldánya volt, a légköri repülést gyakorolták vele, de nem volt űrsikló abban az értelemben, hogy nem lett volna alkalmas tényleges űrbeli repülésre és visszatérésre. Hiába volt az igazi igáslova a programnak, a birtokló orosz cég 2000-ben eladta, és Sydney-be vitték, hogy ott kiállítsák. Innen kezdve meglehetősen kemény évek köszöntek rá, a kiállító cég becsődölt, sokáig állt a sikló egy sydney-i parkolóban. Egy újabb cég vette át, és állította ki Bahrein-ben 2002-ben, de az is becsődölt, a sikló meg ott maradt egy bahrein-i dokktelepen. Az Auto & Technik Museum 2004-ben adott először vételi ajánlatot, de egészen 2008-ig kellett várnia, amíg az oroszok vissza tudták perelni a siklót a fizetésképtelen kiállító cég egyik kedves tulajdonosától, aki így is jogot kívánt formálni rá, és kamu kiállításokat is szervezett több országba.



Bahrein, szabadulás a fogságból


Végül 2008. március 5. lett a bűvös dátum, amikor az OK-GLI kiszabadult börtönéből, hajóra pakolták, és elindították Németország felé. Április elsején ért meg Rotterdam kikötőjébe, ahol újra átrakták, és továbbutazott a Rajna mentén. Pár napja érkezett meg végül a múzeumba, ahol egy komplett új kiállítócsarnokot építenek neki.  A múzeum honlapja szerint 2008. szeptembertől lesz látogatható, az akkor nyíló "Apollo and beyond" kiállítás egyik fő attrakciójaként.

Bár ez a történet szinte hollywood-i módra számos bonyodalom után happy end-del végződött, de van még mit megmenteni. A félig (se) elkészült második generációs űrsikló egy moszkvai külvárosi gyártelepen rohad, kitéve az orosz időjárás minden szeszélyének. A németek erre is ajánlatot tettek még 2004-ben, de a pereskedés miatt ezt sem tudták elszállítani. Őszintén remélem, hogy maradt annyi potenciál a múzeum vezetésében, hogy a soha-be-nem fejezett, emberes utazáshoz épült szovjet űrsiklót is megmentik a pusztulástól.

A tovább után pedig még pár kép az utazásról.




Bahrein, transzfer teleptől a teherhajóhoz




Rotterdam, egy kis zuhany, hogy a sivatag porától megszabaduljon




Tovább a Rajnán (aki megmondja, hány kereke van a pótkocsinak, féléves RSS-előfizetést nyer!)




Köln (fotó: Jürgen Karner)




Oroszországból, szeretettel! (Speyer, fotó: Norbert Bach)




A 2.01-es űrsikló,valahol Oroszországban. Ennek is múzeumban lenne a helye...

----------

Forrás, fotók:
www.buran-energia.com
Auto & Technik Museum

Szerző: lacalaca

10 komment

Címkék: burán

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr21426231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DjZoNe · http://blog.djz.hu 2008.04.15. 17:57:51

Itt egy handmade kép az egyik barátomtól a szállításról, aki a rajna mentén dolgozik:

milgra.hu/1168/space-shuttle/

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2008.04.15. 20:15:26

Nem egészen értem, hogy minek kellene egy csomó rothadó fémhalmot kiállítani? Egy jó állapotban lévőt, oké. De, hogy minden egyes félresikerült próbadarabot. Annyira azért nem szépek.

Bakkerovics Bakker 2008.04.15. 21:52:50

Skulo · awst.myminicity.com/sec 2008.04.15. 20:15:26
a szépség relatív fogalom. nekem speciel gyönyörű ez a "rothadó fémdarab". És speciel nekem nem szépek Picasso képei. de soha nem kérdőjelezném meg a kiállításuk szükségességét. Te se tedd. nem illik.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2008.04.15. 23:02:35

DjZoNe: most szíven szúrtál... Tavaly ilyenkor négy hónapig éltem Bonnban (ott készült a fotó, a Post Towert nem lehet eltéveszteni...).

Egyetértek, szerintem sokunknak ez a félkész fémváz legalább akkora örömet szerezne, mint másnak mondjuk egy ókori szobordarab. És csak a pontosság kedvéért, egyáltalán nem félresikerült próbadarab, hanem a szovjet összeomlás mementója. Ha nem fogyott volna el végleg a pénz, ez az űrsikló a MIR-hez járt volna dokkolni, személyzettel.

(Súlyos demagógia, de ott van Farkas Berci összeégett, MÉH-telepre való Szojuz kapszulája is a Közlekedési Múzeumban, nem?)

Greywing 2008.04.16. 08:32:16

Ha kiállítják és biztos elmegyek megnézni. Rettentő rossz látni milyen sorsra jutott.

Nattefrost med svarte vinger · http://nattefrost.blogol.hu 2008.04.25. 00:02:25

Hát Skulo, ne haragudj hogy ezt mondom, de úgy látom, nem vagy valami nagy Buran fanatikus... Ha csak egy "rothadó fémdarabot" látsz ebben a példányban, az szomorú.

S.N.E./A.K.B.Q.É.A.E., én is gyönyörűnek látom!

Lacalaca, Greywing: mindent elmondtatok, amit hozzá akartam tenni.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2011.08.09. 09:25:04

Az igazi Buran csúnya véget ért, legalább ezeket mentsük meg. Az emberiség, a történelem részei, jelképei. Noé bárkája.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2011.08.09. 09:27:08

A-tlantis (OV-104),
B- ??? (100?)
C-hallenger (OV-099)
C-olumbia (OV-102)
D-iscovery (OV-103)
E-nterprise (OV-101)
E-ndeavour (OV-105).

Észrevettem egy összefüggést, az amerikai űrsiklókkal kapcsolatban.
A kezdőbetűjük az ábécé kezdő betűi sorban egymás után az ábécé elejéről.
Hiányzott ugyanakkor egy láncszem, egy B betűs űrsikló.

Biztosan véletlen, hogy a B betűs űrsikló a Buran a szovjet-orosz űrsikló.
(Ti talán többet tudtok a dolog hátteréről, lehet, hogy összedolgoztak? Mennyire hivatalosan?)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.10. 11:43:50

@HalivudEstevez: Semmi ilyesmi nem történt. Főleg, hogy eredetileg így nézett ki a lista, a sorszámok szerint:

Pathfinder (bizony, ilyen is volt:
en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_Pathfinder

Challenger

Constitution - ebből lett az Enterprise

Csak utólag dőlt el, hogy nem az Enterprise-ből lett fullos űrsikló, hanem a Challengerből, ezért fura a számozás!

Columbia
Discovery
Atlantis

Majd amikor a Challenger elveszett, jött még az Endeavour. A Pathfinder kivételével mind híres tengerjáró hajóról kapta a nevét. A Burán ezzel szemben szimplán hóvihart jelent.