A Boeing és a Bigelow Aerospace emberei kivonultak a sivatagba egy kamionnal meg egy űrhajó-modellel kicsit dobálódzni. A CST-100 az amerikai űrhajóknál eddig alkalmazott vízre landolás helyett szilárd talajra érkezne, de a szovjet/orosz és kínai módszerrel szemben nem fékezőrakétákkal lassítanák a földet érést, hanem légzsákokkal. Na nem ez az első ilyen teszt az Állmaokban, mert eredetileg az Oriont is el akarták látni ezzel a technológiával, (teszt itt) de aztán a dolog szépen kikopott a tervekből, és maradtak a vízre érkezésnél (arról meg teszt itt). A Boeing viszont nem feltétlenül vesződne az űrhajó és utasai óceánból kihalászásával, inkább az új-mexikói White Sands Missile Range területére szállítaná le őket.

 

CST100_drop_test_truck_sm.jpg

 

De mivel a CST-100-at nem kell medencébe dobálni (vagy épp holdi gravitációt szimulálni neki), a Boeingnek nem kellett a Langley kutatóközpontéhoz hasonló, hatalmas állványzatot építeni, inkább fogtak egy kamiont, amire a Bigelow Aerospace összeállított egy tartóállványt, és elmentek vele száguldozni a sivatagba. A kamion meg ugye azért kellett, mert az ejtőernyőn ereszkedve, szeleknek kitéve egyáltalán nem biztos, hogy függőlegesen lefelé érkezik az az űrhajó, hanem lesz oldalirányú sebessége is. A légzsákok felfújásához egyébként a CST-100-nak le kell majd dobnia a hőpajzsot ereszkedés közben, kb. 1500 méter magasságban.

 

CST100_drop_test_1.jpg

A légzsákokat ugyanaz az ILC Dover biztosítja, akik a Mars Pathfinder, illetve a Spirit és Opportunity rovereket védő rendszert is készítették. Idén ősszel a Boeing 20 tesztet végez, ezek során számos dizájnt kipróbálnak, illetve tesztelik a rendszer tűrőképességét is egy vagy két légzsák üresen hagyásával a hatból.

 

 

 

A CST-100 a jelenlegi tervek szerint 2015-ben mehet először tesztrepülésre és '16-tól állhat üzembe, de persze sok múlik azon is, mennyit hajlandóak a politikusok fizetni a CCDev programnak...

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr243330774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 14:20:41

Érdekes, aa Boeing mekkora elánnal tervezi be a rendszerbe az eldobható alkatrészeket, a SpaceX-nél 10-szer használatos pajzsot, légzsákokat, meg persze a hordozórakétát.

Viszont a járgány komoly előnye lehet az APASZ dokkolórendszer és az autonóm dokkolás képessége, ennek jelentőssége most megnőtt az ISS evakuálásával kapcsolatos félelmekkel, bár a hordozóeszközök több lábra állításával ez hosszú távon elmúlik.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.26. 18:32:39

@KGyST: szerintem meglehetően egyszerű, Musk elhatározta, hogy megreformálja a szektort a zemberiség javára, a Boeing meg szimplán jövőt és profitot lát ebben a NewSpace üzletágban...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 18:49:03

@lacalaca:
Nyilván ez van benne, és akkor jut eszembe, a mentőrakéta- vonalat még nem is említettük. (Bár most már lehet, h a CST-nek is pusher van.)

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.26. 19:04:31

@KGyST: pusher lesz neki, de nem magán a kabinon, hanem a műszaki modul alján, a négy nagyobb hajtómű lesz az:
knol.google.com/k/-/-/yo54fmdhy2mq/8roulq/boeingcst100c.jpg

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.10.26. 19:37:44

@lacalaca:
Ah, a Boeingnál tudnak élni, gondolom ez leszállásonként műszaki modulostul megy a levesbe :)

kamov 2011.10.27. 00:14:42

@KGyST: A CST-100 felépítését elsősorban az határozta meg, hogy az OSP és később CEV-programba szánt konstrukciót vették újra elő. A SpaceX meg múltbeli költöttségek nélkül, tiszta lappal indított fejlesztést (a Glock csinált hasonlót a nyolcvanas években a kézifegyver piacon).

A jelenlegi tervek szerint az űrállomás APASz dokkolóit 2014 után átadapterezik IDSS-re, vagy más néven NDS-re. Ez a LIDS ás az APASz hibridje.

fuhur 2011.10.27. 14:12:17

Kicsit off kérdés: A rovereknél hogy érték el azt, hogy a nagy pattogás után a talpával lefele álljon meg?

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.10.27. 15:43:27

@fuhur: nem azt érték el, egyszerűen a gyorsulásmérők adataiból tudta, hogy melyik oldalán állt meg. Ha az nem az alsó volt, akkor a három "szirom" közül azt kellett kinyitnia elsőnek, amin megállt, és talpra billentette magát.

en.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover#Uprighting
süti beállítások módosítása