Már régóta keringenek pletykák az új Holdprogramhoz fejlesztett Ares I rakétáról (kép balra, forrás: NASA), és a megújult Apollo űrhajóról, az Orionról. A hírek főképp arról szóltak, hogy súlyproblémák merültek fel a rakéta tervezésénél. Ez két forrásból jöhet: elégtelen hajtóerő a rakétánál, túlsúly az Orion űrhajónál. Egyesek még azt is kétségbe vonták, hogy képes lesz az Ares I megvalósítani egy holdküldetés indítását.

Pletykák

Ezeket a pletykákat szedte múlt héten ráncba, és tisztázta a NASA Exploration Systems Mission Directorate (ha valaki szépen lefordítja, ígérem kiteszem) társadminisztrátora, Scott Horowitz. A sajtótájékoztató alatt elmagyarázta, hogy bizonyos kulcsfontosságú tulajdonságok (mint egy rakéta esetén a szállítható tömeg, a hajtóerő) körül mindig nagy az elővigyázatosság. A rendszer súlya a dokumentáció tanulsága szerint megugrott tavaly október-december környégén, de ahogy Horowitz kiemelte ez a tervezési folyamatok velejárója, ezért is hagynak egy kb 15%-os tűréshatárt, a rendszer megépítésekor. Ez azt jelenti, hogy bár a rakéta névleges hasznos terhe 26 515 kg (vicces, hogy a forrás ezt fontban állapítja meg, holott a NASA hivatalosan áttért már a metrikus rendszerre), mégis az űrhajónak legfeljebb 22 832.27 kg-ot szabad majd nyomnia.

Visszatérés

Más érdekes részletre is kitért az adminisztrátor, mégpedig hogy az Orion az Apollo űrhajókhoz hasonlóan lehetőség szerint fel készítve leszállóhelyváltásra, ha a tervezett leszállóhely valami oknál fogva elérhetetlen, így a pályáját módosítva az űrhajó másutt térhet majd vissza a Földre. Az Apollo program alatt - bár elviekben működött a rendszer, mégis sosem lett kipróbálva. Az orioni implementáció egyenlőre kidolgozás alatt, nem biztos ugyanis, hogy a hőpajzs kibír majd ekkora hőingásokat.

Horowitz abbéli reményeit fejezte ki, hogy ezentúl havonta tájékoztatni tudja majd az érdeklődő újságírókat - ami jó lépés lenne a fenti pletykák kialakulását megelőzendő.

(forrás: nasawatch.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr3232030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.