Nap képe: Szojuz landolás

2009.10.13. 23:33

 

Október 11-én ért földet a Szojuz TMA-14-el Gennagyij Padalka és Michael Barratt űrhajós valamint Guy Laliberté (Cirque du Soleil) űrturista a kazah sztyeppén. Padalka vezette az első hatfős küldetést az űrálomáson az elmúlt hónapokban. Tessék megfigyelni a felcsapó porban a fékezőrakéták lángcsóváját!

Forrás: nasa_hq_photo Flickr photostream.

Szerző: lacalaca

9 komment

Címkék: napképe szojuz

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr41448765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hartree-Fock Cares 2009.10.14. 15:13:46

A sztyeppe miert csikos? Nyilvan nincs felszantva... Komolyan kerdezem, gozom nincs.

kamov 2009.10.14. 16:59:33

@Hartree-Fock Cares: Ezek pedig látványosan mezőgazdasági munkagép nyomai. A Flickr-re feltett sorozat többi képéről világosan kiderül hogy mezőgazdasági művelés alatt áll a terület. Megnézve a leszállási zóna környékét a Google Earth-ban szintén jól látszik.

Egyébként nem csak az elsődleges, hanem a ballisztikus visszatérések 3-400 km-rel nyugatabbra lévő tartalék zónája is részben művelés alatti területen van. Amikor a Szojuz TMA-11 (ISS 16.személyzet) ballisztikusan jött vissza, pont egy tarlóégetésbe csöppentek, és az ottani dolgozók segítettek nekik.

2009.10.14. 20:31:14

@kamov:
mi a kulonbseg a ballisztikus es a nem ballisztikus leszallas kozott?

kamov 2009.10.15. 08:38:07

Ballisztikus módban a visszatérőkabin alja végig teljesen menetirányba áll. A max. lassulás 8-10G (keringőpályáról).

Normál módban visszatérés során reaktív kormányzás is van, azaz a visszatérőkabint a rakétafúvókáival időnként kis mértékben felfelé elforgatják. Ekkor a kabin alakja és a menetiránnyal bezárt szög miatt (állásszög, avagy angle of attack) felhajtóerő keletkezik. A kabin így párszáz km-rel messzebbre siklik és a max. lassulás 4G körül marad.

Bizonyos kritikus hibáknál mint pl.visszatérőkabin fúvókáinak hibájakor, vagy a kabin visszatérési irányának rossz beállásakor a vezérlés automatikusan ballisztikus módba kapcsol.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.10.15. 10:41:30

@kamov: így járt s Szojuz TMA-1 (számítógépes vezérlés hibája), valamint a 10 és 11. Ez utóbbiaknál a műszaki egység nem vált le időben, eltérő problémák miatt, csak amikor a rögzítés nem bírta tovább a légkör okozta erőket.

Hartree-Fock Cares 2009.10.16. 11:44:35

Koszonom, Laca!
Ma is tanultam valamit! :)
Abbol indultam ki, hogy a sztyeppe az kb. olyan, mint a puszta, pl. nalunk a Hortobagy (vagy amerikaban a pampa vagy a prairie)... De hat igen, ezt minden ketseget kizaroan muvelik, gondolom a leszallohely (dzsazkezgan szokott lenni asszem) az Aral-totol keletre levo libafoszolddel jelolt savon van: www.fao.org/countryprofiles/Maps/KAZ/09/lc/index.html

Kaga · http://autostat.hu/markatoertenetek 2009.10.16. 16:34:07

Amúgy azt sosem értettem, a Kazah kormány miért nem kopasztja meg jobban az oroszokat az űrprogramért. Nevetséges összegért hagyják őket használni a légteret....

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.10.16. 17:58:53

@Kaga: Kazahsztán kopasztja rendesen az oroszokat Bajkonur használatáért, évi 115 millió dollárt kap, és elvileg 2050-ig szól a megállapodásuk.
Oroszország viszont alternatív lehetőségeket keresne, Szojuzokat fog indítani Francia Guyanáról, az Angaráknak és katonai műholdaknak az északi Pleszetszket nézte ki, és elvileg 2011-ben kezdődik a Vosztocsnij űrkikötő építése, ahol 2018-tól indulhatnak az emberes missziók.
süti beállítások módosítása