Elvileg közeledik az Ares-I-X tesztrepülés, de a legutóbbi jelentések szerint a régóta ismert hajtóerő oszcilláció (thrust oscillation) még mindig komoly problémát jelent. Úgy néz ki, hogy a probléma nem csak az öt szegmenses, de a teszthez használt négy működő szegmenst alkalmazó első fokozatban is jelentkezni fog. Az oszcillációk több rendszert is veszélyeztetnek, a legkomolyabb, legmagasabb besorolású veszélyforrás a második fokozatot szimuláló szerkezet szétrázódása, széthullása a túl erős rázkódás, vibrálás miatt. Emellett az első fokozat kormányzását végző Trust Vector Control és a rakéta önmegsemmisítésére képes Flight Termination System is bemondhatja az unalmast - és akkor képzeljük el, hogy ez utóbbi kettő egyszerre kifing: lesz egy irányíthatatlan, megszüntethetetlen, kikapcsolhatatlan rakétánk. Elég komolyan hangzik...

 

Ares-I-X elemek összeszerelésre várva

 

Az Ares-I-Y tesztrepülés egyelőre valamikor 2014-re van betervezve, ekkora készül el ugyanis a második fokozat. A teljes tervet farigcsálják szépen, hogy utolérjék magukat az ütemtervvel. Ennek egyik áldozata az Orion űrhajó. Jelenleg a szerkezet túlsúlyos, viszont nem képes elég energiát termelni - ez megoldható lenne nagyobb napelemekkel, több akksival, ami viszont növelné a súlyt, szóval valami mást ki kéne rakni. Legyen mondjuk két űrhajós: az Orion kapacitását 0-6-ról 2-4-re csökkentik. Ez a következőképp dekódolható: a maximális létszám hatról négyre csökken (ami ki/visszaegészíthető, az űrhajó későbbi továbbfejlesztésével - már ha lesz rá pénz és akarat). A másik szám jelentése: nulláról kettőre nő a minimális legénység száma, azaz az Orion nem lesz képes autonóm repülésre, hanem két (vészhelyzetben egy) emberre szükség lesz az irányításához. Ez így a teherűrhajóként való felhasználását is kukába vágja, ugye. Itt felmerül, hogy akkor minek a böszme nagy Altair holdraszálló egység, mivel így csak két(-három?) ember szállhat le a Holdra. Persze itt már előbújik a kincstári optimizmus, vagyis az Orion visszabővítése a holdmissziókra, meg a Hold körüli parkolást csak megoldja automatikusan az űrhajó, de ez még úgyis sok-sok évre van innen.

Szerző: lacalaca

6 komment

Címkék: ares i orion

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr551243818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flimo13 2009.07.13. 22:40:20

Egyre kevésbé tetszik nekem ez az Orion.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.07.13. 23:17:25

1. Engem eléggé meglepett a 0 -> 2. Hogy lehet, hogy egy űrhajó automatizálását 2020-ban nem tudják megoldani?!

2. Szereték látni itten egy posztot a sokkal izgalmasabb Jupiter hordozórakétáról, hogy a Mars Direct/DRM 5.0-ról ne is beszéljek :)

3. Emberi számítás szerint ma éjjel 00:00-kor (9 perccel az STS-127 után, ha minden igaz, ez lesz két rakétaindítás között az eddigi legkisebb időkülönbség) indul a Falcon-1 flight 5 a Razakhsattal. Akit érdekel, a SpaceX-nél T-20 perckor élő közvetítés indul, ha minden megy. Visszaszámlálás itt:

mikerasta.blogspot.com/2009/07/razaksat-launch-campaign_09.html

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.07.13. 23:45:17

Úgy van, én speciel most kihagyom a live dolgot, de ha minden jól megy holnap posztolok róla.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.07.13. 23:48:38

Emberi számítás szerint itt a Falcon 1 indítása, nekem most nem látszik:

www.spacex.com/webcast.php

2009.07.14. 01:21:45

@KGyST:

pedig logikus
bonyolult, tobbszorosen tulbiztositott elektronika, es mesterseges intelligencia kifejlesztese es beepitese helyett lemennek a sarki elektronyika boltba, vesznek egy negyzetmeterre eleg kapcsolot meg ledet, es beultetnek mellejuk ket idomitott bioneuralis gelcsomagot, akik majd a megfelelo inputra atkapcsoljak a megfelelo kapcsolot

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.07.14. 18:11:06

@KGyST: az automatizálást meg lehet oldani, meg szerintem annyira nem is jelent súlyproblémát. Valószínűleg a határidő mindenáron való tartása van emögött, megspórolják a fejlesztési időt. Mondjuk teherűrhajóban nem lesz hiány (Progressz, ATV, HTV, Dragon, Cygnus).

Ó, én egy csomó dologról szeretnék posztot látni itt... :D
süti beállítások módosítása