Mi van a SpaceX-szel?

2009.03.24. 17:09

Ezt a kérdést tette fel nekem KGyST egy kommentben. Való igaz, a tavalyi, meglehetősen erős médiajelenlét után idén mintha nagyobb lenne a csend a hawthorne-i cég körül. De vagyük figyelembe, hogy végül a negyedik Falcon-1-el bizonyítottak, és most kell rágyúrni, hogy érdekes eseményből biznisszé fejlesszék a dolgot. Meg sokkal nagyobb fába vágták a fejszéjüket a Falcon-9-el. És jó munkához pénz idő kell, arról meg minek PR-cikket írni, hogy szépen áramlik az oxigén a tartályból a rakétába meg vissza. Azért időről időre közzétesznek infókat, szóval KGyST-nek és a többi blogolvasónak itt egy hosszabb összefoglaló.

Először a legtávolabbi célról, a Dragon űrhajóról. A NASA saját hővédő anyagából, a PICA-ból (Phenolic Impregnated Carbon Ablator, inkább nem kísérletezem a lefordítással) továbbfejlesztett PICA-X-et tesztelték kellemes 1850 fokos körülmények között. Ez fogja megvédeni a Dragon visszatérő egységét. Emellett a Heinlein Prize Trust-tel közösen mikrogravitációs kísérleteknek ajánlottak fel helyet a Dragonon.

A Falcon-9-el kapcsolatban a Merlin-1C-ből továbfejleszett Merlin Vacuum hajtómű tesztje az egyetlen új hír. A második fokozatot hajtó, vákuumra optimalizált rakétamotor újraindítható és a tolóereje is szabályozható a pontos pálya eléréséhez. Az első teszten 75 %-ra vették vissza a teljesítményét, de le akarnak menni 60 %-ig. Mivel a Falcon-9-et teljes értékű rakétaként tervezik indítani, ez egyben arra is utal, hogy még várni kell az indításra a tesztek végéig és a második fokozat véglegesítéséig. Átlapoztam a SpaceX honlapon a képeket, és azokon sehol sem látok második fokozat hajtóművet csak üzemanyagtartályt, illetve egy képaláírást, hogy hova fog csatlakozni a Merlin Vacuum engine. Szóval itt addig nem lesz start, amíg meg nem érkezik a hajtómű. Addig gyakorolhatják és csiszolhatják a rakéta-kiszolgálási műveleteket.

 

Oda a középső fekete szoknya alá várják a Merlin Vacuum-ot

 

Végül pedig közeledik a Falcon-1 Flight 5, ami az első valóban hasznos terhet állíthatja pályára. Az első fokozatot már el is indították a Kwajalein atollra, a F-1 hagyományos starthelyére. A rakétán a majaziai RazakSAT fog utazni, április 21-én indulhatnak útnak.

 

Falcon-1 Flight 5 első fokozat még Hawthorne-ban, mögötte a Dragon kapszula(modell)

Szerző: lacalaca

5 komment

Címkék: spacex falcon

A bejegyzés trackback címe:

https://cydonia.blog.hu/api/trackback/id/tr371022814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Amanitin2 (törölt) 2009.03.25. 09:11:46

Nagy rakétát úgy csinálni, hogy sok kicsit összeszigszalagozunk, hát ezt már az oroszok próbálták, és nem jött be.
Persze a minőség nyílván nem összehasonlítható. De ha jól látom, a falcon 9 heavy kiszerelés első fokozatát 27 db merlin motor alkotja. Kicsit sok a hibalehetőség.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.25. 13:01:40

Azért a történet nem ilyen kerek.

Anno 2008-ra ígérték a startot, és nagy csinnadrattával fel is állították az LC-40-re a rakétát, ez év elején, kis késéssel. Komolyan gondoljátok, hogy második fokozat,m nélkül, vagy még inkább, kamu második fokozattal állították föl? A képek szerint az ott egy egész rakéta.

Vagy a tesztekhez gyártott hajtómű egy másik példány (ez logikus), és a tesztekkel voltak olyan bajok, amik miatt nem indulhat az első rakéta? Ez nem elképzelhetetlen: A Merlin Vacuum bekrepál, valamit gányolnak rajta, erre megjavul, kiadják a sajtóközleményt a sikeres tesztről (miközben a rakétának már repülnie kellene), de vissza kell vonni a rakéta második fokozatát a módosításokra. Talán ezt tudom elképzelni, ami fedi az általunk látott infókat.

Egyébként azt tudja valaki, hogy a Merlinen mi az a második fúvócső, ami hosszú, és kicsit oldalra áll?

A Holdra/Marsra juttatandó terhet nem találtam :(

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.25. 13:23:29

@Amanitin2:
HA megszámolod, hány luk van egy Szojuz-hordozórakéta végén, az se semmi, pedig az meg egy kipróbált konstrukció.

kamov 2009.03.25. 16:12:59

@KGyST: A másik cső a turbószivattyút hajtó gázturbina kipufogócsöve.

A Szojuznál az a sok fúvóka (20 nagy és 12 kicsi) az első és a második fokozaton összesen öt hajtóművet, azaz öt turbószivattyút takar, A Falcon9 Heavy-nél ezzel szemben 27 db gázturbinának kell hibátlanul mennie.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.03.25. 17:57:16

Nono, a launch manisfest az nem a startidőpontokat közöl, hanem a rakéta érkezését a starthelyre, szóval a 2008 Q4 gyakorlatilag stimmel. A második fokozathoz el is vittek mindent, ami a felállításhoz kell, tartály, interstage, hasznos teher burkolata megvan, egyedül a hajtómű kérdéses. Az elképzelhető, hogy a Merlin Vacuum fejlesztéssel megcsúsztak, csak nem verik nagydobra. Így legalább kellően megismerkedhetnek az LC40-el. :)

A sok hajtómű-problémáról: valóban van rizikófaktora, de azért összehasonlíthatatlanul fejlettebb lesz a F9H az N-1-nél. Ott a szabályozást egy mai szinthez képest faék bonyolultságú elektronika végezte, és az egész konstrukció nem volt kipróbálva. Egyszerűen nem volt pénz tesztelni a teljes első fokozatot, ezért összeszigazalagozták, felállították a starthelyre üres harmadik fokozattal, aztán azt mondták "Müköggy!". Hát nem működött.
A SpaceX viszont egy csomót tesztelt, egyre több Merlint összekapcsolva és mindig működött. De persze izgalommal várjuk magát az első felszállást.

A Szojuz esetén valóban csak öt hajtómű van, a felépítése olyan, hogy egy turbinához négy fúvóka tartozik négy égéstérrel:
en.wikipedia.org/wiki/File:RD-107_Vostok.jpg
süti beállítások módosítása