Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Tegnap startolt a Progressz M-12M, ami már a 44. orosz teherszállító űrhajó volt, ami az ISS-hez indult, de az első, ami nem érkezett meg oda. Szűk hat perccel a start után a harmadik fokozat valamilyen hiba okán leállt, jóval a kilenc percesre tervezett emelkedés vége előtt, ami miatt az űrhajó visszazuhant a földre. Bár a becsapódást a jelentések szerint 100 km-ről is lehetett hallani, valami nehezen megközelíthető szibériai erdőség közepébe esett, és eddig úgy tudni, más kárt nem okozott. Az első értesülések szerint a harmadik fokozat üzemanyagtankjában a leállás és a telemetria megszakadása előtti 20 másodpercben folyamatosan esett a nyomás, de ebből egyelőre sok következtetést nem lehet levonni.

 

Itt még minden jónak tűnik (Credits: Roszkozmosz)

 

A Progressz üzemanyagot, vizet, oxigént és általános ellátmányt, ruhát, ételt és egyebeket vitt volna fel az űrhajósoknak. Szerencsére az Atlantis az utolsó űrsikló-repülésen bőségesen feltöltötte az űrállomás tartalékait, így ebből egyelőre nem lesznek gondok, több hónapon át van mit felhasználni. Faramuci módon pont, hogy arra kellett volna a Progressz, hogy elvigyen dolgokat az űrállomásról, szemetes- és szippantóskocsi üzemmódban is.

A probléma hatással lehet viszont a legénység-cserére. Szeptember 8-án kéne visszatérnie a jelenlegi keret felének, akik helyett 22-én érkezne újabb három fő az ISS-re. A következő Szojuz repülés az első hírek szerint ez egy hónapot csúszni fog (legalább). A limitáló tényező a fenti legénységnél pedig az űrállomásnál várakozó Szojuz űrhajók véges engedélyezett élettartama, ami 200-210 nap közé esik, így október végéig várhatnak a visszatéréssel. Ha addig nem sikerülne felderíteni és kijavítani a hibát, hat helyett három fős legénységgel kell továbbvinni az űrállomást, de ezt már gyakorolták korábban.

 

 

Sőt, még itt is... (Credits: RSC Enyergija)

 

Az ellátmány utánpótlására is van pár opció azért: ha sikerül gyorsan kideríteni a hiba okát, a Progressz M-13M is készül már az indulásra. Feltételezve az egy hónapos csúszást, november végén startolhat, nem sokkal a Dragon próbarepülése előtt (után?), de lehet, hogy ezt tovább tologatják. Az viszont továbbra sem tiszta nekem, hogy végül is a SpaceX űrhajója meg lesz-e pakolva a demóra, de 800 kg-ot emlegettek több helyen, amit a fentiek fényében jó eséllyel ki fognak használni. (Tegyük hozzá, hogy ez még messze elmarad a Dragon több tonnás teherbíró képességétől.) Aztán márciusban jöhet a következő ATV, az európai űrhajónak pedig gondja lesz az űrállomás pályájának megemelésére is. Nagy baj tehát nincs - bár eleve elég merész lenne úgy menedzselni az ISS-t, hogy egy kieső űrhajó megbénítsa a működését. Az oroszokat viszont sok balszerencse érte az elmúlt hónapokban: tavaly december óta elvesztettek három GLONASS műholdat, mikor túltöltötték a Proton harmadik fokozatát üzemanyaggal, a GEO-IK-2 geodéziai műholddal (két évtizede az elsővel!) egy Briz-M gyorsítófokozat szúrt ki, ahogy a fontos feladatokra szánt Expressz-AM4 telekommunikációs műholddal is. És most a Progressz, ami az 1978-as első start óta most hibázott először. Remélhetőleg a tudományos eszközök (Elektro-L, Szpektr-R) és a Zenyit rakéták jó szerencséje azért kitart a Fobosz-Grunt novemberi startjáig...

A bejegyzés trackback címe:

http://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr83180424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

MTom 2011.08.25. 22:09:16

lacalaca:
Ejnye, bejnye, már megint az a fránya cinizmus... :-)
Így szállnak le a bicikliről, nnnna...
Humusztermelés Szibériában, nem jöttél még rá? :-)))

Ettől függetlenül tényleg rájuk jár a rúd mostanában...

sajnos_kacat 2011.08.27. 03:24:11

Bele sem merek gondolni milyen erőhatások ébredhetnek a modulok csatlakozási pontjainál, amikor egy ponton beindítják a rakétát, hogy magasabb pályára emeljék az űrállomást...

Donor 2011.08.27. 08:37:56

@sajnos_kacat: Pontosan akkora amekkora a hajtómű tolóereje. Azonban azt vedd figyelembe, hogy itt nem a föld felszínről kell felemelni a 400tonnás szerkezetet, csak finoman gyorsítani. Erre saját hajtóműve van az űrállomásnak.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2011.08.27. 09:11:35

@sajnos_kacat: @Donor: az ATV esetén pl 4 db 490N-os tolóerejű hajtómű játszik, szóval nem olyan sok. A Zvezda hajtóművei 3090 N-t tudnak, a Pogresszé ugyanennyit. És a manőver a Zvezda-Harmony tengely mentén történik, szóval a legtöbb csatlakozást alig terheli.

(utólagos komment-szerkesztés de jó lenne!)